Gammal Automower, laddstation blockerad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Gammal Automower, laddstation blockerad

Inlägg av PaNiC »

Det verkar vara många runt om på nätet som har det här felet, men svaren är knapphändiga, osäkra, "jamen nu bara funkade det", "jag bytte något kort, vet inte vad det vilket det var eller ens om det satt i klipparen eller i laddstationen".
Så har det varit lite här också. Den började strula förra sommaren och då var det att guidekabeln hamnat snett under laddstationen. Plättlätt åtgärd.
Men framåt slutet av sommaren började det bli värre igen, och nu när den ska ut går det inte alls. Den gör några försök att docka, sedan stannar den och säger "Laddstation blockerad". Grejen är den att den dockar och får kontakt med laddblecken, men ändå fattar den inte.
Automower 305, årsmodell 2011. Kablaget i gräsmattan är helt nytt sedan igår. Några förslag?
Ja, guidekabeln går rakt ut från laddstationen i över två meter. Och även innan den gjorde det har det funkat.
Användarvisningsbild
PaNiC

Re: Gammal Automower, laddstation blockerad

Inlägg av PaNiC »

Ok, kanske löst. I frustration och flera resultatlösa omgångar med google-fu frågade jag Adam Ivarsson. Kontentan var att just 305 och dess samtida bröder är orimligt känsliga för om laddstationen står snett, guidekabeln är sned, eller fis på tvären. Laddstationen stod med lite lut. Rättade till det och sedan dess har den dockat några gånger.
Får erkänna att jag initialt avfärdade att det skulle vara problemet.
Skriv svar