"Det enklaste och billigaste är nog att använda en PIC här. Men det är inte lika spännande/utmanande konstruktionsmässigt."
Frågan är ju om den utmaningen ligger hos dig om någon annan löser det.
"Säg för enkelhets skull att max antal är 128 pulser."
För enkelhets skull.. hur många pulser behöver du *på riktigt* ?
Låt säga att man i programmet använder pil-upp och pil-ner för att mixa.
Är programmets "regel" i mitten när du startar programmet? Då måste även din skjutpot vara exakt i mitten innan du startar programmet.
Jag tror inte att du kommer undan utan att använda en A/D-omvandlare.
Ett annat stort problem är att du troligen vill registrera hur fort man rör regeln. Detta har jag tyvärr svårt att se hur man löser utan en doktorsavhandling i kärnfysik om man inte använder t.ex en PIC-processor.
Blundar man för att du vill registrera hur fort man rör regeln så går det att lösa sähär:
*Koppla skjutpoten som en spänningsdelare där mittenläget ger 0V och max vänster/höger ger 5V på varsin anslutning. Koppla på en A/D-omvandlare på "vänster sida" och en för höger.
*Koppla upp en 8-bitars räknare för varje sida och anslut en klockpulsgenerator som ger en frekvens som tangenbordet/datorn hinner registrera.
*Använd en t.ex AND-grind för varje sida som kopplas mellan A/D-omvandlaren och räknarens utgång. När dessa har samma värde så får du en puls som stannar/reset'ar räknaren.
*Använd antingen ett "grindnät" (hopkopplade grindar) eller någon komparator-lösning för att få en puls varje gång räknarens utgång förändras. Denna kopplas med t.ex en optokopplare till tangentbordets knapp.
Eller ungefär såhär:
*Koppla skjutpoten som en spänningsdelare och anslut till en analog ingång på en PIC-processor.
*Programmera en timer och A/D-omvandlare. Jämför förra omvandlingen med den nya för att simulera hur fort regeln rör sig. Skicka ut lika många pulser som A/D-omvandlarens "tal" visar.