Farthållare - bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DalaErik
Kontakt:

Farthållare - bil

Inlägg av DalaErik »

Har en gammal Golf från 1987. Skulle vara ypperligt att fixa en farthållare till denna. Att läsa av motorvarvtal är ganska enkelt tror jag, liksom att producera signalen som behövs för att korrigera varvtalet.
Men hur löser man det mekaniska? Går det att ordna med en stegmotor som man lindat vajer omkring och låter denna dra i gasspjället?

Några idéer eller någon som gjort något i stil med detta?

Det är en manuellt växlad, så ballar den är går det alltid att greja med kopplingen. Så jag tror man kan lösa säkerhetsaspekten.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kasta in en GPS mottagare också samt lägg till en minnes krets med gott om utrymme så
kan du lägga in hastighetsgränserna i minnet så bilen inte kör för fort, nu när de ska
höja böterna på en del förseelser.

Men din fråga:
Har inte byggt något i denna stillen men funderat på det till
min bil som är lika uppbyggt som din i princip.
På min bil skulle jag sätta en stegmotor som är kopplad mot gasvajer hjulet och med en
vajer som vid nödfall drar bort stegmotorn dräm vajer hjul i fall farthållaren får
för sig att det är "full gas" som gäller 8)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Min BMW från -85 har farthållare :wink:
Det är någon form av servo som drar i gasspjället, fiffigt konstruerad så att man kan gasa på ytterligare manuellt utan att påverka servons utslag.
Farthållaren avbryter om man rör vid broms eller frikoppling.
Det är inte någon optimal idé att bara frikoppla om farthållaren hänger sig och det går för fort, den kommer ju tokvarva och varvtalsbegränsaren kommer att jobba hårt.

Undra om inte en RC-servo modell stor är stark nog att dra gasreglaget i en vanlig bil. Om den får fnatt så kan man ju ha en "killswitch" i kupén som helt enkelt dödar strömmen till den.
Senast redigerad av $tiff 18 juni 2006, 18:28:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enl. lagen MÅSTE styrningen släppa gasen vid ovanlig kraftig inbromsning (läs: krock) eller om strömmen fallerar.

Därmed är man inne på elektrisk koppling eller: skroten! Det _måste_ helt enkelt finnas biler med såna enheter monterat, ofta är de vaccumstyrda.

Själv siktar jag på stegmotor, elektrisk koppling och lite växel men tiden räcker inte till det projekt heller....
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

i Tex gamla Audi sitter farthållaren väldigt lätt till det är i princip parallelt med gasen och regleras av vakum precis som Icecap sa. Har en "fristående" farthållare också den fungerar på samma sätt.

Vakumklockor finns i saab 900 i MASSOR då de styr ventilationen så.

På nya bilar är det ju enkelt att få "snygg" inkoppling då de i princip styrs av en potentimeter. Det är svårare på äldre då gas-pådrag/avslag inte får gå för hastigt för då får man problem med ryck.

Jag har i mina framtida planer på egenbyggd farthållare tänkt mig 3 ventiler. En som slår till direkt man slår på farthållaren och i princip "tätar" slangen så att farthållaren fungerar(=säkerhets/snabbavstängningsventilen) sen en som har ett liiiiitet hål som sakta sakta drar upp vakumet i klockan(=öka gas) och till sist en som saaaakta släpper in luft i klockan(minska gas).
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Gort som du skrev, lina+stegmotor. När man bromsar stängs strömmen av och gasen går tillbaka.
Använde en 68HC11 som PI-regulator och en 555 som puls-förbättrare.
DalaErik
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Intressant. Vad använde du för stegmotor? Vad var specen på den? hur mycket moment behövs? hur löste du det mekaniska? remskiva och cykelvajer?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Stegmotorn kommer från en gammal skrivare med 3st 3-fas stegmotorer. Momentet (har för mig) 10N, mätt på linan. Linan en nylon lina. Remhjulet svarvat av en bit aluminium. En läges brytare som ger signal vid full gas och en som inikerar att stegmotorn ger moment(drar i gas spjället). Tänd pulserna triggar 555an. Samt ett reglage vid ratten med på/av och öka/minska.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Gjorde farhållare förr i tiden med vakumventiler och vakumbälj.
PI-regulatorm betod av ett antal OP.
DalaErik
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Kul att det funkar. Vakuumklockan verkar ju inte helt svår att få tag. Men elektriska styrbara ventiler? Var finns dem?

Vad var (ungefär) diametern på remhjulet?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Vakumbäljen tog jag från en SAAB900, kupéluftsystemet.
Ventiler kommer från en remdriven DAF (rem johan).
Nyare bila har ventiler som reglerar förgasare och kupéluftsystemet.

Remhjulet blev c:a 20mm. i diameter.
Skriv svar