Wellers WXsmart lödstationer
Wellers WXsmart lödstationer
Är det någon här som använder Wellers WXsmart lödstationer?
Funderar framför allt på hur lång livslängd det är på de aktiva spetsarna till WXUPS Ultra 150W lödpennan?
Jag skulle även vilja veta om touchskärmen har PWM-flimmer?
Weller har nu 20% rabatt på utvalda modeller.
https://www.weller-tools.com/eu/gb/indu ... -promotion
Funderar framför allt på hur lång livslängd det är på de aktiva spetsarna till WXUPS Ultra 150W lödpennan?
Jag skulle även vilja veta om touchskärmen har PWM-flimmer?
Weller har nu 20% rabatt på utvalda modeller.
https://www.weller-tools.com/eu/gb/indu ... -promotion
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: Wellers WXsmart lödstationer
Det va ett saftigt pris på den. Bara stationen utan penna går på närmare 20,000 kr handtaget går på 3000 kr och en spets går lös på 600kr. Är det rätt priser?
Ja det var ett bra tilltaget pris. Jag hade tagit en 130W JBC alla dar i veckan istället för den, bra billigare och halva priset på spetsar, senast jag kollade för en 6 mån sedan, och som gör jobbet.
Har en själv som jag köpte för 4300:- (kostar visst 1000 mer nu men fortfarande väl värda) och införskaffade en på jobbet med och de har båda fungerat för allt jag slängt på dom och spetsarna håller bra än efter 2 år på jobbet och då kan jag säga att de används frekvent där även av en som inte har helt full koll på hur de skall hanteras så de sköts inte alltid efter konstens regler. Men järnskiktet har inte slitits ned något alls vad jag kan se, mycket kanske också för att jag beställde de som hade ett lite tjockare lager på sig då jag visste att de skulle komma och användas.
Edit: Den var visst på 130W och inte 120W.
Har en själv som jag köpte för 4300:- (kostar visst 1000 mer nu men fortfarande väl värda) och införskaffade en på jobbet med och de har båda fungerat för allt jag slängt på dom och spetsarna håller bra än efter 2 år på jobbet och då kan jag säga att de används frekvent där även av en som inte har helt full koll på hur de skall hanteras så de sköts inte alltid efter konstens regler. Men järnskiktet har inte slitits ned något alls vad jag kan se, mycket kanske också för att jag beställde de som hade ett lite tjockare lager på sig då jag visste att de skulle komma och användas.
Edit: Den var visst på 130W och inte 120W.
Senast redigerad av Henry 12 maj 2025, 22:45:15, redigerad totalt 2 gånger.
Station med penna, ställ och en spets går loss på 1199:- euro efter dragen rabatt. Frakt och moms tillkommer. I svenska kronor blir det cirka 17000:- med frakt, moms och växlingsavgift.
På Wellers produktsidor finns länkar till några webbutiker i grannländerna som säljer produkterna med det rabatterade priset.
Reklamblad med priser.
På Wellers produktsidor finns länkar till några webbutiker i grannländerna som säljer produkterna med det rabatterade priset.
Reklamblad med priser.
-
Vad motiverar ett köp av en sådan station. Menar vilka specifika egenskaper är det man är ute efter när man väljer en sådan station.
Använder själv WX, en WX2 och en WX1, med en WXMP, en WXP80 och en WXP200, bästa lödverktyg jag använt
- anders_bzn
- Kontakt:
Exakt och bra värmereglering.thomas_gbg skrev: ↑12 maj 2025, 22:24:36 Vad motiverar ett köp av en sådan station. Menar vilka specifika egenskaper är det man är ute efter när man väljer en sådan station.
Snabb tid för uppvärmning av spetsen.
Lång livslängd på spetsarna.
Stort urval av spetsar.
Det finns spetsar och reservdelar under lång tid
Det var därför jag köpte min JBC, men samma gäller för Weller.
-
Men för att uppfylla dom egenskaperna som du räknar upp behöver man inte betala 20 000 kr. Dom kvaliteterna har du i stort på alla moderna lödstationer. Det måste va något annat man är ute efter om man betalar 20 000 kr för en lödstation.
Beror väl på vad man håller på med, sitter man 8-timmar per dag och löder, så gör det en stor skillnad.
Dessutom tillkommer ju ergonomi, kabelns mjukhet, verktygets vikt osv.
Dessutom kan stationerna spara loggdata för lödningarna, för kvalitetskontroll.
De kommer ihåg individuella verktyg, och ställer in korrekt temperatur, beroende på vilket verktyg du väljer mm.
WXSmart har ju också inbyggd vacuumpump för avlödningsverktyg, samt luft för ett varmluftsverktyg.
De kommer ihåg individuella verktyg, och ställer in korrekt temperatur, beroende på vilket verktyg du väljer mm.
WXSmart har ju också inbyggd vacuumpump för avlödningsverktyg, samt luft för ett varmluftsverktyg.
-
Ok där har du några bra argument dom köper jag helt klart.
Som att spara loggdata för lödningarna för kvalitetskontroll eller att man sitter 8 timmar per dag och löder.
Som att spara loggdata för lödningarna för kvalitetskontroll eller att man sitter 8 timmar per dag och löder.
-
Vill man ha WXSmart med inbyggd vakuumpump för avlödningsverktyg och luft. Då får du hosta upp 31 000 kr ser det ut som.TomasL skrev: ↑13 maj 2025, 22:36:17 Beror väl på vad man håller på med, sitter man 8-timmar per dag och löder, så gör det en stor skillnad.
https://www.weller-tools.com/eu/gb/indu ... rework-set
Med Moms ja, men det är väl lite att skjuta över målet för en privatperson, kan jag tycka.
-
Har tittat närmare på Wellers WXsmart lödstationer och jag måste säga att jag är en aning imponerad. Weller har tagit vanliga funktioner som dom flesta moderna lödstationer har men Weller har tagit det ett steg längre och bättre. T.ex. behöver du inte ändra något i stationen när du byter spets. All information sitter i spetsen. Vid värmekalibrering där är mätaren kopplad direkt till lödstationen så den sköter det automatiskt. Så nu förstår jag priset.