Hål för standardfläns

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
erkki

Hål för standardfläns

Inlägg av erkki »

Hur tar man enklast upp ett hål i aluminium ca 5 mm tjockt för en standardfläns (typ Neutrikkontaktdon), ett hål på 24mm i diameter.

En idé jag har är att använda en träborr 22 mm och lite 5-56 som skärvätska. Sen lite filande för att komma upp i 24 mm. Ganska jobbigt och inte så smidigt men det är saker jag redan har hemma.

Annars gissar jag på att det är en pinnfräs 24 mm som gäller för att ta upp ett sådant hål, dock väldigt dyrt och svårt att få tag på.

Inte riktigt elektronikrelaterat men jag har sett att det finns en del mekanikkunniga personer här på forumet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

med vanliga handverktyg, stegborr, kostar några hundralappar men är suveräna för ömtåliga material, om stegen är för grunda, borra frpn andra sidan för att få bort det sista
erkki

Inlägg av erkki »

mjo, har testat med stegborr men får inte till något bra hål. Antingen blir det för glappt eller så måste jag fila upp för hand, samt att stegen är för grunda så jag måste borra från båda hållen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns ju motsvarande stegborr men koniska, funkar fint men ger lite koniska hål, blir lite bättre där med om man borrar från båda hållen
finns även handjagade koniska brotchar som funkar bra, tyvärr brukar dom ha ganska brant kona vid dom diametrarns
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

De där träborrarna (jag antar du menar dem som är platta med en spets på) brukar jag använda. Fungerar lysande. Det enda jag inte fattar är varför dessa inte går att få tag på i hela millimeter.
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Jag skulle använt en hålsåg. Jag kommer inte ihåg om det finns just 24mm men 25mm borde finnas. Men en hålsåg för metall är nog ganska dyr, jag har aldrig köpt någon själv, brukar låna från farsans jobb.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns numera ganska billiga hålsågar som klarar lättberabetade metaller
köpte ett set för under hundralappen
tycker inte om dom, svårt att få bra hål om man inte kör i pelarborrmaskin eller liknande
erkki

Inlägg av erkki »

rehnmaak skrev:De där träborrarna (jag antar du menar dem som är platta med en spets på) brukar jag använda. Fungerar lysande. Det enda jag inte fattar är varför dessa inte går att få tag på i hela millimeter.
Tja hålet verkar nästan bli i hela milimeter i slutändan när man borrar i trä.
Skriv svar