Om du hittar en dist som är en färdig image behöver du inte "installera" den utan bara konfigurera och det borde gå att göra via web precis som om du köper en linksys eller dlink.
Om du skall ha CF som lagringsmedia för OS så bör du inte köra ett journalfilsystem då det kommer förstöra ditt kort i förtid eftersom det inte klarar hur många skrivingar som helst. Du bör använda t.ex. Ext2 eller FAT.
Du bör även låta bli att logga för mycke till CF kortet då det kommer förstöra det i förtid. Läs mer på
Wikipedia
Förutsatt att du inte har moderkort, CF-Adapter nätagg osv så undrar jag lite varför du vill bygga den själv när du kan köpa färdigt.
Jag skulle rekomendera att du tittat på t.ex. Linksys WRT54GL. Den kör redan linux och kistar inte så hemskt mycke.
Jag har själv en tidiagre version som heter WRT54GS v.2 som och kör linux.
Med en sådan kan du göra hur mycke som helst.
Du kan koppla in en SDläsare för att prata saker på. Du kan koppla in serieport för att styra prylar.
Du kan köra asterix ( en vo-ip telefonväxel )
Den har en 6ports V-lan switch vilken gör att du kan konfa flera separerade nät och routa/filtrera imellan. Kort sakt skoj burk för den som gillar den typen av saker
Nu låter det nästan som reklam men jag gillar helt enkelt burken.
Sök på nätet så hittar du hur mycke som helst.
Jag har förövrigt även en Linksys NSLU2 fileserver som även den går att tokmodda!!