Arbetsbänk för elektronikarbeten [bilder sid. 2]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Arbetsbänk för elektronikarbeten [bilder sid. 2]

Inlägg av Greensilver »

Jag har ju hittills suttit vid köksbordet och byggt mina prylar men eftersom käringens tålamod nu sinat helt och hållet så har jag varit tvungen att ta saken i egna händer (haha) och bygga mig en riktig arbetsbänk att ställai arbetsrummet. Detta kommer underlätta en del då jag i nuläget får programmera kretsarna i arbetsrummet och sen springa in i köket för att kopla upp dom mot oscilloskopet - inte särskilt professionellt...

Arbetsbänken är så bred som jag får plats med (1900 mm) och höjden är precis så att man når med huvudet över den övre hyllan (1950 mm). Arbetsytan är 710 mm över golvet. Samma höjd som mitt datorbord vilket jag trivs 100% med. Arbetsytan är 670 mm djup för att längst till höger bli hela 800 mm (att jämföra med standardmått på bänkskivor melan 610-640 mm). På den högra delen finns en specialhylla för oscilloskop (till höger) samt mitt nyinförskaffade labbaggregat (Conrad). Ovanför detta hyllor för sortimentlådor (standard Jula/Biltema). Under hela bänkskivan finns också en längsgående hylla som både tjänar till förvaringsutrymme för lite större plastbackar men dessutom stabiliserar konstruktionen med avseende på krafter från sidorna. Såväl arbetsytan som det övre och det undre hyllplanet har en skiva i bakkant som både stabiliserar och förhidrar att prylar öker ned över kanten. Lödstationen kan efter att hållaren för lödkolven krokats av skjutas in under oscilloskophyllan för att spara plats. På usidan av det högra sidostycket kommer jag att montera antingen en enkel krok eller ett högt skåp där man kan hänga in sladdar, typ probar och labbsladdar så att inte katterna kommer år dem. I det "tomma" utrymmet till vänster kommer jag antingen att sätta en whiteboard-tavla eller smala hyllkonsoler (500 mm) alternativt bådadera. Detta får dock bli ett senare projekt - vill ha bänken klar först så att jag får en känsla för vad som behövs.

Hela konstruktionen bygger på att skruvas fast i väggen med två kraftiga skruvar i vardera övre hörn. Jag skall också försöka bygga den så att den delvis går att montera isär då jag skall flytta om ett par år.

I nuläget funderar jag på att borra ett hål (ca 100 mm) någonstans i arbetsytan och under detta sätta en hållare för "hundskitpåse". Sen tänkte jag ha en lite borste hängande så att man kan borsta ned komponentklipp och skalbitar med mera i hålet. Kan inte riktigt bestämma mig om detta är bra eller ej.

Delarna beställer jag troligtvis nästa vecka, innan dess är jag intresserad av vad ni tycker, har jag missat något?

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Greensilver 28 juli 2006, 01:14:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul med ett till arbetsplats-projekt! :)
Här är mitt. (I princip klart. Bara några detaljer kvar. Jag ska uppdatera den tråden senare.)

"Detta kommer underlätta en del då jag i nuläget får programmera kretsarna i arbetsrummet och sen springa in i köket för att kopla upp dom mot oscilloskopet - inte särskilt professionellt..."

Visst är det kul? Nix. Hopplöst när man bara ska ändra någon liten grejj. Men man får mycket motion... :D


Några idéer:

Vet inte hur du tänkt ha sladden för lödpennan. Jag lät den gå ner på framsidan under bordskivan där jag har en krok som sladden går igenom. När jag lödit (lött?) och placerar lödpennan i hållaren så dras sladden ner igenom kroken av sin egen vikt. Då slipper jag ha sladden ivägen. Behöver jag mer sladd så är det bara att lossa sladden från kroken.

För komponentklipp mm har jag en systembolags-påse hängandes en liten bit under bordet. Lyfter man ena handtaget så når den upp till bordsytan och det är lätt att borsta ner skräpet. Eftersom den är så lätt att komma åt så är det enkelt att hålla arbetsytan ren. Din lösning med ett hål i bordet låter bra!

Vet inte hur mycket du bygger med labbplatta, men om du ofta byter komponenter så är det smidigt att komma åt t.ex motståndsatser utan att behöva sträcka sig eller resa på sig. Min förstående sambo gav mig några små askar (15x10cm) med fack som är perfekta för att ha de vanligaste komponenterna i. Dessa står på arbetsytan, ganska långt in för att inte vara ivägen.

Behöver du kunna koppla in prylar till 230V-nätet?
Jag fixade några uttag på en panel med en gemensam on/off-knapp.
Har även kopplat labbagg, lödpenna mm till en sådan knapp så man snabbt kan stänga av/på allt samtidigt.


Det ska bli kul att se fortsättningen på ditt projekt! :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok, mycket bra tips där. Gillar lösningen med lödkolvssladden. Jag tänkte sätta en lysrörsarmatur under den övre hyllan och en vanlig skrivbordslampa på det vänstra hörnet, dessutom behöver jag ju matning till oscilloskop samt labbaggregat så några uttag tvingas jag nog sätta dit. Är kanske bäst att rita in dom redan nu så man kan planera kabeldragningen. Ett uttag med en riktig säkerhetsbrytare (tvåpolig brytning) samtr en röd varningslampa vore kanske fint att ha också.

Kanske ångrar man sig om man gör ett hål i skivan för komponentklipp. Iofs skulle man kunna spara "hålet" och anväda som lock.

Fasen vad gött det skall bli när detta är klart! Allt kommer att gå så mycket lättare. 8)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Ser bra ut, jag måste snart med göra något åt mitt kaosartade mekrum/kontor.
JimmyAndersson skrev:
Vet inte hur mycket du bygger med labbplatta, men om du ofta byter komponenter så är det smidigt att komma åt t.ex motståndsatser utan att behöva sträcka sig eller resa på sig. Min förstående sambo gav mig några små askar (15x10cm) med fack som är perfekta för att ha de vanligaste komponenterna i. Dessa står på arbetsytan, ganska långt in för att inte vara ivägen.
Jag köpte något liknande på biltema för ett tag sedan mina är 17*12 cm och har fem fack i perfekt storlek för motstånd plus ett längsgående fack under till något annat.
limpan4all
Inlägg: 8218
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Du behöver också belysning, massor av belysning som inte är bländande, dvs ett lysrör över alltihopa är inte bra små 12V spottar är bättre på max 20cm höjd över bordskivan (om du gör dom dimbara så är det praktiskt men stör troligen mätningar). Jag skulle placera oscilloskopet mera centralt då man använder det mest hela tiden. Skilj gärna på löddelen, labbdelen och mätdel dvs dela in det hela i tre zoner med labbyta i mitten. så är det lättare att hålla rent. Utsug? Kommer du verkligen in med benen under bordskivan med backarna där också? Det är bättre med låga bord än höga har jag upptäkt...
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Japp, jag tänkte använda min skrivbordslampa på löddelen, det har funkat mycket bra tidigare. Men jag har tidigare funderat på någon lösning med LED's. Det är nämligen så att jag programmerar en hel del och gillar att ha det mörkt i rummet. Tänkte då sätta en rad med dimbara lysdioder i lämplig färg (varmvit?) ovanför tangentbordet. Kanske skulle man kunna göra så på löddelen också fast använda sig av den skarpa vita färgen?

Utsug lät intressant, några tips på hemmabygge? Jag har en gammal "bordsdammsugare" du vet en sån man dammmsuger upp smulor med från köksbordet, har haft planer på att slakta den då batteriet är kass och göra om den till utsugsfläkt. Är lite fundersam på slangen bara. Några idéer? PC-fläkt kanske vore något annars...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

limpan4all:
"Det är bättre med låga bord än höga har jag upptäkt..."

