12 volt till 9 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Technix

12 volt till 9 volt

Inlägg av Technix »

hej!
jag har en liten fråga. Jag vill få ner 12 volt tiil 9 volt (båda likström), hur ska jag gå tillväga? Det vore bra om någon kunde fixa ett kopplingsschema.
tack på förhand.
DragonOrb

Inlägg av DragonOrb »

hur mycket ström ska du plocka ut ?

73-091-23 på elfa är en spänningsregulator, du kan plocka ut 1.5A från den.

Du behöver bara 2st kondningar, kolla databladet till den.
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

tack, jag tänkte inte på att man kan använda en spänningsregulator..... :)
som tur var hittade jag en sån hemma.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

hmm detta kan ju vara bra att veta, om man inte vill köpa en spänningsregulator, hur löser man det lättast?

pillade med nån larm byggsats för ett tag sen, och då behövde man en referens spänning på 6V till op-förstärkaren. då tog man helt enkelt två motstånd i serie mellan 12 +/- . den totala spänningen över motstånden är 12V över vardera motstånd är det då 6V spänninsfall. då tog man helt enkel ut 6 volt mellan dessa motstånd. går detta bara för att op:n inte förbrukar nånting utan bara har det som referens? förklara gärna =)

+12 -------[ 6v ]------6v till op------[ 6v ]------ -12

hur är det med zenerdioder, säg en diod 6v8 (6.8V) den lägger sig väll på 6.8V även om spänningen in är större, alltså borde man kunna sätta en strömförbrukare efter denna!? såklart inte någon större sådan, men ändå.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

>går detta bara för att op:n inte förbrukar nånting utan bara har det som referens?
Ja precis, anledningen är att op:n knappt drar någon ström alls i jämförelse med den ström som går genom motstånden.
Tänk såhär:
Lastens (op:n) inimpedans, Rin, ligger ju parallellt med det "nedre" motståndet, R2. Om inimpedansen är hög (typ: >1000000ohm) så blir det parallella motståndet (Rin|R2) försumbart lägre, men ju lägre inimpedans (läs: motsånd) op:n har, ju lägre kommer R2|Rin bli, alltså kommer referensspänningen sjunka.
Går det att förstå hur jag menar, eller blev det rörigt?! :?

Ja en zener kan användas till mindre strömmar, men man måste ha lite koll.. annars slinker den magiska röken lätt ut! :roll:
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

tack för svar ojsan

ja men kan man inte tänka att eftersom op:n inte drar nån ström föblir spänningen 6V i motsats till om det vore som ett extra motstånd som då självklart minskat spänningen i kretsen. jo men jag tror jag hänger med =) okey så zenerdioden är svår att använda i detta sammanhanget, hur många vatt/ampere kan man räkna med att det klarar?

hur bygger man då en simpel spänningsreglering?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ja det var så jag menade, kul att du förstod min något opedagogiska förklaring! :D
Meeeen, vänta nu... :humf: referensspänningen blir ju inte 6V! Den blir ju 0V eftersom du har +12V och -12V! (Antar att du tänkte rätt men bara råkade skriva fel!)
En Zener kan användas för att ge referensspänningar men har också den egenheten att den måste ha en "minsta ström" för att uppnå rätt zenerspänning.. (visst är det så, rätta mig gärna om jag har fel)
Zenerdioden kan användas tillsammans med en transistor för att skapa en spänningsregultator.
Den här bilden är hämtad från denna sida (där det finns en del info):
Bild
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

¨hmm blir det mer rätt om jag ritar upp det såhär

+12 ----- x --[ R1 6v ]-- y ----------[ R2 6v ]------ -12

om jag tar ut min referens spänning på X och Y då?

tack för shema och ritning, precis nått sånt jag var ute efter =)
för att göra en reglering, kan man sätta en potentiometer vid zenerdioden och låta den öppna och stänga vid olika värden, eller är jag helt fel ute?
Skriv svar