Däckbalanseringselektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 20409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av 4kTRB »

Det finns statisk (typ bubbel/vattenpass balansering) och dynamisk.
Statisk duger till det mesta enligt det jag kan tolka.
Såg den här maskinen för små hjul....
Så jag undrar vilka typer av sensorer används och hur ser typiska elektroniken ut?


Bild
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 20409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av 4kTRB »

Hittade den här informativa pdf:n...https://rtstools.com/wp-content/uploads ... ancing.pdf
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17475
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av grym »

man behöver ha två tryckgivare och en nollpunkt på snurrandet

har sett med piezogivare för trycket och en optisk gaffel för nollan

två tryckgivare för dynamisk balansering, så man vet om obalansen för in och utsidan av hjulet

med känt varvtal och nollpunkt kan man ha koll på var på hjulet max utslag är på tryckgivarna och hur mycket obalansen är
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12535
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av MiaM »

Detta är kanske en extremt dum fråga, men är målet endast att tyngdpunkten ska vara exakt i centrum på axeln som däcket roterar runt, eller finns det också mål som att man inte vill ha tyngden "på ena sidan" nära insidan och motstående tyngd nära utsidan osv?

Finns det sätt att mäta hur balanseringen påverkas av däckets deformering av kontakten med vägytan? Eller är den deformeringen försumbar?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36308
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 16 maj 2025, 09:44:04 Detta är kanske en extremt dum fråga, men är målet endast att tyngdpunkten ska vara exakt i centrum på axeln som däcket roterar runt, eller finns det också mål som att man inte vill ha tyngden "på ena sidan" nära insidan och motstående tyngd nära utsidan osv?
Påbilar gör man både och, på MC bara det förstnämda.
Finns det sätt att mäta hur balanseringen påverkas av däckets deformering av kontakten med vägytan? Eller är den deformeringen försumbar?
Radialdäck borde väl inte påverkas så väldigt mycket ?
hummel
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av hummel »

MiaM skrev: 16 maj 2025, 09:44:04 Detta är kanske en extremt dum fråga, men är målet endast att tyngdpunkten ska vara exakt i centrum på axeln som däcket roterar runt, eller finns det också mål som att man inte vill ha tyngden "på ena sidan" nära insidan och motstående tyngd nära utsidan osv?

Finns det sätt att mäta hur balanseringen påverkas av däckets deformering av kontakten med vägytan? Eller är den deformeringen försumbar?
Bildäck brukar man mäta balansen i två plan, dvs vänster och höger sida.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27324
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av danei »

Det handlar inte om att tyngdpunkten ska vara på rätt ställe i axeln. Utan att den inte ska vara längre ut på ena sidan och längre in på andra. Om du tänker dig att du sätter en vikt på utsidan längs upp och insidan längs ner. Tyngderna kommer att ha tyngdpunkten mitt i axeln. Men ändå orsaka en obalans.
hawkan
Inlägg: 3367
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av hawkan »

Hittade ingen bra bild så den här får duga
Bild

Om man tittar på den undre bilden. Vid statisk balansering är pilarna nedåt, tyngdacceleration, inte som på bilden, och
det blir ekvivalent med den övre bilden. Där man kan statiskt balansera bort eventuella olikheter i massor,

Men när det snurrar så pekar pilarna utåt som på nedre bilden. Dynamisk balansering är att ta bort den obalansen,
den kommer man inte åt med vanlig statisk balansering.

Det är således pilarnas fel, att de inte kan hålla sej till att peka åt ett håll utan ska tvunget ändra sej när det roterar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 20409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av 4kTRB »

Dynamisk balansering behövs väl bara om det är väldigt stor obalans? För när man sedan rullar på vägen med olika lufttryck och hjulinställning stämmer det i alla fall inte?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17475
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av grym »

förr med smala däck gjorde det inte så stor skillnad

med moderna breda däck gör det ganska stor skillnad
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 20409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av 4kTRB »

Känns inte som den där RC Tire-balanseraren har dynamisk balansering i sådana fall.
Den kostar ändå runt 2000kr.
svanted
Inlägg: 5254
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av svanted »

grym skrev: 18 maj 2025, 09:54:51 förr med smala däck gjorde det inte så stor skillnad

med moderna breda däck gör det ganska stor skillnad
exakt, på däck < 200 ? har det ingen betydelse,
eller ivf, däcken är så smala att det inte blir så stor dynamiska obalans.
hummel
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av hummel »

Så här ser min lilla balanseringsmaskin för däck ut, statisk men ger bra resultat. Som vikter används tejp på insidan av fälgen. Hjulet i filmen väger 2,12 g.
balans.mov
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 20409
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av 4kTRB »

Så där däcket börjar gunga finns en obalans?
hummel
Inlägg: 2516
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Däckbalanseringselektronik?

Inlägg av hummel »

Korrekt, hjulet är monterat på en 3/32"-axel som sedan är monterad i ett magnetlager med VÄLDIGT låg friktion.
Skriv svar