Billig programmerare till eeprom kretsar?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
osis

Billig programmerare till eeprom kretsar?

Inlägg av osis »

Var kan man hitta en billig programmerare till eeprok-kretsar?? Jag ska bränna en 27c256-krets. Hade inte tänkt att lägga ut över 1000kr på programmeraren. Jag har kollat runt en del på såna men det verkar som att dom flesta inte kan programmera 27c... kretsarna
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Kanske dom här kan ha nåt?
http://stores.ebay.com/EPROM-Programmer
osis

Inlägg av osis »

står visserligen inte så exakt vilka kretsar dom accepterar men det ser rätt så vettigt ut! Finns dom att köpa i sverige tro?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

osis

Inlägg av osis »

Den var ju perfekt!! Det budet ska jag vinna :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OBS: att du frågar efter en EEPROM-programmerare och den som visas är en EPROM-programmerare, antingen har du skrivit fel eller också håller du på att köpa en grej som inte kan det du efterfrågar...
osis

Inlägg av osis »

Hade för mig att 27c... var eeprom men det var det inte så felet var mitt! men programmeraren är precis en sån jag ska ha!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

EEPROM betyder Electrical Erasable Programmable Read Only Memory, EPROM betyder det samma förutom 'Electrical' biten.

EEPROM i paralellutförande var en sorts förgängare för FLASH-tekniken men då den var långsam och dyr fick den inte större genomslag.

Men det är bra att du har hittat rätt grej!
Senast redigerad av Icecap 31 maj 2006, 10:46:41, redigerad totalt 1 gång.
osis

Inlägg av osis »

Dessvärre vann jag inte budet :(
Finns det nåt liknande som man kan köpa från återförsäljare inom sverige?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en DataMan S4 liggande, jag kan göra det åt dig. Jag har även EPROM i den storlek liggande.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> E EPROM betyder Electrical Erasable PRogrammable Only Memory,

ROM : Read Only Memory
PROM : Programmable-ROM
EPROM : Erasable-PROM
EEPROM : Electricaly-EPROM

"Programmable Only Memory" har jag däremot aldrig hört talas om... :-)

EDIT : Mindre stavfel, Erasble -> Erasable...
Senast redigerad av sodjan 31 maj 2006, 11:02:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bra att någon var vaken... :wink:
osis

Inlägg av osis »

Icecap skrev:Jag har en DataMan S4 liggande, jag kan göra det åt dig. Jag har även EPROM i den storlek liggande.
Tack för erbjudandet, men skulle nog vilja ha tag på en egen. Jag håller nämligen på med lite modifiering av styenheten på min bil.
Varför finns det så få programmerare som klarar 27c-kretsarna?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ganska många men de är ganska dyra också, problemet är att det "i de dagar det begav sig" behövdes mer än bara en brännare. Till produktionen fanns det gang-programmerare som eldar kretsar i gäng om 4 - 16 st samtidig, dessa kostar såklart "lite" *host*

De enkelprogrammeringsenheter som finns/fanns har en mycket viktig funktion: EPROM-emulering! Det betyder att man kan skicka ner HEX-filen till den inbyggda RAM som sedan kan kopplas till måldatorn (på labb-bänken) och fungera som EPROM. Då slipper man radera/programmera/in o ut ur sockel osv, man kan programmera till man blir blå i ansiktet.

När programmet fungerar eldar man en EPROM, tryckar i och skickar till "riktig" test. Det är av den anledning jag har S4'an, den har varit alldeles oumbärlig och sparat mig MÅNGA timmar i mitt jobb.

Om du ska mappa en bil hade jag gått en annan väg: Dual Port RAM. Då kan du mappa under drift och när alla parametra är klara sparar man datan till en HEX-fil. Denna kan sedan brännas in i en lämplig programmeringsenhet vid tillfälle.

Men ska du bara bränna 27C256 och inget speciellt är det inte alls svårt att göra en sån programmeringsenhet själv:
Man ska kunna lägga ut Adress, Data, styra 12,5/13,2V och lite handskakningsgrejor och fixa timingen lite, då är det klart. I essens finns det en "osmart" algoritme som är: Lägg handskakningsssignaler rätt, adress/data rätt, slå på HV (12,5/13,2V eller vad den nu ska ha) och sänk -CE i 50ms, sen nästa o nästa o nästa .....

Kan nog grejas med en PIC + minimalt med hårdvara skulle jag tro.
osis

Inlägg av osis »

Tack för den lektionen :D
Jag har funderat på att bygga en själv. Men när jag ska bygga något inom elektronik så brukar det sluta med att jag tröttnar på att felsöka om du förstår vad jag menar. :P
Men jag får väl leta vidare. Jag kan ju alltid höra runt lite om det finns någon man kan låna.
Skriv svar