Kylskåp äldre typ isar igen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut

Kylskåp äldre typ isar igen.

Inlägg av Knut »

Sommarstuga, inte min, Ska bo en vecka i den över påsk.

Tillbringade två veckor i nämnda stuga i somras. Termostaten i kylskåp/frys verkar inte fungera riktigt som den ska. En termostat så högst sannolikt endast en kompressor. Min mycket snabba felsökning tyder på att termostaten inte slår ifrån. Varvid det blir kontinuerlig gång på kompressorn och elementet inne i skåpet bygger is. Ställer man termostaten så lågt att det faktiskt slår ifrån, startar den inte igen.

Är inte aktuellt att byta eller reparera det kombinerade kyl/frys skåpet. Men för att minska risken för översvämning när man stänger av skåpet och åker hem kanske man kan sätta en timer i vägguttaget och styra lite yxigt. Ska man köra kvart på/kvart av? Eller kan det vara smartare att köra timmar på/timmar av? Får ju självklart lägga en termometer i skåpet och ändra intervall tills det funkar hjälpligt. Tänkte bara om det var någon som hade någon erfarenhet. Tillexempel att kvartintervall bränner kompressorn eller så.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Kylskåp äldre typ isar igen.

Inlägg av pi314 »

Jag skulle köra lite längre perioder med timer. 1/2 timme av, 1/2 timme på. Som test.

Med temostat kan det bli ganska lång tid mellan gång, om man inte öppnar någon av dörrarna. En bieffekt du får med timer är att det blir varmare om man öppnar dörrarna ofta eller flera gånger under kort tid.

Kolla temperaturen det första du gör på morgonen, så vet du vilken temperatur du haft på natten.

RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

Det finns termostater där givaren sitter på en tunn sladd. Denna kan klämmas i dörren. Termostaten slår av och på strömmen via dess inbyggda eluttag.
Typ en sådan här:
https://www.amazon.se/temperaturregulat ... B0FH6811W5
Tänk på att det brukar vara kallare långt ner i kylen, så sätt givaren där för att förhindra att det hamnar under fryspunkten. Jag hade ett gammalt högt kylskåp och där kunde det vara +8 där uppe, medan det var noll på botten...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Å andra sidan kostar en servicetermostat bara några hundringar, typ 300:-.
RogerJoensson

Jag tänkte att det var en lånad stuga, någon annans kylskåp och man kanske ville ha något enkelt som man sedan kunde ta med sig hem igen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Om inte ägaren bryr sig, varför skall då hyresgästen bry sig?
RogerJoensson

Om det nu är så... Mindre jobb var ett av argumenten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Min erfarenhet av ett par olika kylskåp (ej frys) med trasig termostat är att man bör bara höra 15 min gångtid, och man kan variera mellan 30 och 45 min paus mellan varje "körning" beroende på rumstemperatur och önskad temperatur i kylskåpet.

Erfarenheten är också att de enkla mekaniska timers som förr var vanliga, kanske finns nya fortfarande och säkert dyker upp på loppisar och i e-skrot, verkar inte ha några problem att sluta och bryta lasten utan att slitas ut. (Detta till skillnad från att de lär inte klara t.ex. 10A motor+kupévärmare särskilt bra).
Skriv svar