klass-d förstärkare svetsar startrelä.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoAd

klass-d förstärkare svetsar startrelä.

Inlägg av RoAd »

Jag har ett hembiosystem där subwoofers drivs av ett eget slutsteg. Då det står lite dumt till vill jag att det startas automatiskt när jag startar hembioreceivern. I teorin enkelt löst då receivern har 12V triggerutgångar som klarar att driva ett relä.

I praktiken fungerar det lite sämre. Slutsteget har så pass stor startström att kontakten i reläet svetsar fast med jämna mellanrum vilket gör att steget inte stänger av sig när receivern gör det.

Hur löser man enklast detta? Någon som har en bra idé utöver att skaffa ett mycket kraftigare relä (som då antagligen inte går att driva direkt på receiverns 12V 100mA).
E Kafeman

Re: klass-d förstärkare svetsar startrelä.

Inlägg av E Kafeman »

All informationen som påverkar varför relät svetsar samman kontakterna eller vilken last relät ska hantera resp är dimensionerat för saknas.

Jag har grön bilnyckel, varför startar inte bilen?
Är det fulla beskrivningen som du kan ge?

Enklaste anledningen till att ett relär brinner ihop är att det är feldimensionerat. Lösningen är lika enkel, använd ett relä dimensionerat för lasten. Sådana relän har normalt lång livslängd vilket gör att ditt nuvarande problem mycket väl kan vara så enkelt avhjälpt.

För att välja ett passande relä och kanske även lite underlättande kringkretsar om det är komplicerad last så får du här sådant som man då vill veta:
--
Vilka spänningar och strömmar ska relät hantera?
Vilka spänningar och strömmar är nuvarande relä specat att hantera?
Om lik eller växelspänning?
Hur ser lasten ut, används skyddsdiod, säkring eller gnistsläckare över relät.
Kan förstärkaren hantera fördröjd uppstart via termistor och används termistor nu?
Termistor är temperaturberoende motstånd som ger visst seriemotstånd vid uppstarten och på det viset begränsar evt. svetseffekter.
Finns ofta på ingången av nätaggregat till dator, ifall du har ett sådant skrotat.
Naturligtvis måste det dimensioneras efter lasten, uppstartsström och minsta kontinuerliga ström.
Exempel: https://se.farnell.com/epcos/b57213p033 ... dp/3407656
Laster för HiFi som är tunga att starta innehåller ofta en tung och stor toroid-trafo.
Vet du om det gäller din förstärkare?

Ett sätt att slippa få reläkontakter svetssade är att inte använda mekaniska kontakter utan en elektronisk variant.
Då är det blå-röken som syns istället vid dålig anpassning efter lasten.
Finns många olika sorters elektroniska relän. Fördröjd uppstart finns ofta beskrivet på HiFi-forum.
En fördel är att man slipper höra relä-ljudet om man använder halvledare.

Hur mycket ström och om DC/AC är ditt relä specat för? Är det väl tiilltaget behov?
Typiskt 240V relä kan ofta med fördel ersättas av SSR, ett slags elektroniskt relä, vilket är dess förkortning. (Solid State Relay).

Detta är en variant som i huvudsak är avsedd för resistiva laster men är ofta ändå tåliga och har ofta inbyggd nollgenomgångs-tillslag om det är växelspänning men det är ospecat för detta relät:
https://www.amazon.se/Solid-State-Contr ... B0BX6T6D18
Nollgenomgångs-tillslag löser en del problem med komplicerade laster och minskar risken för elektriska störningar.
Liknande relä med specad nollgenomgångstrigg: https://se.rs-online.com/web/p/solid-st ... ys/2474152

Det går inte säja vilket relä eller vilken åtgärd som passar ditt behov bäst, utan att först få lite verklig data att gå på.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

RoAd skrev: 16 september 2025, 23:06:44 Jag har ett hembiosystem där subwoofers drivs av ett eget slutsteg. Då det står lite dumt till vill jag att det startas automatiskt när jag startar hembioreceivern. I teorin enkelt löst då receivern har 12V triggerutgångar som klarar att driva ett relä.

I praktiken fungerar det lite sämre. Slutsteget har så pass stor startström att kontakten i reläet svetsar fast med jämna mellanrum vilket gör att steget inte stänger av sig när receivern gör det.

Hur löser man enklast detta? Någon som har en bra idé utöver att skaffa ett mycket kraftigare relä (som då antagligen inte går att driva direkt på receiverns 12V 100mA).
byt reläet mot ett solid state relay
https://www.electrokit.com/search.php?k ... sr&search=
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Som nämnts tidigare vet vi ingenting om strömmen som skall brytas, bara att reläet svetsar.
Min teori är att det kanske är DC likspänning som brytes, DC är ett gissel för reläer.
I så fall gäller det att få upp luftgapet i brytpunkten. Vanligaste lösningen är att lägga reläets kontakter i serie.
metric

Inlägg av metric »

En gissning är att det svetsar redan vid tillslag pga uppladdning av stora kondensatorer i förstärkaren.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Ursäkta att inledande inlägg saknade en del detaljerad information. Trodde att detta var ett ganska generellt problem med generella lösningar. Jag är ganska säker på att det är den initiala startströmmen som är problemet.

Förstärkaren det handlar om är en Behringer iNUKE 3000dsp https://www.behringer.com/product.html? ... e=0106-AAI

Reläet är ett SUN HOLD RAS-1210A https://www.sunhold.com/upload/prd1/109-3.pdf Så 7A vid 230VAC ska det klara om jag läser databladet rätt. Borde med marginal räcka under drift.

Vad det handlar om för styrka på den initiala strömrusningen när förstärkaren spänningssätts har jag inte mätt upp, och har nog ingen möjlighet att mäta upp heller. Men det är ju en switchad nätdel så den är sannolikt hög.

