Kabelgenomföring
Kabelgenomföring
Jag har ett par apparater med fast strömkabel där jag skulle vilja byta ut den, dels för att det är amerikansk kontakt på dem men på en så är kabeln gammal och har börjat spricka ordentligt och är en fara.
De befintliga lösningarna är plast och verkar klämma på kabeln för att få dragavlastning så jag misstänker att jag kommer behöva ta sönder dem och sätta dit en ny genomföring. Min fråga är egentligen hur man gör det här bäst för att få dragavlastning, av vanlig kabelgenomföring(gummiring) misstänker jag inte ger det, finns det sånna att köpa där man klämmer fast kabeln i genomföringen eller skulle jag behöva titta på att skruva fast kabeln i apparaten på något vis?
Apparaterna är
Keithley 197 och 480 som är likadan konstruktion i plast
Keithley 225 som är en plåtlåda.
EDIT
Skulle nog ha googlat bättre, det verkar som electrokit har några
https://www.electrokit.com/kabelgenomfo ... -1.8-2.5mm
Skulle gärna ha vinklade som de två första apparaterna har men det här är väl en start iaf
De befintliga lösningarna är plast och verkar klämma på kabeln för att få dragavlastning så jag misstänker att jag kommer behöva ta sönder dem och sätta dit en ny genomföring. Min fråga är egentligen hur man gör det här bäst för att få dragavlastning, av vanlig kabelgenomföring(gummiring) misstänker jag inte ger det, finns det sånna att köpa där man klämmer fast kabeln i genomföringen eller skulle jag behöva titta på att skruva fast kabeln i apparaten på något vis?
Apparaterna är
Keithley 197 och 480 som är likadan konstruktion i plast
Keithley 225 som är en plåtlåda.
EDIT
Skulle nog ha googlat bättre, det verkar som electrokit har några
https://www.electrokit.com/kabelgenomfo ... -1.8-2.5mm
Skulle gärna ha vinklade som de två första apparaterna har men det här är väl en start iaf
Senast redigerad av Shimonu 19 september 2025, 22:39:58, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kabelgenomföring
Ja precis! De verkade dock inte ha vinklade 90-graders men det är en rak jag behöver för 225:an som har sprucken kabel.
En vanligt förekommande typ av genomföring kan man klämma ihop något på insidan och sen trycka ut för att ta loss utan att förstöra den.
Dessa är dock endast gjorda för platt kabel, så med de kabeltyper vi har i Europa så lär det vara ojordad kabel som gäller, om du inte ska göra nån fulgrej med att linda en gulgrön utanpå en platt tvåledare.
Om det finns plats så kan det kanske vara bra att montera intag för löstagbar kabel?
Dessa är dock endast gjorda för platt kabel, så med de kabeltyper vi har i Europa så lär det vara ojordad kabel som gäller, om du inte ska göra nån fulgrej med att linda en gulgrön utanpå en platt tvåledare.
Om det finns plats så kan det kanske vara bra att montera intag för löstagbar kabel?
Ja, hittade en video som visade att de går att ta bort och lyckades ta bort den gamla, nu har nog plasten blivit lite hårdare genom åren så det var lite kämpigt.
Man kan tänka sig sätta uttag på 225:an men jag uppskattar plåten till 3 mm tjock och det är inget jag har möjlighet att modifiera på något snyggt sätt och jag skulle nog vilja behålla den original ändå. Men det hade gått om man tog bort säkringen också och kanske tog ett kombinerat uttag med säkring.
De andra är plast som man bearbetar ganska lätt men det är lite samma där att jag tycker det skulle bli för fult.
Nu borde jag kunna köpa lite ny kabel och genomföring för rund kabel så bör saken vara biff!
Man kan tänka sig sätta uttag på 225:an men jag uppskattar plåten till 3 mm tjock och det är inget jag har möjlighet att modifiera på något snyggt sätt och jag skulle nog vilja behålla den original ändå. Men det hade gått om man tog bort säkringen också och kanske tog ett kombinerat uttag med säkring.
