Mystik i mitt teleuttag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Mystik i mitt teleuttag?

Inlägg av Mignon »

Vad är detta för mystiskt som satt i förstajacket i min lägenhet när jag flyttade in? Har suttit där ett tag by the looks of it.. :P

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan vara en utomhus ringklocka eller en blinkande lampa för tunghörda (läs: döva).

I o med att det står "Ringindikator" på det skakiga bilden (var du full?) skulle jag tro att det är/var till en lampa.

Och innan du skratta ihjäl dig över tanken på en döv som har en telefon får jag göra uppmärksam på att det fanns/finns dövtelefoner som man koppla upp mot (modemliknande) som de döva skrivar på. Telia erbjuder(/erbjöd?) att man kunne ringa ett visst nummer och de skrev då till den döva och läste upp svaren därifrån.

Jag har jobbat på det företag som byggde såna telefoner.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Gissningsvis en "ringindikator" :wink: ,
Skulle tro att den drar utgången (relä?) når någon ringer.
Så man man kan koppla in utomhus-ringklocka, så man hör om det ringer när man är ute och krattar, möjligtvis drar den bara efter ett visst antal ringsignaler så grannarna slipper höra oljudet när du är inne, tror jag.
Senast redigerad av Johan.o 18 juli 2006, 21:02:29, redigerad totalt 1 gång.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

En ringindikator! kopplas till lampa/ringklocka för att ge en ökad upplevels vid ringning :wink:

Edit: Hur fan kom icecap in där mitt i allt? :shock:
Senast redigerad av DeeJayPA 18 juli 2006, 21:08:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Det står du på den: "Ringindikator", kan det bli mer tydligt?! :) Finns många användningsområden... signalklocka på utsidan huset, så man hör även om man påtar i trädgården (föga troligt i en lägenhet men...) Kanske har någon kopplat indikeringen till en lampa för att få visuell ringsignal..?
"Ringindikator"+"Jag har tur" i google...
Öppna på dosan och kika hur det ser ut inuti.. fota kanske?

Edit: Äsch, DeeJayPA smet emellan...
Edit2: OCH några till.. :shock:
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Tack för snabba svar! :) Jag är inte full, har en dålig kamera bara.. :P

Såhär är det. Det bodde en gammal gammal tant här innan mig så det är ju inte omöjligt att ni har rätt.

Vidare så sitter det en liten lampa, en strömbrytare och en väldigt högljudd dörrklocka på väggen här. Dock lyser lampan endast när man ringer på dörren så jag har aldrig riktigt förstått hur Ringindikatorn kommer in i bilden..

Allt är allmänt fuzzy och kablage är gömt bakom lister så jag har inte kunnat utforska det precis..

Hmm, ska ta lite mer bilder.. BRB! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tänka sig, det sitter en optokopplare (eller rättare sagt 2st i en kapsel) istället för relä. Tja, varför inte. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

visst är det en ringindikator, har lagat några sådanna, när det kommer en tillräckligt hög växelspänning över ingången drar den optokopplarna och sedan sitter det en triac på andra sidan opto, kopplad till den gröna plinten

annvänds mycket i högljudda miljöer, verkstäder, och man måste mata dom med växelström eller bara likriktad ej filtrerad ström annars släpper inte triacen
(i varjefall på dom modellerna jag kollat på)

många kopplar in ett signalhorn från en bil på dom och det brukar vara på gränsen för av triacen tål, och kopplar dom det direkt på ett batteri blir dom mycket förvånade första gången det ringer, för det börjar tuta sen slutar det inte förren dom rycker kablen :lol:
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

hur bygger man nånting som låter ett relä vara "till" så länge man pratar i telefonen för att sen bryta när man lägger på? någon som kan ge ett väldetaljerat svar? :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nånting som känner av att det går från 48V till runt 5V, och slår till när polariteten växlar, för att sen slå av när det är 48V igen. Det var väl detaljerat? :D
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

aau men... lite mer detaljerat än så kanske =p kanske nån kan trolla fram ett fint litet schema samtidigt 8)
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Turbusharp: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=12115
Fins ett fint schema där. Ersätt lysdioden med en optokopplare som driver reläet.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

ja just det, den har jag faktiskt snubblat över nångång =) hur mycket krävs för att en optokopplare ska dra och hur mkt Amp klarar den? men hur gör man om man får problem med brus, lägger man kondingar över motstånden som någon nämnde tidigare!?

edit, kan nån tipsa mig om en lämplig optokopplare

tack! =)
Skriv svar