Ladda båtbatter med utombordare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Ladda båtbatter med utombordare

Inlägg av ankan »

Har en segelbåt med en utombordare som jag funderar på om den skulle kunna ladda båtbatteriet.
Den har nämligen ett lättåtkommligt uttag på framsidan som levererar 6V växelspänning när motorn är igång. Någon annan som vet vad detta uttag är till för och kanske vet hur man skulle kunna utnyttja spänningen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Nu är jag inte utombordareexpert men..... är det ett uttag är det oftast för att användas. Jag skulle tro att det är till en lampa t.ex.

Såklart kan man ladda ett batteri med denna ström, kruxet är att det kanske inte är så enkelt.

Först o främst kan man inte ladda med växelström, alltså måste man likrikta. Då kommer utmaning #1: kurvformen behöver definitivt inte vara sinus vilket gör att toppspänningen efter likriktning kan vara en hel del högre än 6 * 1,4142 som den ville vara om det var ren sinus. Därför måste man designa glättningselektrolyten efter detta.

Om det är en 12V ackumulator vi pratar om kan spänningen alltså vara båda under och över ackumulatorspänningen, för att ändå ladda behöver man en "buck-boost" konverter, det kan vara en SEPIC eller flyback, till det kommer såklart lite extra elektronik så att man inte råkar överladda osv men det är nog det siste problem.

Ett problem i detta är att det kommer att finnas en galvanisk spänningsskillnad mellan motor och GND om detta uttag har kontakt med chassit på motorn, detta kan en snabb ohm-mätning avgöra.

Då potentialskillnader mellan GND och chassi i en båt är mycket otrevligt (snabb korrosion) kan det finnas anledning att likrikta på ett annat sätt men det kan fixas ganska lätt. Det kan även lösas vid att välja en isolerat flyback-konverter från början.
Senast redigerad av Icecap 19 juli 2006, 13:50:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17580
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

håller i stort sett med icecap
jag har kört en 9,9 med 12v lamputag och laddat batteriet via den
där körde jag med en vanlig likriktare och höll koll på spänningen manuellt
men då batterierna var stora och annvändes till en elektrisk utombordare så hamnade jag alldrig i läget att batterierna blev överladde

prova med en likriktare och se om den laddar något mot ett 12v batteri, var försiktig så du inte försöker mäta strömmen med en digitalmultimeter, dom billiga visar sällan rätt om det inte är ren sinus eller ren likström, men man kan mäta spänningen på batteriet med och se om den ökar
annars så kan man göra en spänningsdubblare med några dioder och kondensatorer och prova det först

bara enkla funderingar för att kunna prova om du kan annvnända uttaget

kom bara ihåg det där med galvaniska strömmar
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27405
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har alla glömt bort den klassiska transformatorn. Utaget är antagligen tänkt för lantärnor. Så du får nog inte ut så mycket ström. gryms variant funkar nog bra. Men kan ju klippa laddnigen elektoniskt när spännningen blir hög också. Men du behöver nog inte kontrollera strömen. Och antagligen inte spänningen heller.
ankan
Inlägg: 1091
Blev medlem: 12 november 2004, 01:50:35

Inlägg av ankan »

Jag går inte för motor så ofta så det kanske inte är någon idé att lägga ner energi på det där.

danei: du har nog rätt, uttaget är nog tänkt för lanternorna.

Kanske elen blir något att satsa mer på en framtida större segelbåt i stället.

Jobbigt det där med galvaniska strömmar.
Skriv svar