Bryta kretsen till loggern

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Bryta kretsen till loggern

Inlägg av Göran Nilsson »

Hej

Jag har en logger som registrerar tidpunkter via en kontakt. När kontakten sluts registreras tid, datum i loggern.
Mitt problem är att om kontakten stannar kvar i slutet läge får jag en registrering varje minut och jag är bara intresserad av den första registreringen.

Finns det något jag kan koppla in på ledningen som bryter kretsen om min kontakt är i konstant slutet läge.
Bild

Göran
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur länge kan ändläges-brytaren vara sluten som längst?
Hur kort tid kan det vara mellan varje tillfälle då brytaren sluter kretsen?

Funderar på en kondensator i serie med optokopplarens lysdiod. Parallellt över kondensatorn sätter man ett motstånd.

När brytaren sluter kretsen så laddas kondensatorn upp och lysdioden slocknar. När brytaren är "öppen" så laddas kondensatorn ur igenom motståndet.

edit: För att inte valet av kondensator och urladdningsmotstånd ska bli för kritiskt så kan man lägga till en OP-förstärkare (kopplad som schmitt-trigger) istället för lysdioden. På OP'ns utgång sätter man sedan optokopplaren.
Senast redigerad av JimmyAndersson 22 juni 2006, 23:57:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Njo....

Bryt ledningen från ändlägesbrytarn till anoden på optokopplaren.

Sen monterar du en kondensator, ta en 10µF elektrolyt (vänd den rätt). Detta gör att den släpper igenom en puls när brytarn sluts och det är ju rätt. Efter en liten stund är kondingen uppladdad vilket ger 0V över optokoplaren, perfa!

MEN: kondingfan ska ju ladda ur också!

Alltså monterar du ett motstånd över kondensatorn. Detta motstånd ska vara så stort att det inte driver optokopplaten när brytarn är sluten och så litet att kondingen hinner bli urladdad under tiden brytarn är öppen.

Har du korta tider får du fibbla lite med detta, justera kondingens värde osv men när du klagar på flera minuter är det väl inte problemet.

Den viktiga tiden är förvisso tiden som brytarn är öppen, under den tiden _måste_ kondingen laddas ur.

Är det ett problem kan man även montera ett motstånd över optokopplaren, detta medger lägre värde på paralellmotståndet men nu kan du ju testa lite och har du problem får du väl beskrive tider osv bättre.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Tack för den enkla lösningen.

Ändlägesbrytaren kan stå öppen från ca 6 timmer till flera dygn, sedan är den sluten mellan 8 till 12 timmar.

Är det inte risk att man pajar optokopplaren om man skjuter för mycket ström genom den ?

Loggern har en inbyggd "timer" så att en spärrar inkommande signaler i 60sek efter första signalen. Med andra ord om änlägesbrytaren är sluten så registreras en ny tid varje 60sekund i loggern.

Bild

Ska jag koppla så här

Göran
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag antar att loggern har en strömbegränsning till optokopplaren, din första ritning anger ju att du vill koppla strömkällan in direkt och därifrån antog jag att din optokopplare var ett symbol för ingången. Om det är en ren optokopplare kommer den såklart att paja ganska direkt, då måste du ju ha ett strömbegränsningsmotstånd i serie med ena ledaren.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Jo, du har rätt. Det finns en strömbegränsning. Som du sa det är bara en symbol för ingången.
Skriv svar