Det beror nog på hur lång man är. :)
Bord som man ska sitta vid bör vara mellan 70-75cm, lite beroende på vad man ska göra. Det absolut bästa (om man har möjlighet) är att ha ett ganska högt bord så att det går att stå och jobba, men även så att man kan sitta på en bra kontors-stol (med extra gaspatron så att man når upp.)

Mitt bord är 76.5cm och alltså ganska högt för att vara arbetsbord. Har man en 2-enheters rack-burk så är det precis lagom höjd för både stående och stillasittande arbete. Då kan man även sänka stolen så pass att man precis får axlarna över bordskivan, -perfekt för precisionsarbete när man behöver ha "örnkoll" på det man jobbar med.

Greensilver:
Tycker 710mm låter lagom. Eftersom du redan är van att arbeta vid den höjden så vet du ju hur din rygg/axlar/nacke trivs. Då slipper du ändra detta senare.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Nu har jag placerat mina sortimentlådor inom räckhåll. Främst ligger de tre motståndssortimenten. Resten är vanliga Biltema-lådor.
Bild

Längst in i hörnet ser man hålet för lödkolvssladden. Bakom oscilloskopets hörn ser man ett grenuttag där oscilloskop, labbaggregat samt lödstation skall kopplas in. Har också placerat ett uttag i anslutning till arbetsytan.
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser mycket bra ut. :tumupp:

Glöm inte att dokumentera med bilder när du börjar bygga! :)
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok, här är den senaste versionen. Den blå plattan är en verktygstavla från Biltema. Jag har beställt delarna nu, räknar med att det kommer att sluta på ett par tre tusen för hela kalaset. Får delarna nästa vecka. Längtar! :)

Bild
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Var har du skruvmejslarna, lödtennet, flusspenna, lödfläta, koppartråd, tejp, tänger, pincetter ? :)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Precis, allt måste ju planeras in (fast enannan har varken flusspenna, koppartråd, tejp, tänger, pincetter). :)

Edit:
Ett tips till lyse är att ha varmvita lysdioder i en list över arbetsplattsen, ganska starka ska dem va och lite större spridning.
De har jag och jag slipper använda extra ljus när man fixar.
Inte änns när jag ska löda behövs extra ljus. :)

http://www.upplyst.se/product_info.php? ... ucts_id=84
Dem har jag köpt.
Jag skulle rekomendera lite mera spridning för att slippa ha så många men annars är dem väldigt bra! :)

//Emil
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Annars tycker jag en skrivbordslampa fungerar bra. Ibland vill man ju kunna vrida på lampan för att t.ex se bättre. Det är svårt med en rad fast monterade lysdioder...
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Jo, då kan de va skönt det en lös lampa. Men somsagt det va bara ett förslag. :)

//Emil
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ja, placering av verktyg då...
Jag har en liten gay-verktygslåda - en sån pytteliten som finns på Biltema. I den har jag alla "finelektronik" prylar. Vill hålla dom åtskilda från de riktiga prylarna. :wink: Problemet är att denna lilla låda börjar bli smärtsamt full. Därför skall jag ha verktygstavlan brevid whiteboardtavlan. På denna hade jag tänkt hänga delite större verktygen samt de som man använder oftast, exempel: skaltång, avbitare, sax, skruvmejslar osv. Pincetter och annat smått hade jag faktiskt tänkt ha kvar i den lilla lådan. Men vi får se hur det blir. Har också planer på att göra ett "pennställ", både för pennor då men också för lödtenn - jag använder sådana små genomskinliga rör som jag spolar själv från rulle.

Belysning blir som sagt lysrörsarmatur samt en vanlig skrivbordslampa med lysrör. Har dock funderat på det där med lysdioder och funderar på att bygga ihop en lysramp med en PC-fläkt. Fattigmans utsug - "bortblås" med lödbelysning - vad tror ni om det?

Sen det där med färgtemperatur - jag trodde det var bättre med kallvita när man skulle se ordetnligt? Några fler som har åsikter om detta?
Skriv svar