TV-nisse sökes!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

TV-nisse sökes!

Inlägg av GeekJoan »

Har en hel del monitorer som varit kopplade till kameror (typ övervakning).
Monitorn i sig är en standard monitor som har modifierats för att få lite nya funktioner så som färg/svart/vit invertering av bild och lite ljusportar av div slag.

Nu till problemet. Jag har tagit hem en monitor som jag tänkte använda till en gammal Commodore 128.
Bilden synkar inte utan fladdrar (kolla bild).
Har provat med olika källor som video, konsoller. Har både testat RGB och component (Video out) från div källor.

Finns det någon pot som man kan ställa frekvensen med eller är den fast?
Antar nämligen att dessa kameror inte skickar ur sig 100% normal video.

Bild

Bild
farskost

Inlägg av farskost »

Jag hittade tidigare i dag en övervakningskamera här hemma(har varit utsatt för lite värme så att plastdetaljer som håler linsen var lite snea, men det var inte svårt att fixa). en jvc, rätt ny och dyr modell som suttit i en industri öch övervakat en ugn.

Videoanslutningen var en BNC kontakt så jag stog och funderade över hur man skulel koppla in den i tv:n, så jag lödde ihop en övergång från BNC till RCA och koplade in den på kompositingången, och det fungerade helt felfritt.. perfekt bild, så jag tror inte att det är det att övervakningskameror använder någon udda standard.. men jag vet inte, kan bara vara jag som hadde tur med min tv att den klarade av kameran.

ps. har du kollat modellen på google och sett vad det är för spec på den, vad den vill ha för signal?? ds

//St
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kan finnas pottar för vertikal sync, horisontal sync, storlek horisontalt, storlek vertikal, kontrast, ljus

bara kolla om man hittar något som verkar rimligt
på dom monitorer jag haft har dom suttit så man kan trimma dom från utsidan

till måna monitorer som annvänts till maskiner har dom suttit samlade någonstans vid bakkanten

kolla texten vid vare möjlig trimpot
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Texten på bildröret är typnumret för bildröret, inte monitorn.

2: Det ser ut till att det finns ett eftermonterat kretskort (det stående vid SCART-jacket) som kan ha med den delen att göra.

3: Jag menar att en del CCTV kör med separat synkroniserings-signaler. Denna synkronisering kan man ganska lätt återskapa vid att känna av spänningsnivået på den komposita video, med rätt avkänning är det bara att leda den till sync. ingången och då kör det. Det finns även LM1881 (ELFA 73-188-19) som tar hand om den delen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Det stämmer att det är ett extra kort monterat och att det handlar om kameror som inte är standard övervakning. Jag kan tyvärr inte säga exakt vad det handlar om eftersom dom här skärmarna och kamerorna borde ligga i en kontainer.
Kanske räcker att ta bort det extra kortet så skärmen slipper bråka med det överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det är jackbart är det ju bara att testa!
Skriv svar