Liten gitarrförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Technix

Liten gitarrförstärkare

Inlägg av Technix »

Hej, jag ska snart ut och segla i stockholms skärgård och då måste ju elgitarren med, så jag tänkte bygga en liten förstärkare att ha med på resan. Jag hittade schemat nedan men jag behöver hjälp.
Bild
1. Vad ska man koppla till IN? Det är väl två poler i gitarrsladden?
2. Alla pilarna ska väl kopplas till minus, eller har jag fel?
3. Jag kan inte hitta en kondensator på 0,05uF, vad ska jag ta istället? 0,047uF eller 0,056uF?
4. Det står inte vad det ska vara för transistor, fungerar en BC548?

Tacksam för snabba svar!!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Mycket ljud ur den där lär du inte få, speciellt inte om du kör med ett 9V batteri. Udda design dessutom, är lite tveksam till den. Dessutom har jag bara dåliga erfarenheter av 386:chippet. Jag hade klivit upp till en TDA2020 eller liknande istället med enkel förförstärkare innan.
Men för att besvara dina frågor:

1. Du kopplar signalen på IN och jorden till jord.
2. Alla pilar skall gå till jord ja
3. 0,047uF eller 0,056uF går bra
4. Det går inte med en BC548 eftersom det i schemat är en FET-transistor

edit: 13th.Marine>> Hehe :D
Senast redigerad av Fritzell 2 juli 2006, 13:23:18, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

1. den ena polen är jord vilket i detta fall kommer gå till "-"
2. Helt rätt

OffT: Ang din andra tråd detta är en form av förstärkare som du kan driva en högtalare med, dock inte spec högt...

EDIT: hepp någon speedhackade sig före mig ^^
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

>>Fritzell
Mycket ljud ur den där lär du inte få, speciellt inte om du kör med ett 9V batteri. Udda design dessutom, är lite tveksam till den. Dessutom har jag bara dåliga erfarenheter av 386:chippet.

hmm... det lät negativt...
har du något förslag på en annan liten förstärkare jag kan bygga ihop.
jag tog den här för att jag hade nästan alla saker hemma, det finns nämligen ingen bra elektronikaffär i närheten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är sant att det finns bättre grejjer än 386-chippet, men valet av kretsar beror lite på hur du vill att den ska låta. Jag har byggt en förstärkare med dist-kontroll av några 741-kretsar. Dessa är inte direkt kända för att vara det optimala i ljud-sammanhang, men till lite distat gitarrljud passade det utmärkt.

Så: Har du bara tänkt använda förstärkaren på båten för att inte få gitarr-abstinens så duger det med 386-kretsarna. Vill du däremot bygga något som ger rent, snyggt och bra gitarrljud så kanske det är bättre att satsa på andra kretsar. Förslagsvis någon TDA-variant.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jopp håller med.
Ifall du bara vill lira lite för dig själv så kan det väl duga, speciellt om du har alla delar hemma. Men på en båt är det ofta oväsen som överröstar det begränsade ljud du kan få ur 386:an, och om du vill kunna impa på brudarna med ett läckert gitarr-riff när du glider förbi i hamnen 8) måste du kliva upp några steg. Det som i första hand begränsar hur mycket effekt du kan få är nätdelen.

Frågan är: Har du tillgång till någon annan spänningskälla på båten? Någon generator, ett kraftigare batteri eller liknande.. för om man krämar ur 1W ur ett 9V batteri kommer det ladda ur på någon minut tyvärr.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

funnes 12v så är ett par bryggkopplade tda2030 ett rimligt bygge

en annan sak är ju verkningsgraden på högtalaren
mycket bättre att lägga energi på det än på en förstärkare
några jbl e130 är ett allternativ eller något liknande
skillnaden mot några taskiga biltemaelement med 86db i verkningsgrad är
om man säger det , ganska stor

ser framför mig en båt med stackade 12"mellanregisterhorn 8) :D
Användarvisningsbild
Technix

Inlägg av Technix »

det finns tillgång till 12 volt genom ett cigarettuttag, hur ska jag göra nu då? kan man modifiera schemat till att använda 12V eller måste jag bygga något helt annat? om det går så nöjer jag mig med 386 kretsarna eftersom jag har dom hemma.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Finns tydligen två varianter av LM368: -1 för 0.325W och -4 för 1.0W. Vilken är det du har? Den sistnämnda tål nämligen upp till 18V i matningsspänning. Den klenare tål max 12V. Har båten ett 12V-system bör du räkna med att bygga något som tål upp till 15V med skydd från transienter och andra störningar. Med LM386-4 behövs bara skydden i och med att den tål dessa 15V, med LM386-1 behövs en regulator (7812) plus störningsskydden.
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Jag har faktiskt byggt precis en sådan förstärkare som jag byggde in i min elgitarr...

Den låter... den låter mycket om man vill men inte särskilt fint. Så om du vill sitta och spela blues så kan du glömma det... men vill du rocka så går det nog bra.
Bengan

Inlägg av Bengan »

Jag förespråkar rörförstärkare när det gäller gitarrspelande - http://zvexamps.com/amp_view.html

/Bengt
Skriv svar