Jag söker efter en byggsats eller färdig förstärkare till en trådtöjningsgivare som har mer "hobbybruk" över sig än en professionell modell ala' certifierad.
Jag ska ha en ADC som läser av denna förstärkare och lagrar datat. Hastigheten i samplingen ligger på 1kHz. Jag kan linjärisera kurvan efteråt om så är.
Alla tips mottages med tacksamhet.
Förstärkare till trådtöjningsgivare?
-
Re: Förstärkare till trådtöjningsgivare?
Finns att köpa från
*Electrokit varunummer HX711
*Digikey Sweden
*Elfa Distrelec
*RS
*Electrokit varunummer HX711
*Digikey Sweden
*Elfa Distrelec
*RS
Tack. Precis vad jag behövde se och läsa om.
Ska kolla bandbredden på den bara...
Ska kolla bandbredden på den bara...
-
Den är inte i närheten av den hastigheten du
det är dessutom inte en förstärkare utan bryggexcitator , PGA och A/D omvandlare med digitalt interface.
Du behöver nog bygga ihop något analogt med precisions OP . har du en spänningsreferens till ADCn kan den med en buffer driva bryggan. Då med precisions OP eller instrument OP. Jag vet ingen färdig krets, nngn annam kanske vet.
Utmaningen är att mäta med bra upplösning vid 1kHz samplingshastighet.Förstärlaren behöver hög gain och lågt brus men det beror på vad det är för ADC.
Vissa ADC med hög upplösning är ratiometriska så du kan inkludera bryggan i en spänningsdelare till referensspänning och ingångar på ADC . Då mäter man utan förstärkare. troligen dock inte med 1kHz.
det är dessutom inte en förstärkare utan bryggexcitator , PGA och A/D omvandlare med digitalt interface.
Du behöver nog bygga ihop något analogt med precisions OP . har du en spänningsreferens till ADCn kan den med en buffer driva bryggan. Då med precisions OP eller instrument OP. Jag vet ingen färdig krets, nngn annam kanske vet.
Utmaningen är att mäta med bra upplösning vid 1kHz samplingshastighet.Förstärlaren behöver hög gain och lågt brus men det beror på vad det är för ADC.
Vissa ADC med hög upplösning är ratiometriska så du kan inkludera bryggan i en spänningsdelare till referensspänning och ingångar på ADC . Då mäter man utan förstärkare. troligen dock inte med 1kHz.
Ja, jag såg att de lösningar som fanns baserad på en viss krets (minns inte namnet) hade max 80 SPS.
Du är inne på ett spår som jag också insett men jag försöker söka efter en färdig lösning med eller utan ADC men med rätt speed.
Får jag ut en spänning så kan jag handskas med den själv.
Du är inne på ett spår som jag också insett men jag försöker söka efter en färdig lösning med eller utan ADC men med rätt speed.
Får jag ut en spänning så kan jag handskas med den själv.
-
Det finns kommersiella mätförstärkare för bryggorna men de är inte billiga.
När vi talar om den höga förstärkningen / precsionen behövs det relativt lågbrusiga kmponenter och ju högre bandbredd, desto lägre brusnivå eftersom dt totala bruset ökar med bandbredden Jag undrar hur kritiskt det blir?
Normalt mäter man inte trådtöjningsbryggor med den bandbredden i flera hundra samples / sekund eftersom det krävs ganska stora krafter för att påverka töjningen i materialet med den hastigheten Analogt med att hänga på en belastning på en sensor med trådtöjningsgivare 1000 ggr / sekund
Det är isåfall vibrationsdetektorer ?
När vi talar om den höga förstärkningen / precsionen behövs det relativt lågbrusiga kmponenter och ju högre bandbredd, desto lägre brusnivå eftersom dt totala bruset ökar med bandbredden Jag undrar hur kritiskt det blir?
Normalt mäter man inte trådtöjningsbryggor med den bandbredden i flera hundra samples / sekund eftersom det krävs ganska stora krafter för att påverka töjningen i materialet med den hastigheten Analogt med att hänga på en belastning på en sensor med trådtöjningsgivare 1000 ggr / sekund

Det är isåfall vibrationsdetektorer ?
- prototypen
Det står ”hobby bruk”, och då är ju kraven lite lägre.
Höll på med trådtöjare ett tag och jag använde bara en vanlig OP.
Visserligen mätte jag mig genom en hög med motstånd för att matcha.
Protte
Höll på med trådtöjare ett tag och jag använde bara en vanlig OP.
Visserligen mätte jag mig genom en hög med motstånd för att matcha.
Protte