6V transistortändning
6V transistortändning
Här är ett litet projekt om bygge av transistortändning till 6V vetarnbil, för att spara brytaren i tändsystemet.
En finnés med denna är att strömmen genom tändspolen slås från om motorn skulle stanna, oavsett hur brytaren står.
Har även byggt in och ersatt kondensatorn som brukar finnas tillsammans med brytaren. "Elektronik"-kondensatorer är bättre än "bil"-kondensatorer.
En finnés med denna är att strömmen genom tändspolen slås från om motorn skulle stanna, oavsett hur brytaren står.
Har även byggt in och ersatt kondensatorn som brukar finnas tillsammans med brytaren. "Elektronik"-kondensatorer är bättre än "bil"-kondensatorer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 6V transistortändning
Har du tänkt själv eller baserat på något ?
Vill minnas att AoE hade ett sådant bygge en gång i tiden, men det kanske var för 12V.
Du kanske skulle överväga att lägga in en LED som tänds när tändning sker f.ö ? av felsökningsskäl ?
Vill minnas att AoE hade ett sådant bygge en gång i tiden, men det kanske var för 12V.
Du kanske skulle överväga att lägga in en LED som tänds när tändning sker f.ö ? av felsökningsskäl ?
>Har du tänkt själv eller baserat på något ?
Egen konstruktion.
>Du kanske skulle överväga att lägga in en LED som tänds när tändning sker f.ö ? av felsökningsskäl ?
Ja, en lysdiod skulle vara bra, kunde kopplas till Q1. Skulle även vara bra då man ställer tändningen utan stroboskop.
Egen konstruktion.
>Du kanske skulle överväga att lägga in en LED som tänds när tändning sker f.ö ? av felsökningsskäl ?
Ja, en lysdiod skulle vara bra, kunde kopplas till Q1. Skulle även vara bra då man ställer tändningen utan stroboskop.
Syns inte hur du indikerar att motorn stannat. Hur som är inte så bra om den tjuvstannar när du kör och man då enkelt låter den återstarta genom ett snabbt koplingstramp. Men du kanske redan har en fördröjning.persika skrev:En finnes med denna är att strömmen genom tändspolen slås från om motorn skulle stanna, oavsett hur brytaren står.
Brytarlöst hade så klart varit ännu bättre, men enklare att få till att använda befintlig brytare.
Om det skulle vara brytarlöst hade det fått vara nåt optiskt eller induktivt, och man hade fått göra större ingrepp fördelaren, där nuvarande brytare sitter.
Som det är nu och det skulle uppstå nåt fel kan jag koppla tillbaka till original bara genom att flytta en tråd, kan göras ståendes ut på vägen om det skulle behövas.
>Syns inte hur du indikerar att motorn stannat.Palle500 skrev: ↑14 maj 2025, 12:11:24Syns inte hur du indikerar att motorn stannat. Hur som är inte så bra om den tjuvstannar när du kör och man då enkelt låter den återstarta genom ett snabbt koplingstramp. Men du kanske redan har en fördröjning.persika skrev:En finnes med denna är att strömmen genom tändspolen slås från om motorn skulle stanna, oavsett hur brytaren står.
Vid normal funktion går pulser på Q1 in på Q4 via C1. Q4 kommer att urladda C2, då kommer Q5 att vara oledande och då släpps pulser in på drivtransistorn Q2.
Så när inga pulser kommer, kommer Q5 att leda och blockera Q2.
>...återstarta genom ett snabbt koplingstramp.
På bara 1-2 brytningar är kretsen i funktion igen, dvs ett 1/2 motorvarv.
Jag gjorde ett elektroniskt tändsystem till min första bil, en VW 1200 med 6 volt. Jag körde med det i fem år, ca 5-6 000 mil. Utan att få problem med oxid på brytarspetsarna.Man får problem med oxid på brytarspetsarna på grund av den låga strömmen.
/π
Tidningen radio&television hade en byggsats och artikel om att bygga en kondensatortändsystem. Detta byggde jag och satte in i en tvåtaktssaab.
Man behöll brytarspetsarna och använde befintlig tändspole.
Det var en h-e gnista. Men motorhuven borta och motorn blöt av regn så gnistrade det om tändkablar och fördelare men det tände bra på alla cylindrar. Jag hörde av mercuryfolket att det berodde på att kondensatortändsystem har så snabb stigtid att det räcker och blir över både till förluster och tändstift.
