Fujndering kring släpvangskontakt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Fujndering kring släpvangskontakt.

Inlägg av Mizzarrogh »

Tänkte göra en specialare till en helt annan grej där jag behöver ansluta 7 poler mot 7 poler med en robust kontakt som är lätt att serva.
Kom att tänka på vanliga släpvagnskontakter av den gamla skolan så jag beställde ett set med sådana samt en rulle passande kabel. (Detta är max 24V, huvudsakligen 14 och 16V).

Fundering här är när jag tittade efter honkontakter med handske som monteras på kabeln så verkar det som att man här använder två handskar av samma typ med standardkonfiguration och två flata uttag också de av samma typ.

Så, min fråga här är, är det så man normalt gör om handsken är den som skall mata strömmen, eller finns det risk att någon förväxlar uttagen och kopplar fel?
(Det går inte att skriva fast någonting i lådan så jag behöver ha en kabel ut med en handske som matar till ett fast uttag).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Fujndering kring släpvangskontakt.

Inlägg av AndLi »

Kan man verkligen beskriva den 7 pol kontakten som robust?

Kan man inte köpa ett gäng kontakter och flytta runt kontakbläcken så de blir motsatsen om man nu vill ha det?

Är väl 4 hon och tre han i den.. så spelat det någon roll vilken du har till vad? Har du två paneluttag och två 7 pol sladdkontakter så borde man väl kunna vända sladden som man vill?

Men jag skulle funderat på den moderna varianten eller en robust kontakt om det nu är ett krav med bra låsning
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Nej, det är ingenting kritiskt den skall driva.
Den behöver bara vara robust i den bemärkelsen att den tåler att man hanterar den på normalt sätt, tappar i betonggolv och liknande.
(Finns ju bättre don för lastbilssläp annars men de är mycket dyrare)
Skall titta litet mer på detdär, men då vet jag hur det ligger till. :tumupp:
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Min "Go-To" när det gäller robusta kontakter är och kommer nog alltid att vara industri-don från Harting!
Finns även Kina-kopior om man har en snål budget.

https://www.oemautomatic.se/produkter/k ... kontaktdon
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Jo, de är ju klart överlägsna, det går inte ens att jämföra kvaliteten! Men jag hade inga begagnade och budgeten är begränsad för detta, men till maskinkontakter och liknande hade jag inte kompromissat, utan använt riktiga sådana kontaktdon. :tumupp:
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Mizzarrogh skrev: 18 april 2026, 17:23:46 Tänkte göra en specialare till en helt annan grej där jag behöver ansluta 7 poler mot 7 poler med en robust kontakt som är lätt att serva.
Kom att tänka på vanliga släpvagnskontakter av den gamla skolan så jag beställde ett set med sådana samt en rulle passande kabel. (Detta är max 24V, huvudsakligen 14 och 16V).

Fundering här är när jag tittade efter honkontakter med handske som monteras på kabeln så verkar det som att man här använder två handskar av samma typ med standardkonfiguration och två flata uttag också de av samma typ.

Så, min fråga här är, är det så man normalt gör om handsken är den som skall mata strömmen, eller finns det risk att någon förväxlar uttagen och kopplar fel?
(Det går inte att skriva fast någonting i lådan så jag behöver ha en kabel ut med en handske som matar till ett fast uttag).
D-sub kontakter är specade för flera 100 volt.
Klippt från wikipedia ( jag hinner inte hitta originalet ) :
Typical Ratings for Standard D-Sub:
| Parameter | Typical Value |
| :--- | :--- |
| Operating Voltage | 250 VAC / 250 VDC |
| Withstanding Voltage | 1000 VAC (1 min) |
| Current Rating | 5 Amps |
| Insulation Resistance|
|

D-sub är billiga och finns i många modeller och med olika höljen.
Själv använder jag varannat stift till en rörprovare som har < 450 Volt skillnad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dsub, finns xlr 7 poliga med

beror på hur mycket ström som det måste klara
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, alla, räcker med kanske 3-4A per stift.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

En bra ide.
Kontakttypen är robust och borde kunna användas till andra saker.
Klart att sitter den på en bil i 15 till 20 år blir den säkert dålig, kommer vatten salt sand in i den.
Ser vi ute på vägarna folk som kör med släp så har ju minst hälften fel i släpbelysningen, ett bakljus, blinkar inte etc.
Kontaktstiften är ju ren mässing och oxiderar lätt.
Med lite vaselin insprutat lär den funka även i dålig miljö länge.

Ang handske, förmodligen menar du sladdpluggen, men nog är det väl så att i den finns både stift och hylsor, i både plugg och uttag.

Jag tänker på att den till och med kunde användas för koaxialkablar, stift för skärm resp innerledare, kulle funka för 3 koax, om man vill snabbt kunna koppla bort antenner vid åska.

Srömtålighet, kanske går att luska fram, men nog är väl 10 - 20 A rimligt.
En husvagn exvis kopplar ju laddning till husvagnsbatteriet.

Roysan
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

AndLi skrev: 18 april 2026, 17:42:56 Kan man verkligen beskriva den 7 pol kontakten som robust?
Nej, verkligen inte.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Perfekt, då blir det D sub på den biten.
(Det skall vara att få ut ström med olika volt från en box. Mest bara att ingen kortsluter det av misstag, men risken är nog liten...)
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Förut fanns det kontaktdon med rektangulära stift. M-kontakter. Tillverkas de fortfarande ?
En ansvarsfull person kör inte 250V eller 5A i ett D-subdon ! Jämför kontaktpinnarnas storlek och avstånd med XLR-kontakternas.
Varför heter kontaktdonet D-subminiatyr ?
Finns det D-miniatyr ?
Finns det D ?
Skriv svar