Reparera 18" LCD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

Reparera 18" LCD

Inlägg av G-man »

Var och letade efter en liten smidig låda till ett projekt i skrotbacken på jobbet, fiskar upp en Fujitsu 18,1" LCD (modell x180f) ur lådan och kopplar in den...

Bild kommer i ca 1 sek sen slocknar den igen, vad kan vara fel? det är en extern nätdel till den.. den saknas med(jag lånade en för test) 19v 3A förslag på var man ska få tag i en till bra pris alt bygga en själv?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

TRoligen sliten backlight eller trasig inverter. Invertern är lätt att mäta på - har den spänning in, men inte ut - laga eller byt den. Är backlightern sönder - tja, släng skärmen.

MEN, jag tror att det är invertern. Strular backlightern så brukar bara ett rör slockna och din skärm har minst två. Inverters brukar vara lätta att laga eller hitta någon annan som fungerar istället.

Varning dock för att det är ganska höga spänningar ut från invertern, så akta fingrarna... Det gör ONT att pilla på dem...
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Tack för ditt svar!

Jag ska testa att mäta upp dem, undrar bara om mätinstrumentet räcker till.. har för mig att det är i runda slängar 800v ut från dem? jag har testat att känna på den spänningen på en lite mindre skärm en gång ... det blev ett brännmärke..

Jag borde se om det är belysningen om jag startar den och sen sätter en ficklampa mot skärmen? då ser jag väl iallafall om det syns nått på den!

Nätdel är för övrigt fixad :) ska bara få tid att gå loss på skärmen med nu då! men nu har jag en start!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo mellen några hundra volt och dryga en kV brukar det ligga på. HSP-probe till scopet är bra för att mäta sån´t med eller så letar du efter spänningen innan trafon. Där bör du ha en 12-18V snabb fyrkantsignal. Är något sönder i invertern så är det troligen drivtrissa. Att trafon skulle vara sönder är mindre troligt. Mät med lasten inkopplad eftersom många inverters lägger av (skyddskretsar) om ett rör slocknar eller inte är anslutet.

På många FTF-element finns det något hål i baksidan där man ser ljus om Backlightern fungerar. Inte alla, men många läcker ljus någonstanns på baksidan
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Då verkar det inte bättre än att ett av rören är kass, jag har dock andra rör från skrotade skärmar, men du säger att det inte är värt jobbet? jag har bytt rör ett par gånger förut på bärbara o visst det var lite pill men det gick...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, njo - visst kan det vara värt jobbet, men många TFTér är löjligt svåra att få isär utan att skada något. Har man öppnat en viss sort en gång så går det lättare nästa gång då man vet hur allt sitter ihop.

Alt beror på hur händig och hur mycket tålamod du har - det kan som sagt vara svårt...
Användarvisningsbild
basshead
Kontakt:

Inlägg av basshead »

tjena!

testa använda såna där VITT cold cathode lights som man har när man "trimmar" datorer, dom vet jag att många har använt sig av med bra resultat. alltså använd inte den interna invertern då utan den som följer med "lysröret". det sitter antagligen en spridningslins av nåt slag i skärmen.

eller gör som jag; leta ett tag till i skrotbingen tills du hittar en gammal overhead projektor, då smäller du ihop en väldigt bra storbildsprojektor för gratis pengar. alltså lägg den avkädda TFT på overheaden, med en distans annars blir TFT inte gammal pga värmen. glöm inte heller kylning om du trimmar overheaden över sina 20W eller vad det nu är för lampa i.=)

detta var mina snabba funderingar bara.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Jag funderade kort på att testa med ett sånt "styling"rör men jag misstänker att det är fel färgtemperatur på det.. jag har nu ett från en bärbar som är 2cm kortare än det som sitter i, kanske så blir det inga mörka hörn med det ;) återstår att se, jag har kopplat ur det gammla och hinner kanske sätta i det nya idag.. det är lite pill och tar tid

He he jag har för ett par dagar sen varit nere och plockat just en sån overhead som har lampan överst! det kommer säkert inte bli jätteljuset allan men kanske kan man ha den till nått om det skulle köra sig med röret :) fr kan jag inte laga den, så kan jag iallafall ha roligt med den :)
malbeat

Inlägg av malbeat »

tjena..

sitter själv här på jobbet med en Dell latitude 100L 15" med trasig LCD.. bilden syns väldigt svagt, dvs inget ljus ~=troligen lampa eller inverter som är pajj.
Har just bytt lampan (JKL-lamps gör lampor till de flesta TFT's, finns att köpa på digikey.com och mouser.com) men det var inte felet..
Men, nu har jag upptäckt att invertern tjuter och blir ruskigt varm precis på trafon.. tjutet blir högre och stiger i tonhöjd om jag ökar brightness för skärmen.
Invertern är en sumida IV11145T/F1 och det är en OEM-del som tydligen bara dell får köpa.. jag har dock hittat ett ställe i storbrittanien som kan sälja en till mig för 655kr exkl moms och frakt.. någon som har nått annat tips på var jag kan hitta en inverter? ingen som har en liggandes? :wink:

Det sämsta av allt är att dell vill ha 5000kr exkl moms för att laga skiten.. de byter hela lcd'n utan att felsöka.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..de byter hela lcd'n utan att felsöka.

Typiskt företag så att kunden skall betala mer så dom dom tjänar mer.

Vet nu inte hur pass advancerad denna är men det kan ju kanske vara något så enkelt som att någon drivtrissa börjat att lägga av så smått. Är kanske lättare att få tag på.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ta bild på kontakterna, jag kan ha någon som passar, begagnad men hel - QF117 har jag någon liggande av, visserligen till en AUO-panel, men brukar vara samma (ungefär iaf) backlight på de flesta skärmar av samma storlek, så antar att den skall fungera om kontakterna passar.
Skriv svar