S1000 sampler. Bygga ut?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

S1000 sampler. Bygga ut?

Inlägg av JimmyAndersson »

Hittade en länk där man kan köpa minneskort till en Akai S1000. Tyvärr är korten väldigt dyra.

Själva minnet verkar vara SIMM-minnen. Det var länge sedan jag öppnade samplern, men jag vet att det finns expansionportar i den. Det jag funderar på är om man kan bygga ut minnet själv.

Hittade en matnyttig sida med lite mer info om detta.

Länk till manualer mm för Akai-samplers.

Finns det fler användare på forumet som har en sån här sampler?

en kul grejj från manualen:
"The S1000 produces a definite power-on "thump", so make sure that the channel faders, master faders, or amplifier controls are set to the minimum level before turning on the S1000."

Roligt att de bara upplyser användaren om det istället för att bygga bort problemet själva. :)

edit: Ändrade rubriken lite.
Senast redigerad av JimmyAndersson 25 maj 2006, 20:55:13, redigerad totalt 1 gång.
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Precis köpt mig en S2000, borde väl _kanske_ vara samma för de båda. Iaf är det vanliga simm moduler som används och de sätts i som vanligt precis som de gjordes i gamla datorer, inget svårt alls för någon som håller till på detta forumet :D

Ska ge mig på att löda dit en intern scsi-kontakt på min snart för att sätta in hårddisk. 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Intern SCSI-kontakt skulle jag också vilja ha. Har du någon info på hur man fixar det? Vet att det sitter en kontakt för det, men vet ingenting om hur man kopplar in den.

Nu blev jag mer nyfiken. Det har känts lite jobbigt att skruva bort samplern från racket eftersom det sitter 10st telekontakter inkopplade på baksidan, men nu kan jag inte hålla mig. :)

edit: Här står det att det inte fungerar att sätta i SIMM-minnen direkt i samplern. Man behöver någon form av interface, men det borde gå att fixa.
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Ajdå det såg illa ut för S1000 enligt den där sidan. Ebay har en del annonser på ämnet, kanske är ett alternativ?

Angående scsi så hittade jag denna sidan och det verkar bara vara att löda fast kontakten och köra =D

Föresten, har du nån koll på hur man fixar nytt os på diskett till dem? Eller har S1000 eprom? Det finns ett dosprogram som skriver os-et på diskett men eftersom det är dos gillar inte xp dess sätt att komma åt disketten och programmet får inte starta. Sen hittade jag osmaker hos Akai, den första går igenom hela processen men avslutar med ett felmeddelande "write error" eller liknande. Till slut hittade jag osmaker2 som är gjort i visualbasic 5 och vid uppstart säger att AkaiDLL.dll saknas fast den ligger precis där i samma katalog. Suck.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, i värsta fall får jag köpa begagnade kort.

Såg att S1000 och S2000 ser ganska olika ut på insidan.

S1000 har OS'et på kretsar, men det går även att ladda från diskett om man vill köra nyare.

Så här ser kretsarna med OS'et ut:
Vet inte riktigt varför det är 4st.
Bild

Bild

Vet att man kan ladda ner OS från nätet. Någonstans ska jag ha bra program för att överföra filerna till diskett. Ska leta. Har du kikat här? Där finns många länkar till sajter med Akai-relaterade saker. Tror att jag laddade ner mitt program därifrån.

*Mer bilder*

Hela dammiga härligheten:
Två kort är monterade. 5st lediga platser kvar. Det är kortplatsen längst till höger som är till SCSI.
Bild

Ena kortet:
Bild

Närbild:
Bild

Andra kortet:
Bild

Närbild:
Bild

Lite orginellt att diskettstationen är gjord av Alps: :)
Bild

Displayen:
Bild
Bild

Igång: (med el-plattan vid sidan om.)
Bild

edit: Trodde först att el-plattan slocknat helt, men det visade sig att den lyser svagt. Såg inte det när det var ljust i rummet. :)

El-plattan får sin spänning härifrån:
Bild

Mer drivning till samplern:
Bild

Råkade sätta ett finger mot kylflänsen mitt i bilden och chassit. Trodde först att jag brände mig, men efteråt började det göra lite ont. Fick nog en stöt, men det kändes inte så...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Har letat i evigheter på google utan att hitta scheman eller pinout över scsi-kontakten på S1000.
Skrev ett inlägg i Studio-central's forum. Hoppas någon där har lite info.
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Hur är det egentligen, S1000 och S3000 är äldre och S2000 en nyare lillebror till dem? Din LCD är iaf lite mysigare än min S2000s 2x16 teckens.

Lyckades till slut med att skriva OS:et med en dos 6.22 bootdisk och lite klydd :)

Ska upp på vinden och leta upp gamla scsi-grejer imorgon och börja mecka.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

De där minneskorten ser exakt likadan ut som
minneskorten till gamla HP laser jet skrivare!
Minne + data buss buffrar och några små kondingar.

Och jag har en packe liggandes här! :D

Sätter 10 spänn på att de går att annvända dessa
med en mindre kabel dragnings modifiering!

Inte mycket minne på dem men ändock!

Men Jimmy, det går säkert att slänga på någon gamal 16Mb
72 pin SIM modul på S1000, jamenar det sitter ju ingen PAL
eller annan decod logic av vad man kan se på dina kort så
hitta bara RAS, CAS, DAta och adress och testa vetja, S1000
tål nog en hel del.

Kunde du bara hitta ett schema på minnes buss delen till kort
plattsen eller revers-enginera ditt ena minnes kort så har du ju
signalerna och ser ganska med det bums om det går.

Skussy är industri standard, gå till något MAC forum och leta
efter kontakten på gamla MAC'ar eller pröva Kurtzweil sajter,
K2000 kör med skussy!

/funkis
Senast redigerad av funkis 27 maj 2006, 02:27:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nannou:
Kul att du lyckades! :)

Kollade upp det här med modellerna:

S1000: Tillverkades 1988-93
S2000: Började säljas 1995
S3000: Började säljas 1996

Vet inte varför S2000 fick mindre display. Det kan ha varit så att det var populärt att designa synthar som med färre knappar och mindre display för att de skulle se moderna och verka lättare att använda. Som en kontranst till 80-talets synthar med knappar och lampor överallt. Lyckligtvis insåg man att det blir mer "hands-on" dvs mer snabb-styrt om det är många knappar och stora displayer.

Funkis:
Jo, jag tycker minneskorten och kortplatserna ser bekanta ut.
Har tyvärr inte hittat schema på kortplatserna, men det var en bra idé att försöka spåra hur mitt minneskort är uppbyggt. Tack för tipsen! Mycket värdefull input!
Skriv svar