Vem var först?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DeeJayPA
EF Sponsor

Vem var först?

Inlägg av DeeJayPA »

Tja!
har ett litet bygge jag håller på att klura på men tänkte höra om någon har nån smart ide på hur det kan lösas.
Ex 8 ingångar, den ingången som går hög först ska tända sin lysdiod, och förbli tänd tills man resetar.
Även en funktion så man kan välja att den ska indikera den ingången som går låg först, Endast den ingången som kom först ska indikeras.
Har byggt en prototyp med med 4081 och fått funktion för att indikera den som kommer först men är ändå inte riktigt nöjd.
Några tips?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

om du ska indikera vilken som var först både hög och låg...vad är dom från början då?

Den varianten som du har byggt nu, vad är det som händer och vad är det du inte är nöjd med? Hur har du fått det att funka med en 4081?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade tagit en 8-bitars D-latch med gemensam Clock-ingång (40174). Varje D-ingång kopplas till respektiva ingång som ska övervågas. Samtidig kopplar jag dessa ingångar till en 8-input NAND (för först låg) eller 8-input OR (för först hög), utgången kopplar jag till Clock.

Sen tar jag alla utgångar och OR'ar ihop med 8 st. 1N4148, detta kopplar jag sedan till ett låsningskretslopp som måste resettas men den biten beror på hur man ska "un-lock'a" så den kommer jag inte in på nu.

Detta kretslopp kommer alltså att spara status av ingångerna vid första hög(/låg) varvid clock'en sedan ska låsas till reset utförs.

Skulle det bli exakt samma tid på 2 eller fler ingångar kommer dessa att visas som fler aktiva utgångar.

Sen detta med först hög eller låg: jag hade byggt 2 identiska kretslopp och lagt en inverter mellan ingångerna, detta tillåter snabbast av båda hög/låg, ska man bara fånga (valbar) endera hade jag lagt input via en EXOR och sedan växlat nivå på den ena ingång på EXOR'erna, då får man valfri inverter/buffer till funktionen.

Men då det är dåligt beskrivit vad som ska "fångas" och vilka tider som gäller osv blir detta bara en principskiss.
Skriv svar