Köpa rörförstärkare i present till pappa. Vad är bra?*f

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
netrunner

Köpa rörförstärkare i present till pappa. Vad är bra?*f

Inlägg av netrunner »

Pappa fyller 70år om tre månader. Tyvärr så har han ALLT.

Jag funderar på att köpa en rörförstäkare i present och tittar lite på Ebay.
Men vad är det som man ska ha för att få det exotiska rör-ljudet som alla pratar om?
Stämmer det att det är "Push-Pull" och "klass-A" som man ska leta efter?

Jag har hittat denhär, kan det vara något?

http://cgi.ebay.com/RT-EL34A-Push-Pull- ... dZViewItem

Tacksam för all hjälp... :D
(sitt inte och bjud på rörförstärkare på Ebay den kommande veckan bara)
Senast redigerad av netrunner 22 juni 2006, 21:59:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra idé att köpa en rörförstärkare.

Jag har inte testat denna rörkombination, men frekvensomfång och signal/brus-ration påminner mycket om en liknande förstärkare som är *mycket* dyrare. Så denna verkar vara ett bra köp.

När det gäller att få det här klassiska rör-ljudet så krävs i princip bara att förstärkaren använder rör. Helst enbart rör eftersom man då slipper oroa sig för om rören bara sitter "i slutet" och inte är inblandade i själva förstärkningen. :oops: Förstärkaren som du länkar till är (vad jag förstått) helt rör-uppbyggd.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hmm... Den killen har "0" i omdömme så man kanske inte ska handla av just han.

Det fick bli en liknande, hoppas att pappa blir glad:
Bild

Den ser ju trevlig ut i alla fall. 8)

Hela kalaset slutade på 166£ ca 2300kr (som den näst billigaste förstärkaren på SIBA).
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Den bör inte heller vara för hårt återkopplad, eller till och med inte återkopplad alls. För det går bygga rörförstärkare som är nästintill perfekta som förstärkare betraktat, men då kan du inte skilja ljudet ifrån vad du får ut av en bra klass AB-transistorförstärkare.

Jo, visst vid höga drivnivåer så distar alla förstärkare och rörförstärkare tenderar till att klippa mjukare och det ger en annan fördelning av övertonerna som många tycker låter bättre, men men. Det går bygga en transistorförstärkare med FET-trissor och låg återkoppling som har så väldigt likt beteende och ljud att det är nästan omöjligt att skilja den ifrån en rörsörstärkae. Problemet med dessa (mycket bra) förstärkare är att de inte är lika "sexiga" som rörförstärkare och inte lättare att bygga heller. Bara för att undika missförstånd så är de FET-stärkare jag menar den varianten där man kör FET med hög spänning i klass A och följdaktligen har en gämnbördig utgångstrafo som på en rörförstärkare. Verkningsgraden blir lika låg, priset blir det samma (man måste ju även här ha dyra chokar till matningen och en knepig dyr utgångstrafo) med den är som sagt inte lika "magisk" som rör. Enda fördelen är att FETarna håller längre än rör och förstärkaren startar snabbare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skall man ha "rörljud" så skall det nog vara klass-A
eftersom man annars har möjlighet att få den förhatliga
övergångsdisten med uddatoner som låter så förfärligt.
Det är just den osymmetriska disten med jämna övertoner
som gör att det "låter rör".
Skriv svar