Philips våg
Philips våg
Hur öppnar denna våg så att den går att serva. Ett segment falerar på 7-segment display. På undersidan ser jag bara 4 plastpluppar som inte går att pilla upp. Detta är en principfråga. Hustrun säger: "Köp nytt". Jag: "Laga".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Philips våg
Enligt tidigare rykten finns det en man som fått rätt gentemot hustrun.
Kämpa!
attachment=0]IMG_5517.JPG[/attachment]
[Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är detta till nån hjälp?
https://www.yoreparo.com/es/balanzas/pr ... e_vignettemmartin1960 skrev: "Hi. I had the same question. I searched everywhere and couldn't find the answer. So I assumed it was somehow pressure-locked. You have to lift the cover with a thick screwdriver and pry upward. You'll see that two pins on each side unlock. I'm sending you photos of the disassembled scale so you can get an idea of \u200b\u200bwhere to pry. In my case, it didn't turn on either. The problem was the switch. I hope this helps. Best regards.",
Med rätt instruktion var det lätt. Nu gäller det att ta bort LEDen och hitta en passande. Det finns två chip Quad Op amp c324c och 4410L som jag inte vet vad det är. Troligen drivare till LED eller hela våglogiken. LEDen sitter monterad på den bruna pertinexplattan. Måste väl vara 7-segment med selektion av siffra/tecken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Oltronix 23 maj 2025, 14:21:53, redigerad totalt 1 gång.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kolla vad det är för typ av 7-segments LED, jag har en hel del olika typer liggande.
Oltronix,
Så här gör du för att få en fin yta på den gulande plastvågen:
viewtopic.php?p=1856737#p1856737
Så här gör du för att få en fin yta på den gulande plastvågen:
viewtopic.php?p=1856737#p1856737
Senast redigerad av Haralt 28 maj 2025, 11:14:52, redigerad totalt 1 gång.
-
Det är inte säkert att det är ett segment som har lagt av. Om jag var du skulle jag först konfirmera att segmentet lagt av innan jag byter. Det är inte så svårt att kolla displayen. Oavsett om displayen är gemensam anod eller gemensam katod är alla segment kopplade till den gemensamma pinnen. Ibland är det två pinnar på varje siffra som är ihopkopplade som går till den gemensamma.Oltronix skrev: ↑23 maj 2025, 14:08:35 Med rätt instruktion var det lätt. Nu gäller det att ta bort LEDen och hitta en passande. Det finns två chip Quad Op amp c324c och 4410L som jag inte vet vad det är. Troligen drivare till LED eller hela våglogiken. LEDen sitter monterad på den bruna pertinexplattan. Måste väl vara 7-segment med selektion av siffra/tecken.
När du listat ut vilken som är den gemensamma på de olika siffrorna mäter du med multimetern från den. Mät med diodtestområdet. Från den gemensamma ska du få utslag till alla sju segmenten. Du får lista ut vilken av anslutningarna till multimetern du ska ha mot den gemensamma pinnen. LED ger bara utslag åt ena hållet.
Jag räknar till 8 st 100 ohms resistorer i närheten av LED displayen. De är förmodligen strömbegränsarna till segmenten. Att de är 8 st tyder på att det finns en decimalpunkt (dp) på varje siffra.
De mätningarna skulle jag göra innan jag börjar löda loss displayen. Hittar du ett segment som inte ger utslag har du ett problem med displayen.