Problem med bult på framhjulet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
md7dani

Problem med bult på framhjulet

Inlägg av md7dani »

Jag har en elscooter som har fått punka på framdäcket där motorn sitter och jag kom så långt att jag försökte få loss bulten som sitter vid hjulet, men den sitter som berget (krävs väl en 100 Newton för att få loss den). Problemet är att den saknar en kontakt för motorkabeln så jag kan inte lossa kabeln och kan därför inte använda en momentnyckel.
Jag försökte med en skiftnyckel men det var lönlöst då jag bara pajar bulten (rundar av hörnena)
Vad har jag för alternativ här när de har gjort en sån korkad design ?

Jag tänkte på en plan C att klippa kabeln men det skapar en massa merjobb för mig.

https://ibb.co/pv1rQXrv

https://ibb.co/7t8R6SKd
Senast redigerad av md7dani 4 mars 2026, 13:00:34, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
säter

Re: Problem med bult på framhjulet

Inlägg av säter »

En bild kanske vore på sin plats?
hummel

Inlägg av hummel »

md7dani skrev: 3 mars 2026, 09:04:23 Jag har en elscooter som har fått punka på framdäcket där motorn sitter och jag kom så långt att jag försökte få loss bulten som sitter vid hjulet, men den sitter som berget (krävs väl en 100 Newton för att få loss den). Problemet är att den saknar en kontakt för motorkabeln så jag kan inte lossa kabeln och kan därför inte använda en momentnyckel.
Jag försökte med en skiftnyckel men det var lönlöst då jag bara pajar bulten (rundar av hörnena)
Vad har jag för alternativ här när de har gjort en sån korkad design ?

Jag tänkte på en plan C att klippa kabeln men det skapar en massa merjobb för mig.
Du ska INTE använda en momentnyckel för att lossa en skruv!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Menar du mutter när du skriver bult?
Momentnyckel är väl inget man någonsin använder för att lossa något?
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Då går förmodligen motorkabeln genom axeln, lite svårare med en hylsa då.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det finns väl ringnycklar med en öppning som borde fungera?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hylsa och rörtång är ju en annan nödlösning som kan fungera ibland. Hylsan blir inte snygg av behandlingen, men det är det kanske värt.
md7dani

Inlägg av md7dani »

danei skrev: 3 mars 2026, 09:27:41 Menar du mutter när du skriver bult?
Jo verkligen, behövdes när jag skulle lossa frihjulet på min elcykel. Den satt hårdare än berget.
md7dani

Inlägg av md7dani »

l2t skrev: 3 mars 2026, 10:19:42 Då går förmodligen motorkabeln genom axeln, lite svårare med en hylsa då.
Ja exakt så

Vet nån om det finns hylsor med en liten öppning, storlek 18 skulle jag gissa ? Det hade ju fixat saken. Min momentnyckel upp till 300 Newton, fixar det mesta.
Senast redigerad av md7dani 3 mars 2026, 11:19:30, redigerad totalt 1 gång.
md7dani

Inlägg av md7dani »

danei skrev: 3 mars 2026, 09:27:41 Menar du mutter när du skriver bult?
Jag menar mutter såklart, skrev fel :(
malman

Inlägg av malman »

Tror du tänker på annat verktyg än momentnyckel... Frågan är vilket..eller så har du missuppfattat när en momentnyckel används och till vad...

Men som säter sa, en bild vore nog bra för att visa på problemet...
RoAd

Inlägg av RoAd »

TS skriver att hans momentnyckel går upp till 300 Newton så det är nog precis en sådan hen menar. Men jag håller med om att det är fel verktyg. Spärrskaft är väl det som bör användas. Men så länge max-moment inte överskrids så borde väl momentnyckel också fungera.

Jag lägger min röst på hylsa plus kraftig rörtång (mest för att det nog är vad som brukar finnas tillgängligt), såvida kontakten på kabeln går genom hålet i hylsan.

Andra alternativ kanske kan vara en "tångnyckel": https://www.swedol.se/tangnyckel-pg-1006394.html eller https://www.louis.se/sv/wera-joker-skru ... l-10067294 som jag tror har bättre moment än en vanlig skiftnyckel.
malman

Inlägg av malman »

Jo precis... Verktyget som borde användas istället för momentnyckel är ett dragskaft....
(Till TS, Anledningen till att ej använda momentnyckeln är för att man kan överbelasta den och riskera böjja saker och därmed förändra/förstöra skalornas funktion. Momentnyckel är normalt att anse som ett 'precissionsinstrument' och är rekomenderat att bara användas för att dra ett förband till ett visst moment. För att lossa är det spärrskaft, eller dragskaft som bör användas som alternativ).
Sen är det förståss upp till en själv att använda vilket verktyg man vill... Men det skär nog lite i oss som opponerade oss, att använda ett verktyg på ett sätt som riskerar att förstöra det....
md7dani

Inlägg av md7dani »

Jag vet precis vad en momentnyckel är :). Här är en https://www.autodoc.se/vorel/18209832?u ... okQAvD_BwE

Den jag har är snäppet värre upp till 250 Newton. Perfekt verktyg för muttrar eller frihjul som är fastgängade. Du kan aldrig få samma kraft med hulsa eller en kraftig skiftnyckel. Möjligtvis om du använder ett järnrör som nån skrev på 1m.. Problemet med skiftnyckeln är att du endast använder 2 sidor av 6, vilket gör att den kommer att snurra om muttern är fastgängad, vilket den gjorde för mig och till slut går muttern sönder.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Nej det är inte "perfekt", långt ifrån. Men så länge du håller dig inom tillåtet moment så bör det inte vara någon större fara.

Det låter nästan på dig som om själva moment-mätnings-funktionen i verktyget skulle underlätta att lossa en mutter. Så är det förstås inte och det "perfekta" verktyget är (som flera redan påpekat) ett spärrskaft/dragskaft + hylsa med 6 kanter.

Att skiftnyckel inte är optimalt är vi nog alla överensom.

Klarade inte din momentnyckel 300 Newton i förra inlägget? Har 50 rymt :)
Senast redigerad av RoAd 3 mars 2026, 12:58:08, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar