Bygga egen AC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Bygga egen AC

Inlägg av chille »

Sommaren är här och jag är lika lack på värmen som vanligt. Och en vettig AC är ju på tok för dyr och stor. Så tanken slog mig att bygga en egen.

Iden var att använda sig av en 350W peltier. På den kalla sidan sätter man en kylfläns och en fläkt. På den varma sidan sätter man vattenkylning och drar ut slangarna genom fönstret. Sen p något vis kyler man vattnet på utsidan. Antingen via en radiator. Eller eventuellt bara en stor vattentank.

Vad tror ni om det? Har en massa funderingar kring detta. Skulle det till exempel räcka med en 350W peltier för att tillverka en "bordsfläkt" som svalkar behagligt den varmaste sommardagen? Hur pass bra effektivitet har en peltier? Kommer det kosta fläsk att ha den igång, bara för att få minska temperaturen några ynka grader?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Min personliga åsikt är att 350W är för lite...

JAg grundar detta på två kylmaskiner jag har här, en vanlig kontorsmaskin med slang ut genom fönstret... märkt 1250W/6A... den funkar men det blir knappt märkbart svalare av den.

HAr en annan som egentligen är till för att kyla mobilstationer med, 2kW effekt. Den har körts sommaren 2001(VARM) för att kyla 25m3 med 3 pers och 6 datorer utan problem ner till en skön sval temperatur!

Sen kan man ju räkna lite på det hela också... och det blir inga uppmuntrande siffror...
MSV

Inlägg av MSV »

Jag har en ny panasonic ac med 2,5 kw kyleffekt sitter på firman. Rummet är 25m2 och här finns två datorer, och en till två pers. Denna klarar precis att ta ner tempen till lagom nivå. Då ska man ju också tänka på att 2,5 kw är avgiven kyleffekt.
Vet bara också att om man försöker kyla ner några flaskor i en elektrisk kylväska, så tar det en hel dag om varorna inte är kylda när man ställer ner dom. En sån box använder väl också ett peltierelement antar jag.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Allra enklast & billigast vore om man bodde nära en djup sjö, & kunde pumpat upp det kalla vattnet nere från botten & blåst luften genom en radiator
Undra hur djupt man måste gräva /borra i gräsmattan innan man kommer ner i dom svalare områdena +4c?.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Jag använder hålet till bergvärmen för att kyla kåken på sommaren.

Vattnet kommer sällan över 7-8 grader, men hålet är 185m djupt.

Ska man ha bara kylan är det inte billigt, men nu är ju kylan "gratis"....

-- Jonas
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, men nu är det ju också skillnad på att kyla ner ett 25kvdm rum och fläkta lite svalt i ett 10kvdm rum.

De små AC jag har sätt man kan köpa verkar ju ligga på runt 1kW. Och de små jag har sätt IRL har vart fullt dugliga till att få det svinkallt i ett 5kvdm rum en stekhet sommardag.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

du kan glömma att använda en peltier som AC.

Orsak: En vanlig AC är en värmepump, d v s fungerar som ett kylskåp.

Det betyder att den använder elektrisk energi (i kompressorn) till att transportera termisk energi från ett stället till ett annat. Detta gör den med en termisk verkningsgrad på mer än 100 %, gissningsvis ca 300-500 %. Säg 500 % , d v s 5 ggr . Det är COP faktorn.
Dvs att när din portabla AC drar 1000 W är det vad kompressorn drar.
Den suger upp 5*1000 W från det rum du skall kyla och avger 5*1000 + 1000 W i den varma delen (energin den sög upp och effekten du matar in i kompressorn)

En peltier har däremot en COP på mindre än 1, normalt kanske 0,3.
Det betyder att med 350 W peltier kan den transportera 0,3*350 ca 100W värme , och du måste kyla bort 350+100 W i andra ändan.
Det är grymt ineffektivt sätt att kyla det på.
Små kylboxar har betydligt mindre peltiers eftersom de har begränsningar i hur mycket effekt de kan dra och hur mycket man kan kyla bort. De är endast avsedda att hålla dryck o mat kallt, inte kyla ner.

Så för att kunna kyla tom ett litet rum räcker inte 100 W långt , inte heller 300 W (vilket skulle ge ca 1000 W effektförbrukning) .

/rickard
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Äsch då :-( Kanske skulle satsa på en "riktig" AC då. Har en bekant som kan fixa kylmedium iaf. Fast jag antar att det kanske inte är så bra att pilla med sånt om man inte vet vad man gör? :-)

Hörde föresten något om att man kunde kyla med gasol, stämmer det?
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Jag vet en person som vid renovering av sitt hus lade ner en kylslinga i golvet som sedan matades med färskvatten. Efter kylning går det rätt i avloppet!
Man beräknade att det under systemets livstid skulle vara betydligt billigare än med kompressorkylning.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

ja, tråkigt att skjuta ner din ide sådär...

det finns kylskåp som går på gasol- sök på von Platen så hittar du det. Det var de första kylskåpen som byggdes. Värmepumpar med köldmedium och kompressorcykler kom senare.