Jag körde med detta tills jag bytte saab till en 99 med insprutning. Glad i hågen flyttade jag över tändsystemet MEN det visade sig att det störde ut insprutningen vid små mängder så motorn gick ojämnt. Det gick att avstöra men jag kopplade tillbaka det ordinarie tändsystemet och körde denna saab ytterligare 20.000 mil utan problem.
Man behöll brytarspetsarna och använde befintlig tändspole.
Det var en h-e gnista. Men motorhuven borta och motorn blöt av regn så gnistrade det om tändkablar och fördelare men det tände bra på alla cylindrar. Jag hörde av mercuryfolket att det berodde på att kondensatortändsystem har så snabb stigtid att det räcker och blir över både till förluster och tändstift.
Jag körde med detta tills jag bytte saab till en 99 med insprutning. Glad i hågen flyttade jag över tändsystemet MEN det visade sig att det störde ut insprutningen vid små mängder så motorn gick ojämnt. Det gick att avstöra men jag kopplade tillbaka det ordinarie tändsystemet och körde denna saab ytterligare 20.000 mil utan problem.
Man vinner ju en del på det där även om man använder brytaren, eftersom man inte kör så mycket ström genom brytaren slipper man ju materialvandringen, även om problemet med slitage på nocken är kvar.
Det fanns väl f.ö eftermarknadssystem där man bara ersatte brytaren med nån halleffektgivare(?), vete fanken hur bra det funkade med tanke på att nockarna är rätt små.
Det fanns väl f.ö eftermarknadssystem där man bara ersatte brytaren med nån halleffektgivare(?), vete fanken hur bra det funkade med tanke på att nockarna är rätt små.
Trevligt!
Apropå att behålla eller byta ut brytarspetsarna:
Hur mycket skiljer och hur mycket är lika mellan denna motor och nyare Volvomotorer? Finns det ens nån teoretisk chans att man kan montera fördelaren osv från en nyare fyrcylindrig Volvomotor med elektronisk tändning?
P.S. Idag kör man väl inte dessa bilar på vintern eftersom de nu är veteranbilar. Men på "stenåldern" lär det ha varit bra att ha ett litet extrabatteri att köra i serie med tändspolen medan man kör startmotorn. Farsan berättade för länge sen att han hade en 6V-bil med Ford V8 på 60-talet och för att den skulle starta lättare hade han en omkopplare som kunde koppla in ett 4,5V ficklampsbatteri i serie med tändspolen. Den startade alltid i vinterkylan tack vare detta, men det gick väl åt ett ficklampsbatteri per några få starter, så såhär i efterhand så hade det väl varit bättre med ett till minsta sortens 6V blyack som kunnat laddas av bilens generator.
Apropå att behålla eller byta ut brytarspetsarna:
Hur mycket skiljer och hur mycket är lika mellan denna motor och nyare Volvomotorer? Finns det ens nån teoretisk chans att man kan montera fördelaren osv från en nyare fyrcylindrig Volvomotor med elektronisk tändning?
P.S. Idag kör man väl inte dessa bilar på vintern eftersom de nu är veteranbilar. Men på "stenåldern" lär det ha varit bra att ha ett litet extrabatteri att köra i serie med tändspolen medan man kör startmotorn. Farsan berättade för länge sen att han hade en 6V-bil med Ford V8 på 60-talet och för att den skulle starta lättare hade han en omkopplare som kunde koppla in ett 4,5V ficklampsbatteri i serie med tändspolen. Den startade alltid i vinterkylan tack vare detta, men det gick väl åt ett ficklampsbatteri per några få starter, så såhär i efterhand så hade det väl varit bättre med ett till minsta sortens 6V blyack som kunnat laddas av bilens generator.
Många gånger hade man ett förkopplingsmotstånd till tändspolen, som förbikopplades när startmotorn gick.
-
Ja, jag hade ett sådant system från Mobelec. Fungerade riktigt bra. Min Opel Commodore med 6-cyl motor hade alltid problem med tändningen. P.g.a. ungefär samma toppvarv som en 4-cyl, så måste tiderna för öppen stängd brytarspets stämma exakt, annars hann inte tändspolen laddas tillräckligt för att ge tillräcklig gnista.
Men med Mobelec och enorma 130hk under huven var ju Commodore en racer, i alla fall när gnistan fungerade.
Jag måste säga att jag beundrar TS som skapar ett snyggt elektroniskt tändsystem på egen hand.