Dubbel matningsspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nannou
Kontakt:

Dubbel matningsspänning

Inlägg av Nannou »

Hej!

Jag har ett enkelt nätaggregat som ger 0 till 30V DC. Då jag ofta sysslar med musik och liknande där jag t.ex. behöver +5V och -5V till en op så bådar det ju för bekymmer. Så jag tänkte bygga en liten enkel krets som fixar detta. Det är inga stora strömmar jag ska använda, garanterat under 1A.

Mitt första förslag, är lite osäker på om det verkligen fungerar med 7905 där nere.. Vågar man prova?

Bild

Har en annan ide också, som jag vet fungerar men kanske är lite ostabilt och den är ju inte regulerad till 5V vilket hade varit kul till tex pic:ar.

Bild

Eller finns det något annat sätt? Nyckelordet här är _enkelt_ ;) Annars skulle jag lika bra kunna anstränga mig och bygga ett helt nytt agg. Tacksam för all hjälp.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag är inte helt säkert, men jag tror tyvärr inte att din 7805/7905-lösning kommer att fungera eftersom det inte finns någon jord ansluten till regulatorerna (annat än den utgående). Hade du haft två stycket 0-30V-agg hade det inte varit nått problem... Men det går att få -5V med en inverter. Men då försvinner enkelheten som du är ute efter....
I din andra ritning skapas en virtuell jord med OP-förstärkarenm och R1/R2, så där fungerar det så länge som OP:n klarar att leverera ström.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag säger som oJsan: näpp....

Kolla i övrigt in denna
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

TLE 2425/2426 verkar vara en passande krets, men inte så mycket ström :?

Finns det inga andra alternativ? En effekt-op med den andra kopplingen känns det som det blir.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Andra alternativ kommer i stort att sluta i det samma system: ditt schema #2 med en power-op-amp.
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

SKulle inte detta kunna fungera?

Bild

edit: nu fungerar bilden förhoppningsvis...
Senast redigerad av macgyver 26 maj 2006, 14:45:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Den fyrkantiga komponenten med ett rött kryss känner jag inte igen. :D

edit: Om någon undrar över mitt och Icecap's inlägg (nedan) så kommer det av att bilden inte fungerade först.

-
Senast redigerad av JimmyAndersson 26 maj 2006, 21:10:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Inte jag heller men det är ju nog en bra lösning, det är ju bara 1 komponent, sen återstår att klura ut vilken...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om Du vill att jord skall vara jord och intehänga någonstans mitt i så måste Du ha fram en riktig negativ spänning.

Är det ett aggregat med järntrafo? I så fall är det bara att löda på en sladd och ta ut AC, halvvågslikrikta för att få den negativa spänningen.

Andra alternativ är en switchregulator eller en laddningspump som gör om positiv till negativ spänning, men det är mycket mera komplicerat.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Kan man göra så här?

Bild
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Beror på vad lådan i mitten är för något :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

En skokartong :)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Teoretiskt sett så borde BEEPs lösning funka tycker jag.. men jordpunkten blir ju lite konstig om man vill koppla in andra saker som tar ström från samma nätagg...

Nannou: Kika på MAX660 eller MAX665, det borde ge en enkel lösning, vet dock inte hur mycket ström de kan leverera. Kanske lite dyra på elfa dessutom, men de kanske går att sampla.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

MAX634 är billigare, men då får man lägga till en liten spole (toroid).
Har inte kollat hur mycket ström den klarar att leverera. Har för mig att det ligger runt 500mA eller strax under.

Vill man komma enkelt och billigt undan så finns TLE2426CLP (73-242-62). En virtuell jordgenerator. Låt säga att man matar in +10V. Då får man ut +5V och -5V (och jord). Mycket trevlig liten krets!

edit: Såg att Icecap redan tipsat om den.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Har funderat lite och kommit på att min lösning inte är så lyckad.

Om bara belastar +5 V och 0 V så skickar man ju spänning ifrån nätaggets spänningsregulator till 5 V spänningsregulatorn och det innebär att 5 V regulatorn försöker att minska spänningen när den får spänning ifrån 10 V regulatorn.

Bild

Edit:
Men 5 V regulatorn reglerar ju spänning till 5 V så nu börjar det bli lite snurrigt där upp i hjärnkontoret så det är dags för en time out :)
Skriv svar