Blev sugen på en autonom gräsklippare, men tyckte att systemet att helt enkelt låta roboten "studsa" omkring innanför en avgränsad yta verkar allt för inneffektivt. Mitten av ytan kommer säkert att klippas 100ggr oftare än ytorna i hörnen. Började därför skissa lite på flera olika system för att helt enkelt se till att roboten hela tiden vet var den är, så den kan klippa systematiskt. Har testat flera olika system, (svepande laser och speglar, avståndsmätning med radio, och lite annat). Ingen av dessa system har dock fungerat tillfredsställande, så därför övergick jag i väntan på en snilleblixt till att istället bygga själva roboten.
För att kunna klara av större ytor (1000 - 2000 kvadratmeter gräsmatta) har jag givit klipparen en klippbredd på ~60 cm. För att klara av detta har jag tre sepparata "knivrondeller" á 20cm med var sin motor. Förflyttningen sköts av två stycken motorer med var sitt hjul på var sin sida av roboten. (se bilder). Tyvärr innebär alla dessa motorer kanska hög strömförbrukning, men accarna till roboten är 24v 9Ah så det borde räcka några timmar i alla fall.
Hinderdetektering görs med hjälp av IR. I fronten på klipparen sitter ett antal IR-dioder och två IR-mottagare (en till höger och en till vänster). IR-dioderna skickar konstant ut en signal, och om något hinder kommer ivägen kommer ljuset att reflekteras av objetet och uppfattas av IR-mottagarna. Samma IR-mottagare används även för att hitta laddstationen som även den skickar ut en (annan) IR-signal konstant.
Vidare ville jag ha möjlighet att "komplettera" robotens klippning, eftersom den troligen inte lyckas sköta all kantklippning o dyl perfekt. Därför har jag även byggt in en radiostyrning (2.4 Ghz) för att kunna styra roboten manuellt.
För att styra allt används för tillfället en ATmega88 och en ATmega8 i roboten, och en ATmega8 i fjärkontrollen. I stort sett all kod är färdig, men än så länge finns ingen "fysisk robot" utan den emuleras av en hög lysdioder. Samtliga motorer styrs via PWM (de tre klippmotorerna på samma kanal).

Ritningen är än så länge inte helt komplett, som synes saknas lite drev och skruvar, men det kommer så småningom =)
Edit 1:
Drivmotorerna kommer vara två stycken Micro Motors, typ E192 (54-455-54 från elfa), och klippmotorerna kommer vara tre 24 volts GR42x25 från Dunker. De kommer drivas via tre LMD18200T (elfa 73-288-34), en för varje hjul och en till de tre klippmotorerna.
Edit 2:
En första prototyp har börjat rulla på govet. (Länge leve lego!!) Den innehåller komplett kod och fullt fungerande radystyrning. Än så länge är dock inga sensorer byggda, men korten är färdigritade så det kommer förhoppningsvis inom kort =)