Problem med spis
Problem med spis
Köpte en beg spis som skulle fungera utmärkt.
Den har tidigare varit inkopplad på 3fas men den skall även fungera för 1fas.
Nu när jag kopplat in den fungerar endast 1 av 4st plattor korrekt.
Ytterligare en platta blir lite småvarm, men den fungerar inte som den skall.
Dom andra 2 är helt döda.
Ugnen verkar fungera som det är tänkt.
Någon som har någe tips på vad man kan kolla?
Lite jobbigt att släpa iväg den till någon med 3fas för att testa det.
/Erik
Den har tidigare varit inkopplad på 3fas men den skall även fungera för 1fas.
Nu när jag kopplat in den fungerar endast 1 av 4st plattor korrekt.
Ytterligare en platta blir lite småvarm, men den fungerar inte som den skall.
Dom andra 2 är helt döda.
Ugnen verkar fungera som det är tänkt.
Någon som har någe tips på vad man kan kolla?
Lite jobbigt att släpa iväg den till någon med 3fas för att testa det.
/Erik
Ja, ni.
Antingen har jag inte kopplat enligt schemat eller så är den paj
Men iaf.
Det står rätt tydligt på baksidan hur man ska koppla.
Och om jag förklarar så här.
När man kopplar in den med 3fas så delar man upp 3faserna mellan 3st inkommande ledare + N och PE.
Som den är kopplad nu är den inkommande fasen byglad mellan dom förut 3inkommande faserna.
Tycker det känns rätt logiskt.
Men annars känns det som att normalt delar spisen belastningen mellan inkommande fasern aoch om något skulle vara kopplat fel så skulle det kanske kunna ge detta fel.
Antingen har jag inte kopplat enligt schemat eller så är den paj

Men iaf.
Det står rätt tydligt på baksidan hur man ska koppla.
Och om jag förklarar så här.
När man kopplar in den med 3fas så delar man upp 3faserna mellan 3st inkommande ledare + N och PE.
Som den är kopplad nu är den inkommande fasen byglad mellan dom förut 3inkommande faserna.
Tycker det känns rätt logiskt.
Men annars känns det som att normalt delar spisen belastningen mellan inkommande fasern aoch om något skulle vara kopplat fel så skulle det kanske kunna ge detta fel.
Jo, absolut den kan gått sönder i transporten. Men det tror jag inte.
Den är dessutom nog inte äldre än ett år.
Säljaren sade att dom bytt ut värme reglagen för plattorna för inte så länge sen. Kan ju vara något annat i den som gör att dom lätt går sönder eller liknande.
Nåja, får ringa och prata med säljaren. Han var trevlig, men jag borde bett han koppla in den så man såg att den fungerade. Kunde ju gått sönder när han transporterat den också.
Den är dessutom nog inte äldre än ett år.
Säljaren sade att dom bytt ut värme reglagen för plattorna för inte så länge sen. Kan ju vara något annat i den som gör att dom lätt går sönder eller liknande.
Nåja, får ringa och prata med säljaren. Han var trevlig, men jag borde bett han koppla in den så man såg att den fungerade. Kunde ju gått sönder när han transporterat den också.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Säker på att den verkligen är trasig?
Spisar brukar uppföra sig precis såhär om de enbart fungerar på 3-fas och man bara kopplat in en eller två.
edit: Men förresten, då brukar inte ugnen fungera särskillt bra..
Spisar brukar uppföra sig precis såhär om de enbart fungerar på 3-fas och man bara kopplat in en eller två.
edit: Men förresten, då brukar inte ugnen fungera särskillt bra..
Senast redigerad av JimmyAndersson 17 maj 2006, 11:27:26, redigerad totalt 1 gång.
PE är väl protective earth? Verkar konstigt (livsfarligt) att koppla en fas på den. Kan du evt posta en bild på kopplinginstruktionerna? Och finns det något schema på hur spisen är kopplad internt?
Edit:rehnmaak: aha, nu fattar jag. Allt i spisen måste alltså vara kopplat mellan någon av faserna och N för enfasdrift, kan det vara att man måste koppla om/bygla något mer för att få till detta?
Man kan ju skilja åt faserna och kolla med en multimeter om man får koppling mellan en fas och N när man slår på något, eller om man får koppling mellan två faser. I det senare tilfället kan man inte köra på enfas rakt av, utan måste koppla om någonstans. Och om man inte får nån kontakt alls, så är det något fel.
Edit:rehnmaak: aha, nu fattar jag. Allt i spisen måste alltså vara kopplat mellan någon av faserna och N för enfasdrift, kan det vara att man måste koppla om/bygla något mer för att få till detta?
Man kan ju skilja åt faserna och kolla med en multimeter om man får koppling mellan en fas och N när man slår på något, eller om man får koppling mellan två faser. I det senare tilfället kan man inte köra på enfas rakt av, utan måste koppla om någonstans. Och om man inte får nån kontakt alls, så är det något fel.
Senast redigerad av GalFisk 17 maj 2006, 13:16:40, redigerad totalt 1 gång.
Som JimmyAndersson säger så på vissa spisar, som man kan koppla som 230V/10A, förhindrar att mer än 1 platta och ugn kan vara igång samtidigt, eller att max 2 plattor får vara igång samtidigt. 230V 16A max 2 och ugn samtidigt ev 3 plattor samtidigt om jag inte minns fel. Belastningen blir helt enkelt för hög annars. Visst händer ingenting alls med dom andra plattorna oavsett hur man kopplar vridreglagen så kan det vara nån platta som gått även om det nog inte tillhör vanligheterna, eller att det är felbyglat eller felkopplat i spisen. Det är ialf dock ganska lätt att kolla om plattorna är hela.
-