Labbagregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Labbagregat

Inlägg av SeniorLemuren »

Behöver ett litet enkelt labbagregat uptill 30 V ca. 3 Amp max. Köpa kostar 600-700 kr plus frakt. Kan man bygga själv och få det vettigt utan att komplicera för mycket-. Det är inga stora krav. Strömbegränsning, steglös spänning duger. Kanske några fasta 3.3 och 5 V uttag.

Min tanke är att använda en liten Arduino en tft-display, en INA219B och en ACS712 5A att mäta ström, en IRFZ44 och ett par mångvarviga pottar. + lite reläer banankontakter m.m. En buck till att höja spänningen från ett gammalt laptop-powersuply på 19 V till 30V eller liknande.

Förslag mottages gärna. Att jag valt de komponenter jag redovisat beror på att jag redan har sådant liggande i lådorna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Labbagregat

Inlägg av mrfrenzy »

Lönar det sig verkligen att bygga själv i dagens läge?

Du kan köpa färdigt för 185kr inklusive moms och frakt https://www.aliexpress.com/item/32639806678.html
Eller 261kr om man vill ha med en avancerad display och mer funktioner: https://www.aliexpress.com/item/32685187020.html

Om du redan har något nätadapter som ger 30V är det bara koppla in, eller seriekoppla 2st 19V - alternativt fixa en boost.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Det var ett bra förslag. Testar nog alt 2 och en buck upp.
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Jag köpte enligt nedanstående länk till AliExpress.
https://www.aliexpress.com/item/1005007 ... 1802fNiW6a
Ett kit bestående av två delar, dispaly och reglerande komponent. Hade en 24 volt 20 A likriktare från, Mean Well, tror jag fabrikatet var. kopplade i princip bara in 24 volt från den likriktaren till "regler donet", anslöt display mopdulen till reglerdonet. Och två bananstift för DC ut. Och det var färdigt. Gjorde en låda av en gammal kapsling till något instrumet jag inte kommer ihåg vad det var. Har nu i princip 0-24 V 20 A ut, hart inte provat att belasta med 20 A under någon längre stund men fram till nu så är jag mycket nöjd med resultatet.
Köp en likadan och om du har ett gammalt dator nät aggregat så kan du få 12 V och en massa ampere. Samt 5 och 3,3 V några plus och minuspänningar har jag för mig.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Som en kompletterande erfarenhet av billiga nätagg, förvisso köpte jag ett komplett, men det spelar ju mindre roll i just denna erfarenhet.
Men på utgången har mitt agg ganska mycket konding, det gör det lite segt att sänka spänningen, det tar några sekunder för kondingarna att ladda ur sig, särskilt utan last.
Men än värre är att om du strömbegränsat till nåt lågt för att skydda känslig elektronik så kommer det fortfarande finnas mycket energi i kondingarna innan strömregleringen träder in.

Enkelt beskrivet så drar jag ner begräsningen till typ 50mA så får jag en kraftig smäll om jag direkt kortsluter utgången, sen som sagt så kliver begränsningen in och reglerar så fint.

Jag funderar på att labba med att minska på storleken på mina kondingar för minska lite på detta.
Som det är nu är det brutalt. :)
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

John Eriksson skrev: 18 september 2025, 11:18:16
Köp en likadan och om du har ett gammalt dator nät aggregat så kan du få 12 V och en massa ampere. Samt 5 och 3,3 V några plus och minuspänningar har jag för mig.
Kvalitén på spänningen är inte hög.
För en ATX nätdel gäller max rippel på 5V är 50mV och på 12V 120mV.
Spänningsstabiliteten är plus minus 5%.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bra poäng detta med kondingen, FromerMazda.

Detta är väl ett av skälen att bygga själv idag.

Kanske tips: Överväg om du verkligen behöver 3A vid 30V, eller om du behöver kanske 3A vid uppåt 15V, och klarar dig vid lägre ström vid högre spänning? I så fall kan du kanske välja en trafo där du växlar koppling på kondingar/dioder osv för två spänningsområden. Eller bara allmänt ta en "lite för klen" trafo (spänningsmässigt) och ändå få 30V vid låg last?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Så blev det : Strömförsörjningsmodul 36 V 5 A 180 W 50/60 HZ AC/DC kretskort AC 100 V–240 V till DC 36 V omvandlarmodul.

SK120 SK120X DC Buck Boost Converter CNC Adjustable Regulated Power Supply Module. (Svart)

Dual USB Output Converter, 9V/12V/24V till 5V 3A DC-DC Step Down Power Module Laddningsmodul.

Sedan slängde jag till med : 20A 1200W CNC Adjustable Direct Current Stabilized Voltage Power Supply Base Plate Constant Voltage and Current Step-down Module.

Den sista modulen kommer jag att mata med ett Siemens 24V 20A powersuply som jag hade liggande i hyllan.

Tänkte bygga in rubbet i samma låda så att jag får ett labaggregat med 2 separata utgångar. En med 5 Amp max och en med 20 Amp max.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Fler och fler saker ansluter med USB-C, som i sig med PowerDelivery kan ge rätt bra kräm.

En sån modul kanske ska med in i bygget? :)

Exempel
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Skulle vara intressant att se utspänningen med ett oscilloskåp.

Ripplet går att filtrera men allt HF krafts blir värre
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag byggde ett som drivs av en switchad 12V 3.5A modul. Det behövde filtreras för att dämpa smutsiga transienter....viewtopic.php?t=100620&hilit=Power+supply
John Eriksson

Hej.
Så här blev mitt bygge. Många skruvar blev det men jag är nöjd så långt.
DSC_1397.jpg
DSC_1396.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Snyggt. Vad har du använt att pussla med, skrotade datorer?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

FormerMazda skrev: 19 september 2025, 12:24:23 Fler och fler saker ansluter med USB-C, som i sig med PowerDelivery kan ge rätt bra kräm.

En sån modul kanske ska med in i bygget? :)

Exempel
Tack. Jag beställde 4 st så det blev fri frakt :)
John Eriksson

Hej.
Nej jag vet faktiskt inte vad som suttit inuti dessa plåtar. Var något instrument jag hittade i skrotbingen på ett företag där jag jobbat för tidiogare. HYar legat på en hylla i mitt garage i säkert 20 år. Fick kapa, såga och pyssla ihop till detta utseende.
Återstår se hur främst Aliexpress delarna kommer att fungera i det långa loppet. Skulle vara intessant att belast med kanske 20 A och mäta brumspänning med rörvoltmeter eller oscilloskop, men jag har inte sådana möjlöigheter.
John i Bollnäs.
Skriv svar