laptops nätdelar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
rikkitikkitavi

laptops nätdelar

Inlägg av rikkitikkitavi »

har de någon form av "smarthet" inbyggt eller är det i princip bara en kortslutningskyddad spänningsförsörjning på ca 19 V (eller vad den nu ger)

har en Dell, och funderade på att slänga ihop en DC DC omvandlare till bilen, effektbehov ca 100 W eller så. har nog det mesta liggande i skräplådan...

/rickard
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Om du menar "smarthet" = mikrokontroller eller liknande så är svaret nej.

Däremot är de fullvärdiga pirmärswitchade nätagg med vad allt detta innebär.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har byggt en sån en gång, den fungerade bra men det var en del pyssel. Klas i sjön säljer såna ställbara, en på 70W och en på 120W och priset kan du inte tävla med om du inte får komponenter + kapsling gratis.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skrivit om det innan; det finns en fin fin beskrivning på en i "motor" numret av AoE.

Försökte faktiskt se om det gick att sampla till sig komponenterna för denna för att sedan se om den skulle kunna fungera till en gammal IBM laptop som jag har.

Av någon anledning vill/kan inte Fairchild skicka en sampling till företaget jag jobbar på, förstår ingenting. Men ic kretsen från analog devices mfl skickades tom hem till mig själv och det var bla huvudkretsen; UC3843 så den är ialf ordnad. En kraftig effekt MOSFet har jag nog hemma, likaså resten av alla små komponenterna, schottky dioden är det lite värre med. Spolen jag har är en N27 kärna som kanske kan fungera annars fallerar nog billighets principen för hela aggregatet. Får se om man kommer igång med det någon gång.

Förresten någon som haft problem att sampla från Fairchild?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du klarar dig inte med 1 st MOSFET. För att överföra 100W måste du använda en push-pull koppling och en styrkrets till sånt. Jag använde SG2525 (finns på ELFA) och den fungerar utmärkt.

En fly-back konverter klarar av en del men det är mycket svårt att få dom över 50W efter vad jag har lärt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej flyback passar nog inte så bra till detta när det kommer upp till en viss gräns. Men har du istället sett den i AoE? Den är istället byggd som en step-up omvandlare där istället en spole switchas av och på mha en MOSFET. Kan dra ut kontinuerliga 95W från den, temporärt 6A vid 19V. Tänkt att ev någon gång göra ett enklare nätaggregat baserat på den konstruktionen.
Skriv svar