Jag fick en batteridriven gräsklippare av märket Bosch som hade börjat stanna med allt tätare intervall om jag kunde fixa den på något sätt.
Gräsklipparen drivs av ett 36V 2.6 Ah batteri enligt texten på undersidan.
Jag kom snart fram till att det var batteriet som inte tålde lite för stort motstånd utan stängde av när spänningen blev för låg som jag antog.
Ett nytt batteri verkar kosta ungefär lika mycket som en ny klippare men jag hade ett cykelbatteri på 36V som jag testade. Tyvärr ville den inte starta med detta batteri och frågan är nu vad som kan vara fel?
Batteriet kopplas till tre poler i form av metallbleck som batteriet skjuts in över.
Vänster är plus och mitten och höger är minus. De senare är ihopkopplade enlig Ohmmetern.
Det finns även en slags plastnyckel som måste vara inskjuten för att den skall gå.
När jag mäter spänningen på polerna är det 40.4V även när jag försöker starta.
Spänningen borde väl sjunka något om strömmen verkligen skulle ha nått motorn.
Jag hittar ingen brytare eller liknade som skulle krävas för att starta.
På batteriets mittpol sitter visserligen något som kanske är någon slags tryckomkopplare
men den påverkar ju i så fall bara batteriet och är ju ute ur bilden i detta fall.
Någon som har en ide om vad som kan vara fel?
Bosch batteridriven gräsklippare.
Re: Bosch batteridriven gräsklippare.
Det är säkert seriell kommunikation till en liten dator (BMS) inuti batteriet.
Om inte klipparen får rätt information där startar den inte.
BMS finns av två skäl.
1. Säkerhet
2. Förhindra att man renoverar eller byter till billigare batteri så Bosch går miste om intäkter.
Om inte klipparen får rätt information där startar den inte.
BMS finns av två skäl.
1. Säkerhet
2. Förhindra att man renoverar eller byter till billigare batteri så Bosch går miste om intäkter.
Jag har haft isär några såna batterier, och har en klippare och en trimmer. Jag har bytt kretskort i ett av batterierna som hade bra spänning men som hade blivit blött (köpt på loppis), efter det funkar det fint i maskinerna igen. Själva batterierna verkar väldigt enkelt uppbyggda om man jämför med hur det ser ut i batteripack folk bygger här.
Kontrollkortet jag köpte fanns inte kvar på samma länk, men här är ett av mängden likadana: https://vi.aliexpress.com/item/1005008863988707.html
Jag tror det mest avancerade kortet gör är att visa laddningsnivå med LEDar.
Kontrollkortet jag köpte fanns inte kvar på samma länk, men här är ett av mängden likadana: https://vi.aliexpress.com/item/1005008863988707.html
Jag tror det mest avancerade kortet gör är att visa laddningsnivå med LEDar.
Min gissning är ju att det är batteriets kapacitet som har blivit för låg och då hjälper det ju inte att byta kretskort.
Det skulle ju kunna vara så att elektroniken har blivit för överkänslig och stänger av vid normalt spänningsfall men det är nog lite långsökt.
Att försöka koppa motorn direkt till ett annat batteri går nog inte heller. Motor verkar vara av borstlös typ som kräver styrelektronik för att gå.
Det lönar sig nog inte heller att lägga ner för mycket krut på det här när man kan köpa en på Jula för samma pris som ett nytt batteri, men det är ju en annan fråga.
Det skulle ju kunna vara så att elektroniken har blivit för överkänslig och stänger av vid normalt spänningsfall men det är nog lite långsökt.
Att försöka koppa motorn direkt till ett annat batteri går nog inte heller. Motor verkar vara av borstlös typ som kräver styrelektronik för att gå.
Det lönar sig nog inte heller att lägga ner för mycket krut på det här när man kan köpa en på Jula för samma pris som ett nytt batteri, men det är ju en annan fråga.
Nej det var mest ett svar på frågan om evenutell kommunikation med klipparen osv. Det är lite för lite laddstyrning och lite för mycket komponenter på kortet för att det inte ska ha nån slags handskakning med klipparen. Jag har fått tag på hyfsat billiga batterier på Tradera, men det är ju ett gamble såklart. Finns ju med 4Ah också om jag minns rätt.