Hjälp att identifiera mutter och vart jag kan köpa dem
Hjälp att identifiera mutter och vart jag kan köpa dem
Jag är i behov av att komma över fler av den typ av mutter som finns på bilderna. Det närmsta jag kommit när jag sökt runt är "Fyrkantsmutter M6" med artikelnummer Clas Ohlson: 50-2338 hos Clas Ohlson som utgått för länge sedan. Roligt nog är det just för M6 jag letar efter dem.
Söker jag på fyrkantsmutter är det vanligtvis en platt mutter utan det lilla extra djupet som denna har. De jag har kommer som en del av en skidbindning och jag är i behov av att få tag på fler för reservdelar/justeringar och tillverkaren av skidbindningen är inte så intresserad av att sälja dessa lösa till mig (och jag är inte så intresserad av att köpa dem av den tillverkaren heller). Någon som råkar känna igen denna typ av mutter och kan ge mig ett bättre sökord där de går att hitta? Jag är så mycket på jakt efter dem att jag även är beredd att låta något företag tillverka dem åt mig. Så om det är stört omöjligt att hitta någon som tillverkar dem redan nu så tar jag tacksamt emot tips på tillverkare som kan tänkas göra dessa åt mig.
Söker jag på fyrkantsmutter är det vanligtvis en platt mutter utan det lilla extra djupet som denna har. De jag har kommer som en del av en skidbindning och jag är i behov av att få tag på fler för reservdelar/justeringar och tillverkaren av skidbindningen är inte så intresserad av att sälja dessa lösa till mig (och jag är inte så intresserad av att köpa dem av den tillverkaren heller). Någon som råkar känna igen denna typ av mutter och kan ge mig ett bättre sökord där de går att hitta? Jag är så mycket på jakt efter dem att jag även är beredd att låta något företag tillverka dem åt mig. Så om det är stört omöjligt att hitta någon som tillverkar dem redan nu så tar jag tacksamt emot tips på tillverkare som kan tänkas göra dessa åt mig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp att identifiera mutter och vart jag kan köpa dem
Ser nästan ut som en korgmutter/rackmutter utan kragen.
Ja, jag tänkte också att "är det inte sådär vissa korgmuttrar ser ut innuti", det är likt iaf.. vissa har bara en platt mutter, men vissa ser ut sådär vill jag minnas.
Tackar för tips. Korgmutter verkar det finnas varianter som påminner om denna. Ska jaga internet runt och se om det går att hitta något som passar.
Jag behöver 8st för "en uppsättning" av det jag tänkt göra och som prototyp siktar jag på att göra 2-4 uppsättningar. Det beror lite på om jag får tag på någon av mina vänner är villig att prova det jag gör. Tanken att beställa dem från någon som kan tillverka dem åt mig är lockande men jag har fått för mig att minsta upplagor av special-grejer rör sig om 500st oftast och det är ganska mycket över mitt behov just nu.
Jag har 16x16 fyrkantsjärn och en svarv.
Ett par uppsättningar går säkert bra att veva för hand om toleranserna inte är alltför snäva.
Ett par uppsättningar går säkert bra att veva för hand om toleranserna inte är alltför snäva.
Posta en skiss med måtten på muttern.
Här kommer en skiss/ritning med mått. Det är bara den platta basen (som är 16x16 mm) som är viktig för funktionen, det är den som tar påfrestningarna och formen. För prototyp och test skulle det troligen gå att använda en vanlig platt fyrkantsmutter för M6 bara den är mellan 15-16mm och max 3mm hög.
Med bara 3 mm gods för gängan blir det inte många varv som greppar, det är antagligen därför de har den där runda biten som sticker upp.
Det är nog därför seriösare korgmuttrar har den kragen, och även därför billigare inte har det.. (Alltså att den troligen är MYCKET billigare att tillverka utan)
Ja, utan kan man väl ta 16x3 mm plattjärn och klippa i 16 mm långa bitar. Borra och gänga hålen kanske är smidigast att göra innan. Hålen kanske t.o.m. kan stansas istället för borras, men att gänga dem går nog inte att göra enklare. Stansa, gänga, klipp går fort och är billigt :)
Med upphöjningen behöver man antagligen utgå från 16x16 och köra i svarv.
Påminner mig om när farsan hjälpte ett företag att tillverka grejer som kallpressades av koppar. I produktionen klippte de koppartråd till rätt vikt bara, för att för att testa sig fram till hur mycket koppar det skulle vara så svarvade vi små kopparkutsar i olika storlek (vilket var sjukt svårt för det var väldigt mjuk koppar, och vi skulle svarva ner typ 10 mm stång till 5-6 mm och sen sticka av i olika längd).
Så de vägde alltså de vi svarvat och provpressade, för att se vilken vikt som behövdes. Sen hade de en sax som de alltså ställde in klipplängden på baserat på vad bitarna skulle väga.
Med upphöjningen behöver man antagligen utgå från 16x16 och köra i svarv.
Påminner mig om när farsan hjälpte ett företag att tillverka grejer som kallpressades av koppar. I produktionen klippte de koppartråd till rätt vikt bara, för att för att testa sig fram till hur mycket koppar det skulle vara så svarvade vi små kopparkutsar i olika storlek (vilket var sjukt svårt för det var väldigt mjuk koppar, och vi skulle svarva ner typ 10 mm stång till 5-6 mm och sen sticka av i olika längd).
Så de vägde alltså de vi svarvat och provpressade, för att se vilken vikt som behövdes. Sen hade de en sax som de alltså ställde in klipplängden på baserat på vad bitarna skulle väga.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Den här är ju lite för liten, bara 10x10 mm.
https://www.ettinger.de/en/p/square-thi ... 002.90.964
Sen är de allra vanligaste korgmuttrarna inte alls tunna utan precis lika tjocka som riktiga muttrar så de behöver ingen krage.
https://www.ettinger.de/en/p/square-thi ... 002.90.964
Sen är de allra vanligaste korgmuttrarna inte alls tunna utan precis lika tjocka som riktiga muttrar så de behöver ingen krage.
Försökte men sticket nöp och gick av. (För att jag är dålig eller har dåliga grejer, inte för att delen är olämplig att svarva på det viset)
Så jag hoppar tillsvidare
Annars var det inte jättemycket jobb.
Så jag hoppar tillsvidare

Annars var det inte jättemycket jobb.
Grymt och tack för att du provade.
Jag har en annan del till projektet jag ska ta till ett lokalt företag inom stålbearbetning och se om de kan tänka sig att hjälpa mig med. Ska ta med den här detaljen och se vad de säger om den men det är troligen lite utan för just det företagens vanliga verksamhet. Steget efter det är att hör av sig till andra företag, det värsta som kan hända verkar vara att jag får köpa en hel hink, men då borde styckpriset på dem vara ganska rimligt i alla fall