Skyddsdioder i H-brygga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Skyddsdioder i H-brygga

Inlägg av bearing »

Jag tänkte göra en drivkrets för stegmotorer. Den ska bestå av H-bryggor enligt bild. Ska ev. sätta ditt ett shuntmotstånd för strömmätning också.
Bild
EDIT: Bilden verkar inte funka för mig. Kanske är så för andra?
Länk till bilden: H-brygga

Nu - efter att jag köpt dioderna (1N4003) - kommer jag på att jag nog borde köpt snabbare dioder. Ska driva bryggorna med PWM-modulerad sinusvåg för att få mjuka steg i alla farter. Tänkte använda 100-200 kHz och det känns som att dioderna inte kommer klara den frekvensen p.g.a långsam "Reverse Recovery". Har läst om "Reverse Recovery" på nätet men inte helt greppat vad det är och vilka effekterna blir om dioderna är för långsamma. Förklara gärna detta och om 1N4003 klarar frekvenserna. Vad bör jag använda för diod om 1N4003 inte duger?

Slutligen, är det i övrigt något som saknas i H-bryggan?
Har sett att vissa lägger kondingar över dioderna men inte förstått varför.
Senast redigerad av bearing 12 juli 2006, 20:33:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Kommer inte alla transistorer leda på samma gång med den där koplpingen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

På vad grundar du den slutsatsen?
Jag kan inte se några fel...

Reverse recovery har att göra med hur lång tid dioden tar på sig att växla från ledande till blockerande, typ...
Alltså du kan inte likrikta en spänning som har en periodtid som är kortare än den angivna recovery-tiden. Då får du inte ut full spänning. Resten borde hamna i dioden och visa sig som värme... har jag fel, någon?
Senast redigerad av MadModder 12 juli 2006, 20:13:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Den ena transistorns (P) bas leder genom den andra (N).
EDIT: Haha, tänkte inte på att styrledningen antingen är hög eller låg. Men då hänger det väl en del på motståndet som sitter på styrledningen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jaså du tänkte så... ja det har du ju rätt i. Gjorde det misstaget förut till en förstärkarkoppling kom jag på nu. Det blev varmt, och lät inte alls mycket :D

Jag skulle nog ha satt ett eget motstånd till varje bas, och sen kopplat ihop respektive till in1 och 2. Iom darlington så kan man ta i med ganska stora motståndsvärden.
bearing

Inlägg av bearing »

Hmm, jag fattar inte vad som är fel.

Ok, så dioden leder en bit in på den negativa halvperioden (vid likriktning) alltså. Då blir det mer förståeligt.

Hittade nu den här sidan.
http://www.powerdesigners.com/InfoWeb/d ... iodes.shtm
EDIT: Läste mer noggrant. Förstår texten nu. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... dioder har en viss kapacitans. Mer vid höga frekvenser om jag inte missminner mig. Det ligger alltså en laddning över... hmm junction, vad är det nu... koppling, mellan lagrena i dioden. Vad jag förstår laddas denna laddning ur när det växlar polaritet eller vad 17 man ska säga... nåja. Den där fysiken är jag inte så hemma på. :P
bearing

Inlägg av bearing »

Jo, trodde först att de menade att spiken kom från laddningen - vilket var svårt att förstå. Såg sen att de menade att ströinduktanser var orsaken till spikarna.

Vad menar Greensilver är fel?
bearing

Inlägg av bearing »

En annan fråga. Har en darlingtontransistor hög Vce när den är bottnad?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Som en vanlig transistor plus ett VBE. D.v.s 0.1 + 0.7V eller nåt däråt. Beror ju lite på strömmar och sånt också.
bearing

Inlägg av bearing »

Varför får jag inte något svar på vad som är fel?? :cry:
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Om du menar vad jag trodde var fel så får du kolla högre upp!

På min stegmotorstyrning använder jag vanliga 1N4148 i nuläget men tänkte sätta dit lämpliga schottkydioder på nästa prototyp.
bearing

Inlägg av bearing »

Jo, jag har kollat längre upp men förstår inte riktigt ändå. Här är ett försök:
Du anser att det är fel att koppla ihop baserna på PNP- och NPN-transistorerna.

Om den tolkningen stämmer har jag inte förstått vad som är fel med det och vilka följderna blir av det. Känner mig lite dum nu.

Först skriver du att jag har fel, sen något som möjligtvis kan tolkas som att du felaktigt trodde att jag hade fel eftersom att du inte tänkte på att styrledningarna var enbart hög/låg. Sen skriver du något om att det hänger på motståndet och detta förstår jag inte alls.

Som du förstår är jag förvirrad och vill gärna ha det uträtt lite tydligare. :lol:

---

Ok, då känns det tryggare att ha köpt just schottkydioder idag. Schottkydioder är för övrigt något som inte nämts alls under de elektronikkurser jag gått.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ptja, det här borde väl du kunna bättre än mig, jag hoppas att du inte försöker mästra mig. Men som jag skrev så tänkte jag inte på att kontrollsignalen antingen var låg eller hög. Den är aldrig odefinierad (får vi hoppas). Då den är odefinierad eller då det motstånd du satt på styrledningen är för högt torde den ena transistorn (P) låta sin basström gå genom den andra (N) vilken isåfall skulle medföra att båda drar. Jag har råkat ut för detta när jag lekt med småsignalare, huruvida detta fenomen kan uppstå i ditt fall vågar jag inte uttala mig om. Jag formulerade min tes som en fråga till de som vet bättre, inte som ett påstående. :)

På min styrkrets vill jag inte koppla på det där sättet efter som jag sköter choppningen på N sidan. Jag måste därmed kunna styra dem separat.

EDIT: La in en smiley eftersom det lät så hemskans bryskt! :wink:
bearing

Inlägg av bearing »

Nej, jag försöker inte mästra dig. Absolut inte.

(LOL-smileyn var för att jag skrattade åt mig själv p.g.a av förvirringen.)

Jag är inte särskilt kunnig inom det här området.

Förstår när jag läser mina tidiga inlägg att jag kan uppfattas som självsäker eller kanske rent av kaxig, men så är det inte. De är skrivna på det sättet eftersom att jag var ivrig och entusiastisk när jag skrev dem. Och i det senaste var jag ärligt väldigt konfunderad.

Nu förstår jag vad du menar. Att det skulle kunna flyta en ström mellan baserna så att båda transistorerna leder. Det hade jag inte tänkt på. Då förstår jag också MadModders kommentar.

Jag ser också att kretsen inte kommer funka om matningsspänningen till bryggan är högre än logikspänningen. Det borde ju kunna lösas med hjälp av en till transistor per halvbrygga.
Skriv svar