Hejsan.
Sitter och försöker få in en kamera till min raspberry pi 5… inte så enkelt tydligen.
Jag sitter och kämpar med en vanlig USB webkamera. Mest för att jag har en liggandes och ja, slippa köpa nytt. Men det kanske är lite mer svårt än jag jag tänkte mig…
Någon som har tips på en guide eller bra tillvägagångssätt för alla steg som det innebär?
Jag har sjölvklart sökt på såväl internet, forum som YouTube men hittar verkligen inget bra sätt, jo det finns huuuuir många varianter som helst, men… ingen som riktigt går genom alla steg ?! Jag ska självklart kika på github igen, men har svårt att få ihop det.
Är det en instöllnnng i själv raspberryn som ska göras, för att den ska kunna känna av en kamera? Någon drivrutin eller programvara i den som ska till? I klipper får jag upp den som en USB-kamera, så den hittas av systemet. Men jag kan verkligen inte få klipper att prata med kameran. Det blir aldrig en bild.
Kanske får helt enkelt svälja det och köpa en annan , vanlig kamera för raspberryn? Men det är rätt mycket pengar så vill såklart undvika det. Illa nog med en ny raspberry…
Kamera till raspberry pi 5, klipper
- Klas-Kenny
Re: Kamera till raspberry pi 5, klipper
Hur ser det ut i Klipper där du hittar den?
Hittar Klipper kameran så borde det ju vara långt kommet tycker man..
Hittar Klipper kameran så borde det ju vara långt kommet tycker man..
Jag tar lite bilder ikväll, efter jobbet. Allt verkar rätt, allt inställt enligt diverse guider, men får katten inte till det… jötteirriterande! Att en sån hör liten sak ställer till det mer för en än allt annat… skumt!
Nä det har jag faktiskt inte, har tyvärr ingen dator med linux. Så det är ju sant, det kan ju vara så enkelt att den inte fungerar tillsammans med linux och raspberryn.
Tanken har inte ens slagit mig, tack för det!! Men ska kolla vidare ikväll!
Tanken har inte ens slagit mig, tack för det!! Men ska kolla vidare ikväll!
Efter att ha gjort om installation av crowsnest, ändrat lite upplösning så jodå, då hoppade det igång! Till slut!