Sparar LED belysning ström ??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut

Sparar LED belysning ström ??

Inlägg av helmut »

Förr i tiden när man kopplade in 12 volts lampor på 230 volts nätet använde man en transformator som drog ner spänningen -.
Har köpt några LED spottar som ska lysa upp min trädgård. Roade mig med att öppna strålkastarna för att se hur dom ser ut invändigt. Kunde konstatera att det inte finns någon transformator istället matas 230 volt in i ett motstånd och så finns det några kondensatorer. Men la märke till att LEDen är parallell kopplade med en zenerdiod som håller ner spänningen till en lagom nivå för lysdioderna. Funderar över hur det är med verkningsgraden om man hoppar över transformatorn och bränner av 230 volt till en mycket lägra spänning genom ett motstånd och zenerdiod. Borde inte verkningsgraden bli bättre om man har en transformator som sänker spänningen till lysdioderna. På belysningsarmaturen står att den drar 100 Watt. Dessutom har färgade plexiglasskivor som jag satte framför spotlighten blivit sneda av värmen från lysdioderna.

Har en Epson projektor men en HDMI lampa ? Tydligen ska lampor som innehåller kvicksilver förbjudas. Har en lampa i reserv. Men funderar på om man kan sätta in en laserlampa i en äldre projektor. Biltema har laserbelysning till bil strålkastare. Har sökt på skillnaden mellan LED, HDMI lampor som är vanliga i hemmabioprojektorer, på biografer använder man tidigare och fortfarande Xenonlampor. Såg att moderna biografprojektorer ska dra mycket mindre ström om man vill ha lika kraftigt ljus. Som sagt var har letat efter fakta om laserljus för moderna projektorer för stora biografer och hemma biografer men hittar ingen information om jag skulle vilja modifiera en projektor till laser. Har både 8 mm, 16 mm och en 35 mm biografprojektor som det inte går att få tag i lampor till. Funderade på om man kanske kunde använda något som liknar bilars lazerlampor.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Sparar LED belysning ström ??

Inlägg av danei »

Kondensatorn begränsar strömmen utan att bränna energi. Så det är inte så illa som du tror.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Även urladdningslampor har komponenter som förlorar effekt.

För att inte tala om glödlampor. Av kommersiella produkter är LED lampor , direktdrivna från nätet tveklöst det mest effektiva när det gäller ljusflöde per tillförd energi / inköpspris.

IKEAs standardlampor klockar in på ca 150 lumen / watt. Det sitter lite mer än en kondensator, motstånd och zenerdiod i dem för att driva LEDarna men det effektivt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du driver inte dioder direkt från nätet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du menar troligen HID-lampor. Brukar vara xenon.

En kapacitiv spänningsdelare utnyttjar kondensatorns reaktans för att få ett stort spänningsfall över kondensatorn utan att utveckla någon nämnvärd effekt.
Sen kan man ha en zenerdiod med motstånd efter för att reglera spänningen lite mer exakt över ett begränsat strömområde.

Men enklast möjliga är en kondensator, ett motstånd, och sen lysdioderna. Funkar alldeles utmärkt och är vad som sitter i billiga LED-lampor.
Det skulle jag nog vilja säga är hyfsat direktkopplat till nätspänningen. Iaf ena lysdiodbenet. :)
Skriv svar