Roliga saker att göra med 250W motor från grästrimmer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Roliga saker att göra med 250W motor från grästrimmer

Inlägg av Stuggi »

Jag har en gammal, relativt klen, black 'n decker trimmer (elektrisk) som höljet smultit på pga överhettning, så trissan (den där saken som snurrar) har kärvat fast. Eftersom farsan skaffade en större i samma veva tog jag upp den och konstaterade felet, kom fram till att den inte behövs, tog ut motorn och sängde höljet... Nu sitter jag med en 250W växelströmsmotor och har inget att göra... Vad för häftiga saker kan man hitta på med en sådan?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Börja med att lägga tråden i idébanken, så kanske du kan få lite tipps :wink:
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Aj, ser man på... Bra med snabba moderatorer som kan rätta till saker och ting :tumupp:
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nå, nu har jag grävt fram motorn, och har lite mera info om den. Motorn är från en trimmer, dock är jag inte så säker på effekten nå mera. Dock vet jag att man kopplat en kondensator (250V 0,1µF) mellan motorns "poler" på brytaren...

Nu funderade jag lite på att bygga in den här i nån liten robotfundering/radiostyrd bil med en blyacc och en inverter. Men isf skulle jag behöva någon sorts styrning för motorn, och det funkar väl inte riktigt med samma grejor som för en dc-motor?
DalaErik
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 juni 2006, 22:33:54
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Jag tycker du ska fundera på vad du vill bygga, sen välja komponenter. Är det inte en sådan allströms (universalmotor) som också sitter i dammsugare och allt annat skräp man har i hemmet?
De har ganska dålig verkningsgrad och är inte speciellt lätta att styra, i alla fall inte lättare än något annat.

Kondensatorn är nog för att undvika störningar på elnätet.

Om du ska bygga en robot eller radiostyrd bil är det nog en annan motor du ska ha, t.ex. stegmotor.
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Varför skulle jag behöva en stegmotor för en radiostyrd bil, de är ju bara för högprecitions-grejor...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, huva - stegmotorer har kass verkningsgrad och är tunga och även ganska dyra. Billigaste medeleffektsmotorer hittar man i "AB junk och maskiner" elborrmaskiner. Dessa är ofta rätt bra och man får ett (halvdåligt) batteri på köpet.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

man kan ju alltid bygga en borsfläkt i dessa varma dagar =)
och vid kyliga dagar kan du ju vända din färdigbyggda bordsfläkt och göra det till en svävare eller helikopter istellet :D
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Världens farligaste bordsfläkt isfall...
Svävare/helikopter med skarvsladd, hur skoj blir det på en skala... risk för trassel föreligger :lol:
Att använda en inverter för att driva en 220V AC-motor i ett hobbyprojekt känns ju lite "omväg".. det blir nog både billigare och bättre att köpa en specifik motor som uppfyller ett specifikt syfte.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

multifunktioner är aldrig fel =P men nej jag håller med dig ;)

edit: det positiva med skarvsladd är att om den skenar kan man alltid rycka sladden, och skulle då råka flyga utom synhåll så hittar du den oftast ^^ :tumupp:
Skriv svar