Stor LED Array till LED projektor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lufox

Stor LED Array till LED projektor.

Inlägg av Lufox »

Jag hade tänkt och löda ihop en 22x16 stor LED array som jag ska ha till en hemmabyggd projektor.

Så nu har jag köpt 400st lysdioder med dessa specs.

V: 3.2-3.6V
A: 20mA
Lum: 18000mcd

För att kunna lysa upp hela min LCD skärm på 5" så behöver jag ungefär 22x16 stor LED array. Sammanlagt 352 LEDs.

Nu till problemet. Jag har hållt med med lysdioder i mindre skala innan. Men att löda ihop så många behöver jag utan tvekan lite planering.

Om jag använder en batterieliminator på 12V så kan jag ha 3st Leds på en serie med 100ohms resistor. Men det jag funderar på ifall en vanlig 12V eliminator orka driva så många lysdioder. Nån som har lust och räkna ut hur mycket effekt allting drar?

Anledning till att jag vill använda LEDs som ljuskälla är att allting kommer ta mindre plats. Jag har just nu en metallhalogen på 150W som ljuskälla till projektor som tar onödigt mycket plats och är extremt varmt.

Tacksam för svar.
Senast redigerad av Lufox 12 juli 2006, 02:04:28, redigerad totalt 1 gång.
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

20 * 352 = 7040 mA

Jag skulle ha multiplexerat lysdioderna så dom drar mindre ström.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Dragonorb, du räknar med att alla LED:arna ska parallellkopplas, och då stämmer det, men man borde kunna komma undan med parallellkopplade kedjor med tre lysdioder och ett (litet) motstånd i serie, vilket endast behöver en tredjedel av den strömmen.
Oj, vilken lång mening det blev :eh:
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

>>>Jag skulle ha multiplexerat lysdioderna så dom drar mindre ström.

Hur kan dom dra mindre ström? De borde väl dra mer ström om du ska muxa? Effekten som ska levereras blir den samma ändå...

Nä, jag skulle seriekoppla ett lämpligt antal dioder (16 st) och sedan parallellkoppla alla 22 kedjor. Sedan fixar man en lämplig switchad drivning som levererar konstant ström på 0.44A. Spänningen som regulatorn måste kunna leverera blir då 57V. Eventuellt behövs någon liten resistor i serie med varje kedja för att se till att inte all ström går i en kedja.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Lufox, ledsen att säga det, men du kan inte ersätta en metallhalogenlampa med en lysdiodarray. Det fungerar inte rent optiskt. Halogenlampan utgör mer eller mindre en punktkälla och det krävs för att du ska kunna projicera bilden. Optiken är gjord så att ljuset kommer från en punkt, passerar LCDn från den punkten, och sedan fångas upp av ett linssystem. Kommer ljuset från en mer eller mindre diffus yta så pajar hela systemet... :(

Arvid
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av att bygga projektorer, men nog borde en lysdiods-array fungera?

Jag tänker på ett expriment jag gjorde:
Som ljuskälla använde jag en lysdiods-array (bestående av 4st vita högintensiva). Framför detta en lins på 4cm i diameter. Framför linsen satt en OH-film med en utskriven bild. Det var inga problem alls att få skärpa så man kunde läsa texten på väggen eller taket.

Nu är det ju inte samma sak, men en LCD eller OH-film borde väl kvitta?
Fick jag det att fungera med *en* lins så borde det väl fungera med flera?
Men jag är som sagt inte hemma på detta.

Berätta gärna mer om varför det inte inte skulle fungera.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Självklart fungerar det med LED´s - inte för att byta ut backlightern med, men för att bygga en "monsterproj" med en TFT som bildkälla och fresnerlins som lins. Tänk bara på att du nog behöver kyla dioderna lite om du har så många, en liten fläkt är inte alls fel - dels för livslängden på dioderna och dels för att de ger mer ljus om de är svalare.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Problemet är att varje ljuskälla ger en egen bild. Och ju större utbredning ljuskällan har, desto suddigare blir varje bild. (Önskar att jag hade nåt bra program att skissa upp lite linser och strålgångar i...)

