Hi guys!
(Ja, jag har givetvis försökt att googla men jag hittade inget om just denna modell, inte heller med google lens)
Jag har just fått hem en Millikan apparat liknande denna (lånad bild)
https://collection-lhst.epfl.ch/public/ ... 1025_1.jpg
Att göra:
Nya toppelektroder.
https://collection-lhst.epfl.ch/public/ ... 1025_2.jpg
Är det någon här som vet mer exakt vad det skall sitta här och hur de skall se ut?
På exemplaret jag har finns det bara en ingång mitt på injektionskammarens topp, men det sitter ett hål borrat på sidan som jag inte vet om det bara är för oljeinjektion (det ser ut som att det passar spetsen på oljekannan som följde med, denna verkar matas från sidan då kammaren är horisontell på dessa, till skillnad mot de nya från Indien där kammaren ligger ned och matas direkt med oljedimma som bara faller rakt ned, på dessa tror jag däremot att oljepartiklarna först skall joniseras på något sätt via toppelektroderna) eller om det skall sitta en elektrod där med?
------------------------------------------------------------------------------
Drivdon, står 0 till 240V samt 0 till 500V på sidan, 0 till 240V över en potentiometer bör vara till själva dimkammarens elektroder.
Drivdon till toppelektroder?
På bilden står det 50V på dosan.
Men jag vet inte exakt vad bilden föreställer då toppen på den på bilden är litet annorlunda.
Fundering, skall det sitta en spegel i hållaren på baksidan om man vill kunna använda en annan ljuskälla?
Själva dimkammaren bör man styra med potentiometern och aktivera med spaken på fronten tror jag.
Det ser ut som att den skall kopplas in med två bananstift från sidan.
Hjälp med Millikan apparat.
- Mizzarrogh
- Mizzarrogh
Re: Hjälp med Millikan apparat.
Tog några bilder på min apparat (som jag köpte av någon härinne förut)
Såhär ser toppen ut på den.
Såhär ser toppen ut på den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
- Mizzarrogh
Re: Hjälp med Millikan apparat.
Angående vad som på bilden ser ut som en elektrod i toppen så trodde någon härinne att det kanske kunde vara en nålformad elektrod som skall jonisera oljedropparna.
Vad jag inte bli klok på i så fall är att på bilden sitter två elektroder i toppen, den röda ser ut att vara böjd som ett L i botten, dosan på bilden är också bara märkt 50V.
(Det finns dock som sagt ett "bananstiftsuttag" på apparaten som säger 500V)
som syns på bilderna så finns inte detta sidottuag på dethär exemplaret, utan bara skruvanslutningen i toppen på injektionskammaren. (Cylindern är en injektionskammare för oljedimman, men öppnar sedan en skjutlucka mellan den och en hårfin kanal som leder ned i elektrostatkammaren under). Det ser ut som att man skall blåsa in olja med spraykannan i en sidokanal vid toppen på cylinder, injektionskanalen kan skymtas på bilden under locket på cylindern på höger sida.
(Potentiometern tror jag som sagt är till för att styra själva kammaren så att man kan öka laddningen i kammaren för att kunna studera oljepartiklarna bättre, den stora spaken är nog att aktivera kammaren med tror jag)
(Jag tror att foten är passiv och är tänkt att anslutas till externa strömkällor, men det borde gå att fixa med ett labbagg eller liknande)
Vad jag inte bli klok på i så fall är att på bilden sitter två elektroder i toppen, den röda ser ut att vara böjd som ett L i botten, dosan på bilden är också bara märkt 50V.
(Det finns dock som sagt ett "bananstiftsuttag" på apparaten som säger 500V)
som syns på bilderna så finns inte detta sidottuag på dethär exemplaret, utan bara skruvanslutningen i toppen på injektionskammaren. (Cylindern är en injektionskammare för oljedimman, men öppnar sedan en skjutlucka mellan den och en hårfin kanal som leder ned i elektrostatkammaren under). Det ser ut som att man skall blåsa in olja med spraykannan i en sidokanal vid toppen på cylinder, injektionskanalen kan skymtas på bilden under locket på cylindern på höger sida.
(Potentiometern tror jag som sagt är till för att styra själva kammaren så att man kan öka laddningen i kammaren för att kunna studera oljepartiklarna bättre, den stora spaken är nog att aktivera kammaren med tror jag)
(Jag tror att foten är passiv och är tänkt att anslutas till externa strömkällor, men det borde gå att fixa med ett labbagg eller liknande)