De andra är plast som man bearbetar ganska lätt men det är lite samma där att jag tycker det skulle bli för fult.
Nu borde jag kunna köpa lite ny kabel och genomföring för rund kabel så bör saken vara biff!
Kabelgenomföringar för utbytbara kablar är väldigt sällan gjorda för att fungera som dragavlastning.
Anledningen är helt enkelt att det är svårt att garantera att de fungerar för ytterdimensionen på alla kablar som har korrekt ledningsarea.
Alla 1,5-kvadratkablar (eller vad man nu behöver för area) har olika ytterdiameter och form.
Den där typen som sitter nu är inte avsedd för utbytbar kabel och därmed har man kunnat prova draghållfastheten med den kabel som används. Det är kombinationen dragavlastning+kabel som man testat att den klarar kraven.
Dragavlastning av typen "ryttare" är i princip den enda typen som kan klämma alla kabeldimensioner och former tillräckligt hårt.
När jag jobbade med provning var det ett av de vanligaste misstagen tillverkare gjorde, de blev nästan alltid tvungna att montera en extra dragavlastning på insidan för att klara kraven.
Anledningen är helt enkelt att det är svårt att garantera att de fungerar för ytterdimensionen på alla kablar som har korrekt ledningsarea.
Alla 1,5-kvadratkablar (eller vad man nu behöver för area) har olika ytterdiameter och form.
Den där typen som sitter nu är inte avsedd för utbytbar kabel och därmed har man kunnat prova draghållfastheten med den kabel som används. Det är kombinationen dragavlastning+kabel som man testat att den klarar kraven.
Dragavlastning av typen "ryttare" är i princip den enda typen som kan klämma alla kabeldimensioner och former tillräckligt hårt.
När jag jobbade med provning var det ett av de vanligaste misstagen tillverkare gjorde, de blev nästan alltid tvungna att montera en extra dragavlastning på insidan för att klara kraven.
Är det inte så att dessa kabelgenomföringar är gjorda för kablar med viss data, och/eller att det kanske finns en tabell med mått på monteringshål v.s. kabelns karaktäristik? (Typ tjockare kabel = större hål med samma genomföring).
Problemet är som sagt var att kunna bevisa att dragavlastningen håller för tillräcklig kraft med en specifik kabel. Det går bara att testa genom att dra i kabeln med en dynamometer och se hur mycket kraft som behövs för att dra loss den. Och det är inte säkert att två kablar med samma ytterdiameter ens klarar samma kraft, för isoleringen kan ha olika egenskaper.
Finns det verktyg för att installera de som länkades från electrokit till exempel? Jag lyckades installera en men det var rätt kämpigt med att pressa ihop den och föra in den i hålet och då hjälpte det att jag hittade en tunnare kabel. Det kanske bara krävs att man lär sig lite teknik?
Man ska väl trycka dit den litet snett, då går det nog lättare. Och givetvis inte ha kabeln genom kabelgenomföringen när den trycks dit i hålet.
Meningen med den är att plåtkanten inte ska skava hål på kabelmanteln. Det tjänar inte som dragavlastning.
Det är väl sådan på bilden här du monterat?
Meningen med den är att plåtkanten inte ska skava hål på kabelmanteln. Det tjänar inte som dragavlastning.
Det är väl sådan på bilden här du monterat?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 25 september 2025, 17:55:26, redigerad totalt 2 gånger.
Då måste jag missat något, hur ska man trä en kabel genom den efter den är installerad? Lite av poängen med den är ju att kabeln inte ska röra sig om man drar i den
Vill du ha kabelgenomföring med dragavlastning då sådan här. Så kallad kabelförskruvning.
Det är en sådan här jag pratar om, som jag länkade till i första inlägget.
Det är även en sån som redan satt i instrumentet så det kändes enklast att ersätta med en likadan.
Det är även en sån som redan satt i instrumentet så det kändes enklast att ersätta med en likadan.