Problem med touchpaden på den bärbara datorn.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Problem med touchpaden på den bärbara datorn.

Inlägg av BEEP »

Muspekaren har ett eget liv på grund av statisk elektricitet så när man skriver så skickas muspekarn till annan del av texten och simulerar ett klick. Detta skapar en massa jobb för mig att hela tiden hålla på med att korrigera texten när jag skriver.

Finns det något att göra åt eländet förutom att ha en extra mus som inte fungerar så bra om man inte har tillgång till ett bord.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Säker på att det är statisk elektricitet?
Musplattor kan få spader när det är för varmt. (Möjligen pga högre fuktighet på fingrarna, men det är bara en gissning.)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

I Xorg finns det möjlighet att stänga av musen medan man skriver på tangentbordet.
Detta kräver visserligen att du kör *NIX med X.org också...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag längtar tillbaka till den olivetti som jag fick låna för några år sedan som hade en trackball.

JimmyAndersson
Jag har inte tänkt på om det blir värre när den blir varm, ska prova att kyla den och se om det blir bättre.

Macce
Tyvärr så får jag fortsätta med XP skiten på den bärbara men Xorg kan väl inte stänga av musen när man skriver i webbläsaren?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade problem med att ramen runt musen hade blivit deformerat och därför tryckte på platta lite hursomhelst, det blev löst vid att plocka isär, lossa lite skruvor och återmontera allt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Provade att trycka lite här och där men det hände inget. Det lustiga är att jag inte kan återskapa problemet så det måste sitta en liten :twisted: i datorn som skickar i väg muspekarn vid lämpliga tillfällen.

Jag stor lust att byta ut leksaken till en riktig trackball mus men det kanske är lättare att sätta den på sidan så slipper man allt pill med att skruva isär datorn.
Senast redigerad av BEEP 2 juli 2006, 20:35:28, redigerad totalt 2 gånger.
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Nu ska jag inte vara "sån eller sån"
Men är du säker på att det är hårdvarufel?

Touchpaden på min laptop beter sig på exakt samma sätt, fast bara när sambon använder den! . :roll:
Det beror på att hon råkar stryka handen mot den när hon skriver, och felet blir exakt det du beskriver.

Värt att fundera på kanske?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

BEEP: I första inlägget skrev du att den "simulerar ett klick".
Har du ställt in att man ska kunna klicka med ett snabbt tryck på själva musplattan, eller kan man bara trycka på musplattans knappar?

Det finns förresten ett virus/trojan (eller liknande) som flyttar muspilen, men det låter inte som om du drabbats av detta. Detta program stängde av webbläsaren och flyttade upp muspilen till högst upp på skärmen. Sambons kompis dator drabbades av det. Jag har lyckats bli av med det, men jag är inte klar med att kolla exakt vad det gjorde.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Synaps touchpaden ger vänster musklick om man slår med pekfingret på den och detta är inbyggt i touchpaden så det går inte att stänga av i OSet.

Jag har nu växlat vänster och höger musknapp så att jag får upp popup menyn istället och då trycker jag på ESC tangenten för att komma tillbaka till rätt ställe i texten som jag skriver.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Avbockade "snabb initiering" och ändrade "Samplingsfrekvensen" till 20 "rapporter/sekund" i egenskaper för musen och det verkar som att problemet är löst eftersom jag har lyckat skriva ett helt inlägg utan att behöva korrigera det minst 10 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Toppen!

Då verkar det nästan som om något inte är som det ska vid PS2-elektroniken eller däromkring. (Det är oftast (alltid?) PS2-interface i bärbara datorers touchpads.)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag har för mig att Synaps touchpad har PS/2 interface så därför är det stor risk att den inte blir så långlivad om den börjar att jävlas med mig igen.

Har nu skrivit två inlägg utan att behövt korrigera texten, hurra hurra :D
tgr

Inlägg av tgr »

Det där är ett klassiskt fel på många dell laptops. Jag vet inte hur många jag har fått utbytt hela touchpaden med tillhörande plast runt om på jobbet.

Har en gammal dell privat och även den jobbar sig så. Dock så har den ännu mera liv å drar musen helt å höger eller vänster å vägrar släppa på kanske 10-20sekunder. Det går att hålla emot lite med styrpinnen som den också har men det är väldigt jobbigt. Provade att koppla ur touchpaden men så slutade även styrpinnen att funka :(
elosh

Synaps touchpad

Inlägg av elosh »

Någon som har en aning om vilka pinnar som är till vad på en Synaps touchpad? Det går en plast bandkabel till den med 6 ledare. Touchpaden kommer från en AST Ascentia A.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bara en tanken, men kanske du kan hitta något på sidorna där jag hittade pinouten på en touchpad från Electric Goldmine? Länk till tråden.
Skriv svar