Hur fungerar ett notch-filter?
Hur fungerar ett notch-filter?
Funderar på att bygga ett notchfilter, men jag förstår inte riktigt hur ett sådant fungerar, hittade följande, som verkar förklara lite, men jag hänger inte med.
Twin T notch filter
hur är det med kvaliteten? Kan jag montera ett sådant på ljudsladden till mina högtalare(5.1 med inbyggd förstärkare i basen) utan att förlora nämnvärt med kvalitet? Eller måste man ha speciella komponenter för att det ska gå bra?
Twin T notch filter
hur är det med kvaliteten? Kan jag montera ett sådant på ljudsladden till mina högtalare(5.1 med inbyggd förstärkare i basen) utan att förlora nämnvärt med kvalitet? Eller måste man ha speciella komponenter för att det ska gå bra?
Subwoofern har en jobbig resonans på ca 130Hz, utan notch-filter så är det väldigt jobbigt för öronen. Jag har hittils löst det genom att använda ett par väldigt bra drivrutiner till datorn där man kan lägga på filter direkt i dspn. Det fungerar dock inte i Linux och dylikt, så det vore trevligare om man kunde ha ett hårdvarufilter.
Har ni Creatives Audigy eller Live -ljudkort rekommenderar jag verkligen kx-projects drivare.
Har ni Creatives Audigy eller Live -ljudkort rekommenderar jag verkligen kx-projects drivare.
om du skall bygga ett notchfilter så skulle det nog vara bäst med ett aktivt (notch)filter på lågnivån till subben, det känns som det borde vara lättare att få en bra dämpning med ett aktivtfilter iom att det annars kommer bli ganska stora förluster i hela subregistret med passivt(och det krävs rätt komplicerade filter för att få tillräcklig branthet).
Jo normalt är 130 högt för en SUB-woofer. Men med tanke på att satelliterna lär vara någonstans runt 1" eller så, så lär de få problem att spela ner till 80Hz 
Egentligen tycker jag nog subwoofer inte är så passande ord då det är både subbas och högbas den spelar. Aja... marknadsföring...
Egentligen är det väl strunt samma hur notch-filtret fungerar. Det är ju bara googla upp ett schema och planka. Jag provade att googla lite, men det verkar vara knepigt att hitta något med inställbar gain. För du vill väl inte släcka ut den delen av spektrumet helt?

Egentligen tycker jag nog subwoofer inte är så passande ord då det är både subbas och högbas den spelar. Aja... marknadsföring...

Egentligen är det väl strunt samma hur notch-filtret fungerar. Det är ju bara googla upp ett schema och planka. Jag provade att googla lite, men det verkar vara knepigt att hitta något med inställbar gain. För du vill väl inte släcka ut den delen av spektrumet helt?

- JimmyAndersson
- Kontakt:
"För du vill väl inte släcka ut den delen av spektrumet helt?"
Det skulle nog låta lite konstigt ja.
En idé på hur man kan lösa det:
Ta ett bandpass-filter som ökar det valda frekvensområdet. Fasvänd och mixa ihop (med en pot) med orginal-ljudet. Med poten bestämmer man då hur mycket som frekvensområdet ska dämpas.
Det skulle nog låta lite konstigt ja.

En idé på hur man kan lösa det:
Ta ett bandpass-filter som ökar det valda frekvensområdet. Fasvänd och mixa ihop (med en pot) med orginal-ljudet. Med poten bestämmer man då hur mycket som frekvensområdet ska dämpas.
Det vill man nog ändå inte göra då filtret även kommer få en härrans massa fasfel på andra frekvenser. Då kommer kurvan bli lite mysko. Det skulle väl vara om man körde typ ett linkwitz riley-filter eller något annat som är någorlunda korrekta när det gäller fasvridningar.
EDIT: Jag tror nog på ett parametriskt bandpassfilter där du kan ställa in gain, frekvens och bandbredd. Till exempel så har Rane en som heter PE15 (eller var det 17?) som det finns scheman på. Titta på Rane's hemsida, tror det finns ett schema där. Ganska enkel konstruktion med standardkomponenter som kostar max 50 spänn totalt på ELFA.
EDIT: Jag tror nog på ett parametriskt bandpassfilter där du kan ställa in gain, frekvens och bandbredd. Till exempel så har Rane en som heter PE15 (eller var det 17?) som det finns scheman på. Titta på Rane's hemsida, tror det finns ett schema där. Ganska enkel konstruktion med standardkomponenter som kostar max 50 spänn totalt på ELFA.
- JimmyAndersson
- Kontakt: