Liten ljuduppgradering i Volvo S40
Liten ljuduppgradering i Volvo S40
Efter att ha konverterat från en 740 med 3st 12 basar, 2st 8 koaxialer & en hel hög med diskanter & mellanregister & 3st slutsteg med en totaleffekt på 450W RMS i 4ohm, till en S40 med orginaljud, så stod jag inte ut längre med klockradio ljudet.
Men eftersom jag inte vill börja å såga sönder hatthyllan & klippa plåt, & lika så inte ta upp hela bagageutrymmet med baslådor så fick det bli en mer diskret anläggning.
Det första jag gjorde var att byta ut 5,25arna i hatthyllan mot 2st 8 koaxialer. Detta löstes genom att fräsa distans ringar som skruvades upp i hatthyllan inifrån skuffen & montera 8arna inifrån & upp. Detta resulterade i att jag kunde behålla original gallerna i hatthyllan så man slipper få oväntat besök i bilen av klåfingriga nötter.
Sedan var det baslådans tur. Eftersom vikten var mer lagd på utseendet & praktisk funktion än en väl beräknad låda så var det bara till att börja såga & fräsa bitarna efter bilens mått, i stället för högtalarens mått. Baslådan spänns fast med skuffens säkerhetsbälte & på baksidan så satte jag dit XLR-kontakter för att kunna kasta väck lådan på några sekunder om man skulle behöva mer utrymme.
Ett skyddsgaller för basen är ju nästan ett måste om man ska köra lösa prylar i skuffen, men eftersom köpegallerna är så fula, så fick jag lite inspiration från diverse fälg affärer.
Så det blev ett galler i 8mm plexi.
Så det som återstår nu är att göra en hylla för slutsteget & klä in den i samma tyg som lådan & fästa upp detta lite snyggt någonstans
Men eftersom jag inte vill börja å såga sönder hatthyllan & klippa plåt, & lika så inte ta upp hela bagageutrymmet med baslådor så fick det bli en mer diskret anläggning.
Det första jag gjorde var att byta ut 5,25arna i hatthyllan mot 2st 8 koaxialer. Detta löstes genom att fräsa distans ringar som skruvades upp i hatthyllan inifrån skuffen & montera 8arna inifrån & upp. Detta resulterade i att jag kunde behålla original gallerna i hatthyllan så man slipper få oväntat besök i bilen av klåfingriga nötter.
Sedan var det baslådans tur. Eftersom vikten var mer lagd på utseendet & praktisk funktion än en väl beräknad låda så var det bara till att börja såga & fräsa bitarna efter bilens mått, i stället för högtalarens mått. Baslådan spänns fast med skuffens säkerhetsbälte & på baksidan så satte jag dit XLR-kontakter för att kunna kasta väck lådan på några sekunder om man skulle behöva mer utrymme.
Ett skyddsgaller för basen är ju nästan ett måste om man ska köra lösa prylar i skuffen, men eftersom köpegallerna är så fula, så fick jag lite inspiration från diverse fälg affärer.
Så det blev ett galler i 8mm plexi.
Så det som återstår nu är att göra en hylla för slutsteget & klä in den i samma tyg som lådan & fästa upp detta lite snyggt någonstans
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg