Upptäcka fel på PT100-givare
Upptäcka fel på PT100-givare
Hur testar man en 2-trådig PT100-givare med en multimeter? Jag vet hur jag mäter Ohm mellan trådarna men man ska kunna mäta isoleringen också har jag för mig? Sätter jag bägge trådarna på en av mätstickorna och testar med den andra på isoleringen eller testar jag 1 tråd i taget mot isoleringen? Finns det något annat test man kan göra för att kolla om det är fel på givaren?
Jag har en äggkläckare som inte håller konstant temperatur. Dels har temperaturen fluktuerat 1,2 grader vilket är för mycket och sen så tycks temperaturen ändras ibland när jag har stängt av den. En inställning som gett en hyfsat stabil temperatur tidigare kan efter en omstart av maskinen helt plötsligt ge en medel-temperatur som skiljer +0,7 C eller -0,7 C jämfört tidigare. När det gäller att kläcka fram ägg så vill man ha en stabil temperatur på 37,5 grader (37,0-37,9 är OK). Kallare eller varmare kan döda embryot i ägget. Just nu styr jag kläckaren mot en digital termometer placerad enligt tillverkarens instruktioner. Jag har testat med 4 olika termometrar (både digitala och kapillära) varav 3 visade samma temperatur så jag använder en av dem. Min kläckprocent ligger mellan 8-24% vilket är skitdåligt så något är fel.
Jag hade en begagnad PT100-givare liggande som jag bytte till nu men skulle vilja veta hur jag testar om den jag tog bort är hel eller om det är den som gett alla bekymmer jag har haft.
Jag har en äggkläckare som inte håller konstant temperatur. Dels har temperaturen fluktuerat 1,2 grader vilket är för mycket och sen så tycks temperaturen ändras ibland när jag har stängt av den. En inställning som gett en hyfsat stabil temperatur tidigare kan efter en omstart av maskinen helt plötsligt ge en medel-temperatur som skiljer +0,7 C eller -0,7 C jämfört tidigare. När det gäller att kläcka fram ägg så vill man ha en stabil temperatur på 37,5 grader (37,0-37,9 är OK). Kallare eller varmare kan döda embryot i ägget. Just nu styr jag kläckaren mot en digital termometer placerad enligt tillverkarens instruktioner. Jag har testat med 4 olika termometrar (både digitala och kapillära) varav 3 visade samma temperatur så jag använder en av dem. Min kläckprocent ligger mellan 8-24% vilket är skitdåligt så något är fel.
Jag hade en begagnad PT100-givare liggande som jag bytte till nu men skulle vilja veta hur jag testar om den jag tog bort är hel eller om det är den som gett alla bekymmer jag har haft.
Re: Upptäcka fel på PT100-givare
För att göra det enkelt, ger givaren en temperatur som verkar vara OK - då har du inte kortslutning eller avbrott.
Ändrar sig temperaturen när du rör på givarkabeln - glapp någonstans.
Blir temperaturen väldigt nära 0 om du placerar givaren i krossad is-sörja - då är givaren troligtvis OK när det gäller 0 grader och då borde den inte driva så mycket runt 37.
Finkrossad is med lite vatten, omrörd och med givaren placerad i mitten av sörjan är det bästa du kan göra hemma för att framställa 0 grader.
Det här med temperaturmätning är lite knepigt.
Men du har väl provat två olika givare?
Får du samma fel och samma dåliga kläckning med bägge givarna är det troligtvis något annat som är fel för chansen att bägge givarna har samma fel är nog ganska liten.
Ändrar sig temperaturen när du rör på givarkabeln - glapp någonstans.
Blir temperaturen väldigt nära 0 om du placerar givaren i krossad is-sörja - då är givaren troligtvis OK när det gäller 0 grader och då borde den inte driva så mycket runt 37.
Finkrossad is med lite vatten, omrörd och med givaren placerad i mitten av sörjan är det bästa du kan göra hemma för att framställa 0 grader.
Det här med temperaturmätning är lite knepigt.
Men du har väl provat två olika givare?
Får du samma fel och samma dåliga kläckning med bägge givarna är det troligtvis något annat som är fel för chansen att bägge givarna har samma fel är nog ganska liten.
Resistansen ska vara 100 ohm vid 0°C
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo men eftersom resistansen ändras ungefär 0,4 ohm/grad och han vill mäta inom 1 grad så klarar inte en vanlig multimeter att ge ett tillförlitligt resistansvärde.
Jag har precis bytt givare så jag vet inte om kläckaren kommer att fungera bättre med den här. Men jag är övertyga om att något är fel för displayen på kläckaren visar samma temperatur medans min externa termometer har varierat mellan 37,0 eller 37,8. Det är inte snabba svängningar på den externa heller utan den håller tex 37,0 i minst 15-20 min, ibland i flera timmar innan temperaturen svänger igen. PT100 givaren sitter ganska nära värmeelementet så att den svänger några 10-dels grader fram och tillbaka känns helt normalt men den externa som är placerad i framkant mitten borde hålla en jämna temperatur hela tiden. Jag bifogar en bild på uppmätt temperatur, x-axeln är tid och y-axeln är temperatur. Orange färg är vad displayen visar på kläckaren och blå färg är vad den externa digitala termometern visar.
De delar som hör till termostaten i kläckaren är PT100-givare, Fotek relä SSR-10 DA och termostat(?) Taisuo modell STP320T. Allt nytt för ca 2 månader sedan då jag innan inte fick upp temperaturen över 36 grader. Ökade jag inställningen så hoppade temperaturen upp en korta stund för att sedan gå ner till 36 grader igen.
De delar som hör till termostaten i kläckaren är PT100-givare, Fotek relä SSR-10 DA och termostat(?) Taisuo modell STP320T. Allt nytt för ca 2 månader sedan då jag innan inte fick upp temperaturen över 36 grader. Ökade jag inställningen så hoppade temperaturen upp en korta stund för att sedan gå ner till 36 grader igen.
Där har vi den troliga förklaringen varför kläckningen inte går bra.
Ägget vill ju ha 37,5 grader och du reglerar/ser luften som kommer från elementet. Vad visar en extern givare som du tejpar fast på ett ägg? Det är ju där det är intressant att se temperaturen.
Är det en sådan:
Ägget vill ju ha 37,5 grader och du reglerar/ser luften som kommer från elementet. Vad visar en extern givare som du tejpar fast på ett ägg? Det är ju där det är intressant att se temperaturen.
Är det en sådan:
Det är just det jag gör, styr temperaturen mot en extern termometer som är placerad där tillverkaren sa åt mig att placera den. I framkant mellan äggbrickorna. Det är den temperaturen som varierar mellan 36,8-38,2 grader på exakt samma inställning på maskinen. Maskinens display visar under tiden en variation på 37,2-37,6 grader. På bilden ser du maskinens display samt min externa digitala termometer som alltså är den som varierar 1,4 grader utan att jag ändrat någon inställning alls på kläckaren.
Termometern ligger inte direkt mot dörren utan det är en luftspalt mellan. Kläckaren ska stå i ett rum mellan 10-25 grader, min står i källaren där det är jämna 17 grader hela dygnet. Den står heller inte så att solen kommer åt att lysa på den.
Ja precis, det är en sådan.CPMS skrev: ↑14 mars 2026, 13:50:55 Där har vi den troliga förklaringen varför kläckningen inte går bra.
Är det en sådan:
OK, då kan jag se problemet.
Temperatur är en svår sak då den kan variera en del på kort avstånd.
Det kan vara så att något stör sensorn, t.ex. värmeinstråling eller kall luft genom en liten springa.
EDIT: Jaha, inlägget innan klargör ju detta.
Temperatur är en svår sak då den kan variera en del på kort avstånd.
Det kan vara så att något stör sensorn, t.ex. värmeinstråling eller kall luft genom en liten springa.
EDIT: Jaha, inlägget innan klargör ju detta.
-
Mindmapper
PT100 givare är väldigt exakta har under ca 40 år aldrig stöt på att själva givaren blir problematisk. Nu tar jag väl i, men de gånger givaren ställt till problem har det varit helt klart synligt att givarens hölje har sett sina bästa dagar. Då är knappast i den situationen att höljet är sönderfrätt.
DEt som ställer till problem är ledningar och anslutningar. Där kabeln böjs är ett ställe att misstänka. JAg brukar kasta en givare där jag misstänker att kabeln är dålig. En tunn kabel ger mera problem än en kraftigare kabel. Du ser på tabellen som Danny visar att resistansen ändras väldigt lite med temperaturen. En tunn kabel har en högre resistans än en grövre kabel. Behövs en väldigt liten tempändring runt kabeln för att den ska ändra resistans. Ju längre kabel dess känsligare för tempändringar. En tunn kabel som är lite dåligt kontakterad kan också ge en dålig kontakt där resistansen varierar lite grann.