Jag har inte en aning om det används någon termistor i förstärkaren, men jag gissar på nej eftersom det väl borde förhindra problemet? Det kanske kan vara en lösning.

SSR kanske kan vara en lösning. Jag använde det nyligen för att styra ett bastuaggregat och har faktiskt lite komponenter kvar från det projektet. Det är väl bara kylningen som blir lite bökig med den lösningen. Men kanske görbart.

Jag får läsa på lite helt enkelt. Min förhoppning om en enkel lösning i stil med "sätt komponent X parallellt med komponent Y" var uppenbarligen lite naiv :)
RoAd

Inlägg av RoAd »

Prins Valiant skrev: 17 september 2025, 08:43:39 Som nämnts tidigare vet vi ingenting om strömmen som skall brytas, bara att reläet svetsar.
Min teori är att det kanske är DC likspänning som brytes, DC är ett gissel för reläer.
I så fall gäller det att få upp luftgapet i brytpunkten. Vanligaste lösningen är att lägga reläets kontakter i serie.
Nej, det är som sagt 230VAC till en audio-förstärkare. Ber om ursäkt för luddig trådstart.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

En nybörjare som har gjort konstruktionen, och kanske använt ett relä märkt 10A 250V.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Då skulle det hjälpa en hel del att du köper ett 4-poligt relä, och lägger 2 poler parallellt för fas och även för nolla.
Håller det "nästan" idag, kommer denna koppling troligtvis ge dig tillräcklig marginal.
Sedan kan du ju som alternativ skaffa en kontaktor med bra effekt och 230VAC-spole. Och du låter nuvarande 12V relä bryta matningen av kontaktorspolen.
Av princip är reläer ej till för att bryta effekt, däremot kontaktorer är effektbrytare för motorer m.m.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är alltså en förstärkare på 3000W, den har då såklart en switchad nätdel på mer än 3000W

När du väljer relä kan du titta på märkningen vad de klarar.
Här är som exempel ett relä för 16A: https://www.elbutik.se/product.html/rel ... din-1no1nc
I teorin skulle det klara max 16*230=3600W
I beskrivningen ser man följande:
• Glöd– och halogenlampslast 230V = 2000W
• Lysrörslast med elektroniskt förkopplingsdon = 500VA

Ditt switchade nätaggregat i förstärkaren är väldigt likt ett lysrör med elektroniskt drivdon om det inte har mjukstart.
Alltså behöver du en kontaktor som klarar 6 gånger så mycket som detta relä
Leta efter en kontaktor eller SSR som klarar 13A "AC3-last"
Exempelvis den här kanske fungerar: https://se.rs-online.com/web/p/contactors/0248162 Titta på databladet som är väldigt detaljerat.
Koppla fasen parallellt på kontakt 1 och 2, så delar de på strömmen
Koppla nollan parallellt på kontakt 3 och 4, då kommer alltså även gnistbildningen vid avstängning halveras eftersom både nolla och fas bryts samtidigt.

Edit: i manualen för "3000W förstärkaren" står att den använder 6.3A trög säkring. Det är alltså egentligen en 1400W förstärkare. I teorin kanske det då fungerar med ett relä märkt "AC3 7A"
Senast redigerad av mrfrenzy 17 september 2025, 11:51:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: komplettering
RoAd

Inlägg av RoAd »

alexanderson skrev: 17 september 2025, 11:28:24 En nybörjare som har gjort konstruktionen, och kanske använt ett relä märkt 10A 250V.
Nybörjaren är jag, och reläet är (som jag skrev ovan) specat för 7A vid 230VAC. Men om förstärkaren drar mindre än så förstår jag inte vad problemet skulle vara. Om vi bortser från problemet med svetsningen som jag inte förutsåg.
mrfrenzy skrev: 17 september 2025, 11:39:18 Det är alltså en förstärkare på 3000W, den har då såklart en switchad nätdel på mer än 3000W
Nej, det är som du konstaterar längre ner i ditt inlägg inte konstant 3000W förbrukning. Och förstärkaren ger inte ut 3000W ens momentant. Mätningar har visat att den ger ca 2100W ut. Men den drar sannolikt inte heller 2100W in utan det sitter buffer-kondensatorer som ger ström vid transienter. Strömförbrukning vi 4 Ohm är specat till 620W.

Jag är ganska säker på att reläet som sitter i skulle fungera bra om det inte vore för startströmmen.

Jag tror att jag börjar med att testa det vissa verkar föreslå, ett biffigare relä med två (eller fler) poler för att sprida ut gnistbildningen. Då får jag troligen plats med det i nuvarande kapsling och slipper bygga om allt. Funkar inte det får jag nog eskalera till någon form av kontaktor.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Här är en artikel som går igenom lite olika lösningar för mjukstart.
https://neurochrome.com/pages/the-ultim ... art-design
gkar

Inlägg av gkar »

Ditt relä är för klent. Du behöver dimensionera för högre startström. Välj ett erkänt bra fabrikat. Vid en första anblick ser detta ut att kunna fungera för dig.
https://se.farnell.com/panasonic/alf1p1 ... dp/2095641

Du får kolla detaljerna så att det fungerar för dig!
Glöm inte att sätta en antiparallell diod över spolen om den drivs av DC.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Tack, det såg vettigt ut och bör fortfarande gå att driva driekt från receiverns trigger.

Skydsdiod har jag kommit ihåg. Styrsidan hade jag tydligen lite bättre koll på.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Vi har ännu inte fått reda på om klass-D förstärkaren innehåller NTC-motstånd(surgistor) i nätdelen.
Frånvaro av denna komponent skadar reläet vid tillslag.
Skriv svar