Det är en värmepump som drivs utan rörliga delar, energin för att transportera värme från ett stället till ett annat tillförs i form av en brinnande gasollåga. Genom ett sinrikt system med absorbtion av olika kemiska ämnen mm och frigörandet av dessa kan man transportera värme. COP ligger mellan 1-2 för dessa.

Förutom kvävningsrisken är det inga problem att arbeta med köldmedium som typ freon. De är mer eller mindre inerta. Jo föresten, risken för köldskador är stor om du spiller på dig eftersom kokpunkten är ca -30 C. Sedan är det ju inte möjligt att köpa dem hur som helst... bäst att be polaren dona med det, han har ju utbildning. Man måste ju också evakuera systemet innan man fyller på köldmedia, annars fungerar det sämre.

RRacer, det beror var du får ditt färskvatten från? Är det dricksvatten från kranen är det inte billigare än elen till ACn, tvärtom betydigt dyrare eftersom kranvatten är dyrt (ca 10 SEK/m3)

Är det från en sjö eller en brunn är det inte så farligt dyrt... Pumpeffekten är försumbar i sammanhanget.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en fundering i sammanhanget, det börjar komma billiga avfuktare med kompressordrift
en sådan borde gå att öppna och modifiera för att ha som kylagg, skulle funka till elektronikkylnin,komfortkyla, minislaktkylning och så vidare
bara en tanke man haft
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Såvida man inte modifierar en avfuktare ganska så ordentligt kommer den förmodligen att bli överhettad så att det blir ett sådant högt gas tryck så att kompressorn lägger av för den inte orkar motarbeta det trycket, då det kalla elementet (förångaren) kyler det varma (kondenseraren). Sedan är den inte heller optimerad att gå som tex en AC. Gör man om den som kyl eller rättare sagt frys så kan den kanske fungera hyfsat.

Går på och går på gasol, tja det är ju visserligen värmen från gasol lågan som skapar värme transporten i kylmediet i systemet, men kylmediet i sig har jag inte varit med om är gasol utan den är så vitt jag vet på äldre varianter ammoniak, kanske även nya använder detta. Principen är väldigt vanlig i små kylskåp som används i husvagnar. Lite dyrare sorter kan också drivas av en värmepatron om man tex har en kontakt i närheten vid tex en camping vilket gör att man slipper använda gasol. Dessa husvagns kylar är dock oftast svindyra.

Jag håller på med en kompressor baserad AC sedan något år tillbaka och en prototyp som jag blev klar med förra året fungerade som jag tänkt och jag håller just nu på med en större modell sedan jag kom över rätta grejer. Den första var som sagt bara en prototyp enbart för att se om mina teorier stämde och för att testa olika grejer på, så jag hade då inte heller gjort den för att användas i tex ett fönster eller så. Sedan väger den också drygt 25kg..

Fast jag antar att det kanske inte är så bra att pilla med sånt om man inte vet vad man gör?

Absolut inte! Kan förstås hända olyckor om det vill sig illa, speciellt om du tänkt att använda gasol. Jag använder gasol till min och det fungerar hur bra som helst så som svar på den frågan så ja gasol kan användas men på egen risk och det är inget som jag rekommenderar att använda. Och definitivt inte som gas första gången man bygger något. Vilka gaser kan du annars få tag på?

Skall du hålla på med det så är det till att börja läsa på ordentligt så att du vet vad du håller på med för det är ingenting att leka med så att säga och det tar sin tid att bygga. Finns gott om forum på nätet om hur principen fungerar och där dom gör kompressor system för att tex kyla processorn i en dator, besitter själv också en del men är dock inte i närheten av en kyltekniker. Läste en hel del på www.phase-change.com när det begav sig innan jag gav mig på att bygga en AC. Det är ett engelskt forum som det dock inte är lika hög aktivitet i längre som det var då men det finns väldigt matnyttig info och det finns förstås annars svenska forum som man kan hoppa in på.

Om du kanske skulle vara intresserad av hur en kylkompressor är uppbyggd så kan du gå in på Forum delen och "Compressors" och sedan gå in på den klistrade "The inside of a compressor", som för övrigt jag har gjort. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har aldrig varit nyfiken på hur det ser ut i sådana kompressorer. Tack Henry! :)

Oskarshamn kl 17:11
Bild
Termometern sitter på Väst/Nordväst-sidan.

edit: Glömde skriva URL-adressen först. (Skrev bara filnamnet.) Solsting? :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jimmy: "Kyligt" här med

Bild

För övrigt kan man ju bygga en "fattigmans" AC av en låda en fläkt och ett lämpligt stycke tyg. Fungerar "precis" som en riktig AC eller ja enligt samma princip iaf :D

(Om man håller tyget fuktigt funkar det faktist!)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

JimmyAndersson: det där var väl då inomhus termometern? :D

Jag har aldrig varit nyfiken på hur det ser ut i sådana kompressorer. Tack Henry!.

Visst varsågod. :) Så jag utgår då alltså ifrån att du inte kommer att titta på sidan? :) :wink:

v-g: visst det fungerar hur bra som helst men det får till att vara stora tygstycken för att kyla ner ett helt rum. :)
Skriv svar