Alla anslutningar är misstänkta.
Har du en reglering som tillåter att du kopplar in en PT100 med en tretrådig anslutning så är det att föredra. Du behöver då en givare som har tre ledare från givaren. Den tredje ledningen mäter då resistansen i kabeln och korrigerar för mätfel som kan uppstå om kabelns resistans ändras med omgivningstemperaturen.
Ni hann en hel del medan jag skrev.
DEt som ställer till problem är ledningar och anslutningar. Där kabeln böjs är ett ställe att misstänka. JAg brukar kasta en givare där jag misstänker att kabeln är dålig. En tunn kabel ger mera problem än en kraftigare kabel. Du ser på tabellen som Danny visar att resistansen ändras väldigt lite med temperaturen. En tunn kabel har en högre resistans än en grövre kabel. Behövs en väldigt liten tempändring runt kabeln för att den ska ändra resistans. Ju längre kabel dess känsligare för tempändringar. En tunn kabel som är lite dåligt kontakterad kan också ge en dålig kontakt där resistansen varierar lite grann.
Alla anslutningar är misstänkta.
Har du en reglering som tillåter att du kopplar in en PT100 med en tretrådig anslutning så är det att föredra. Du behöver då en givare som har tre ledare från givaren. Den tredje ledningen mäter då resistansen i kabeln och korrigerar för mätfel som kan uppstå om kabelns resistans ändras med omgivningstemperaturen.
Ni hann en hel del medan jag skrev.
Den regulatorn verkar använda on/off reglering, normalt menas då att elementet får ström tills givaren känner av en temperatur som är samma som börvärdet. Sen brukar då temperaturen gå upp lite över börvärdet och sen sjunka under börvärdet.
När temperaturen går under börvärdet slås värmen igång igen men det tar lite tid innan elementet blir varmt.
Så du kan få ganska mycket svaj på temperaturen pga det, PID reglering rätt injusterad motverkar detta svaj.
När temperaturen går under börvärdet slås värmen igång igen men det tar lite tid innan elementet blir varmt.
Så du kan få ganska mycket svaj på temperaturen pga det, PID reglering rätt injusterad motverkar detta svaj.
Innan mätte jag temperaturen på 2 olika ställen. Röd visade 37,5-37,8 grader och grön placering visade 36,9-37,2 grader. Sedan stängde jag av maskinen och flyttade termometern till den placering i framkant mellan äggbrickorna där den sitter nu. När jag satte igång den igen så gick temperaturen upp till 38,8 grader. Jag tänkte att den nog bara behövde stabilisera sig lite men morgonen efter var temperaturen fortfarande lika hög. Jag hade alltså inte ändrat något alls utan temperaturen gick upp ändå. Då fick jag sänka inställningen på maskinen med 1 grad för att hamna normalt igen.
Något är fel för efter att kläckaren är kalibrerad till 37,5 grader ska man inte behöva ändra något mer utan den ska hålla en jämn temperatur. Även efter att man slagit av den och satt på den igen.
Något är fel för efter att kläckaren är kalibrerad till 37,5 grader ska man inte behöva ändra något mer utan den ska hålla en jämn temperatur. Även efter att man slagit av den och satt på den igen.
-
Mindmapper
En felaktig inställning av regulatorn känns inte riktigt som det borde vara. De borde vara rätt inställda när de levereras. Finns det någonstans du kan se vilka normalinställningarna är?
De borde finnas en fläkt som ska sprida luften lite försiktigt. Fungerar den?
De borde finnas en fläkt som ska sprida luften lite försiktigt. Fungerar den?
Ändrar sig temperaturen om du bara slår på och av maskinen är det nog något fel i regulatorn, ändrar sig temperaturen om du flyttar en givare är det nog helt normalt.
Svajar temperaturen beror det nog mest på regulatorns reglerloop.
Jag skriver "nog" för annars brukar det komma någon som tolkar svaret som absolut sanning.
Svajar temperaturen beror det nog mest på regulatorns reglerloop.
Jag skriver "nog" för annars brukar det komma någon som tolkar svaret som absolut sanning.