Osynliga företag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Osynliga företag

Inlägg av MadModder »

Jag HATAR japanska företag som endast legotillverkar prylar (t.ex stegmotorer) till andra företag som monterar dem i sina apparater. Sen när man vill ha lite info om grejerna, så finns ingenting! Företagen existerar inte. Det går inte ens att hitta ifall de gått i KK eller blivit uppköpta. Och om man till slut lyckas få tag på någon, så kan de inte säga något för exempelvis motorerna är skräddarsydda enligt riktlinjer från beställaren, och tar man kontakt med dem som monterat dessa saker i sina apparater, nä då vet de inget.

Vad är det frågan om? Hur kan ett företag existera utan att man kan hitta någon som helst information om det? Vi lever ju i dataåldern för 17 gubbar...

Det enda som finns är foruminlägg och diskussionsgrupper och arkiverade epostlistor där folk frågar om datablad och info, men INGEN har fått svar.

AARRRRRGH!

Och till sist anledningen till att detta placerats i allmänt ;) :

Hur mäter man sig fram till vilken spänning en stegmotor är gjord för?
Bara testa och se hur varm den blir?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Ja det toksuger :evil:

Det borde vara förbjudet att tillverka produkter utan att lämna ett datablad synligt på google!!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du är inte ensam om att vara frustrerad över detta. Men om nån gör en 'specialare' till någon så lär man inte få reda på data på nätet, det finns ju klart undantag.

Been there osv..... ( läs = skitjobbigt )
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Iofs. Men om nu företaget fortfarande existerar, och de har en fungerande e-postadress, och manlyckas få svar, då finns det ändå inte. Inte ens i pappersform. Eldar de upp allt eller :P

Jag hade en jäkla tur förut och fick ett datablad inscannat och mailat till mig från USA. Det var en gammal nätdel från en server á la MYCKET tidigt 80-tal. Stor sak med skruvterminaler. :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag har ett par stegisar som jag har sökt data på med ljus och lykta, dessa ÄR kundspecifika och därmed får man inte veta nåt. Tillverkaren FÅR inte föra infot vidare och 'kunden' VILL inte ge ut nåt på sina produkter, så är det bara och det får vi allt leva med. Men som sagt det finns alltid undantag med nån som har snappat information och är villig att dela med sig.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det går alltid lista ut hur lindningarna ligger på en stegmotor genom att mäta resistansen. Max ström kan man lista ut genom att lägga på ström på lindningarna och öka den försiktigt och långsamt till dess motorns höje är omkring 55-60 grader varmt - då har du hittat maxströmmen.

Så visst irriterande med "osynliga" företag, men när det gäller stegmotorer är det inte så svårt att mäta upp hur de fungerar.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Eller mäta på den apparat som stegmotorn satt i?!.. fast det är väl det första man gör och jag antar att du väl inte har "orginalstyrningen" i din ägo?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En motor fick jag styrkortet med.
En drös är från skrivare. En del av dem kunde jag mäta på, men har slarvat bort uppgifterna jag skrev upp, hehe...
Vissa är från döda apparater, och ja... Så är det. :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag känner igen detta när det gäller laptop-displayer. Man hittar bara andra som undrar och sådana som kränger reservdelar när man är ute efter datablad. Till skillnad från motorerna så kan man inte bara mäta sig fram hur de fungerar...
Skriv svar