Processoradapterkort

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Dick T. Hick

Processoradapterkort

Inlägg av Dick T. Hick »

Är det någon som har gjort adapterkort som översätter mellan exvis en G4:a processor (som Apple kallar dom) och ett moderkort för Intel?

Moderkorten för x86 familjen är ju otroligt välutrustade och billiga. Tittar man på ett Apple moderkort för exvis en G4:a, så är det ju inget märkvärdigt med det. Snålt på portar är det också.

Apple gör ju stor propagandasak av datoregenskaper som egentligen inte är ett dugg märkvärdiga. Tex "uppfann" man tvåknapparsmusen för bara något år sen. Liknande var det med att standardutrusta sina burkar med USB2.

Skulle vara kul att, på rent jävelskap, kunna stoppa in en G4:a i ett PC moderkort och sen köra Apples OS på schabraket.

Jag har själv både Mac och PC. Bortsett från att Mac:ens låda ser snyggare ut så ser jag inga fördelar med att köra Mac egentligen.

Ett system av adapterkort skulle låta olika processorer "rida" på billiga moderkort från PC världen. Mjukvara och drivrutiner kanske skulle gå att porta från Linux?

Tänk, ett gäng Transputers i ett PC moderkort...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:eek2: Ehm.... det vore inte gjort på en eftermiddag direkt, men visst vore det kul om det gick.

"Är det någon som har gjort adapterkort som översätter mellan exvis en G4:a processor (som Apple kallar dom) och ett moderkort för Intel?"

Det vore nog lättare att göra ett helt nytt moderkort...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Detta låter sig nog knappast göras. Det är mer än bara processorsockeln som skiljer ett G4-kort från ett x86-kort.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle inte dom senaste mac os gå att köra på inteldatorer, i så fall är ju saken redan ordnad

eller be någon ta en skärmdump från en mac och klistra in som skrivbordsbild, ungefär samma sak

ps, jag har på pc och mac och en zx81 :wink:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Till Dick T. Hick - Transputern är väl tyvär död sedan ca 10 år tillbaka. Och en T800 vart ju inte snabbare än en 486´a, T9000 vart väl aldrig klar har jag för mig (även om jag var med på releseseminariet).
Skriv svar