Intressant att du fick det att funka med 4 st LEDs. Det jag kan tänka mig är att man kan använda extremt riktade LEDs (liten strålvinkel) och montera dem i "klotform" så att man simulerar att ljuset kommer från en punkt, och sedan samla in det mha en lins. Hur monterade du dina LEDs?

Och vad menar du förresten med "skärpa så att man kunde läsa texten"? Knivskarp bild som man förväntar sig av en projektor, läsbarhet åtminstone motsvarande säg 12 punkters text på ett A4, eller "det gick att läsa ordet TEXT om det täckte hela bilden"? :)

[edit: fresnellins borde också fungera ja, i teorin iaf, och iaf om man hittar lysdioder med extremt liten strålvinkel. Fast det där med strålvinkeln kanske går att fixa till med en apertur i fresnellinsens fokus där man helt enkelt stoppar allt ljus som kommer fel? Blir ju lite mindre effektivt iofs...

Det vore kul att hitta någon DIY-sida med skisser av olika ljuskällors och linslösningars strålgång. Någon som har några tips?]

Arvid
Lufox

Inlägg av Lufox »

Här har ni ett hyffsad lyckad projektor med Leds som ljuskälla.
http://photo.163.com/photos/4tc/24043352/

Han använder en 8" skärm. Och arrayn var på hela 55W tror jag han nämnde.
Så jag behöver nog leta efter ett nytt nätagg som klarar lite mer kräm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Arvidb:
Lysdioderna var 36-1208 från ClasOhlson.
Jag monterade lysdioderna tätt brevid varandra på labbplattan. Linsen var ca 7-10cm från LED'arna. Jo, linsen samlade ihop ljuset till en punkt på ca 1cm (som i taket blev nästan 10cm.)

Läsbarheten motsvarade uppskattningsvis en 15 punkters text. Fick plats med ganska många bokstäver. Man kunde även skriva med en OH-penna utan större ansträngningar.

Tyvärr tog jag inte kort på detta, men föregångaren till detta test finns någonstans i Optokomponenter-delen på forumet. Det resultatet blev inte alls lika skarpt, men det var intressant att se vad som fungerade och vad som inte fungerade.

Lite halv-off-topic: Jag provade att göra en lins i plexiglas, mest för att se om det gick, och det gjorde det. Ljuset samlades ihop till en punkt. Det gick även att använda den som förstoringsglas. :D

Det här med DIY-projektorer är kul. Funderar starkt på att bygga en "riktig" projektor.

edit: Oj! Det var många lysdioder i projektor-länken som Lufox postade. :shock:
neezzen

Inlägg av neezzen »

JimmyAndersson: Du känner säkert redan till sidan, men www.lumenlab.com är en ovärderlig sida om du funderar på en DIY-projektor. Du kan ju alltid spana in resultaten från folk som byggt sina egna projektorer. Jag blev iallafall GRYMT imponerad.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

JimmyAndersson skrev: edit: Oj! Det var många lysdioder i projektor-länken som Lufox postade. :shock:
Ja, 896 per platta ;)
Senast redigerad av MadModder 12 juli 2006, 19:52:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

undra om det var skoj att löda ca 2500 lysdioder?

Om han tröttnar så kan han ha den som ficklampa.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Varför har man en site där alla tar foton av olika filmer eller dataspel på en projektoduk? Man få let som satan för att se en bild på hur deras projektor serut och då är den ofta riktigt ful.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det finns en del rätt så intressanta diskussioner på forumet på lumenlab om diffusa ljuskällor (inkl LED-belysning). Sök på "diffuse light engine" t.ex.

Killen som Lufox länkar till med 896 LEDs, Tian, har en tråd på lumenlab också. Han har mätt upp ljusstyrkan från sin projektor till mellan 20 och 30 lumen. Inte så ljusstarkt, men det är ju tydligt att det funkar iaf. Han använder ganska vidvinkliga lysdioder (30 grader). Folk verkar inte vara överens om om det är bra eller dåligt: vissa påstår att allt över ca 7 grader går förlorat, andra (inkl Tian) säger att det behövs ganska vid vinkel för att få jämn belysning.

Kul att läsa om iaf.

Arvid
Skriv svar