Reparera kretskort värmepump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ulf627

Reparera kretskort värmepump

Inlägg av Ulf627 »

Hej
Nio år gammalt Panasonic värmepump cs-nz9ske visar f11 felkod Detta betyder att fyrvägsventilen inte funkar som förvätat. Hittade felskningsschema och gått igenom stegvis. Termistorer är uppmätta och har rätt värden, spolen som ska dra ventilen har inte open cicuit och rimligt motstånd, däremot verkar det hänt saker på kretskortet till utomhusenheten. Se bilder. Sista bilden visar att ena kretsen inte sitter plant!? Och åtminstone ena kretsen verkar vara bränd. Nu är frågan om jag ska försöka byta kretsar, köpa nytt kretskort eller om jag ska köpa nytt paket. Kretskort kostar 4500 kr och nytt komplett paket typ 20 000 med montering gissar jag. Jag vet inte vad som är orsakan och verkan, om jag sätter dit nytt kort kanske det går sönder direkt? Byta kretsar bygger väl först på att få fram vad som ska sitta där. Så om någon har ideer eller kommentarer så skriv gärna.
/Ulf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman

Re: Reparera kretskort värmepump

Inlägg av E Kafeman »

Försök kolla på annat mer lätttytt kretskort eller helst ett schema vilka de skadade kapslarna är.
Är det korrosion eller överlast? Putsa av och kolla närmare på skador och kanske lite mer text framkommer.
Lite mer ledtråd är att titta hur och till vilka pinnar som kretsarna har kontakt med andra kretsar eller till yttre plintar.
Det ser lite ut som om det kunde vara buffertdrivare typ ULN2003. De kostar 100 kr att köpa 10 st av. Om det nu är denna typ av billiga kretsar så bör reparation löna sej.
Det är inte säkert att det är dessa kretsars fel om det varit överlast. Om felet kvarstår efter IC-byte kan det vara bra att ha några kretsar i reserv.

Rengör, följ lite ledare, leta schema eller foto på PCB med obrända kapslar. Panasonic värmepump låter inte så unikt utan att dess PCB skulle vara möjligt att hitta mer information om. Kanske någon i forumet har sådan värmepump och kan ta ett foto?
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Håller med Kafeman om typ ULN2003, stämmer bra med "schemat" (IC4 och IC5):
Pana.jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad för spänning/ström ska ventilen matas med?

Det kan ju iofs varit så att denna krets dött av annan orsak och eftersom den har flera "kanaler" så kanske du får felkod på något som inte orsakade felet, utan som gick sönder på köpet.

En halvviktig fråga är om det var åskväder när detta hände. Då är det risk att lite av varje gått sönder, eller är nära att gå sönder. Dock ovanligt++ med åska så här års.
Ulf627

Inlägg av Ulf627 »

Tack för all återkoppling, Verkar som jag borde beställa hem kretsarna och testa. Tack också för schema som bekräftar. Kan jag få en bild till av schemat men utan föstorning vore jag tacksam. Då kan jag följa kopplingarna och se vart de leder.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Hela manualen
cs-nz9ske.pdf
Ulf627

Inlägg av Ulf627 »

Imponerad över all hjälp man får här. Jag har kollat ytterligare.
Ic4 och ic5 är de brända kretsarna. De matar via dioder 4 parallella kablar som går till en svart inplastad elektromagnetisk spole föt expansonsventilen. Sedan är spolen också kopplad till 13 V via en 5te kabel om jag fattat allt rätt. Jag mätte motstånd mot 5te kabeln och fick 45, 5, 6, 45 ohm. Mätte 50 ohm mellan 1 och 2, 11 ohm mellan 2 och 3 och 90 ohm 1 till 4. Gissar då att det iär 4 parallella spolar med resistan 45 5, 6 och 45 ohm.Det borde väl innebära ström på 2 A i tråd 2 och 3 ? Tråd 2 matas av ic4 pinne 11 och 10 hopkopplat.¡ Tråd 3 matas av ic5 pinne 15 och 16. Specen uln2003 säger max 0.5 A Låter som dubbla maxströmmen om man fördelar 2A på på två utgångar. Tänker jag rätt?
Kommentarer tas tacksamt emot!
Senast redigerad av Ulf627 17 maj 2025, 12:13:07, redigerad totalt 1 gång.
Ulf627

Inlägg av Ulf627 »

Tillägg kontakt med tjocka gula kablar matar 22 ohms spole. Den andra är de 5 kablar som går till expansionsventilens spolar
motorcoil

Inlägg av motorcoil »

Anledningen att dina kretsar har brunnit är för att det har kommit in fukt i expansionsventilens lindningar och det har blivit kortslutning

byter du inte expansionsventilen så kommer de nya kretsarna brinna direkt.

du ska ha ungefär 46 ohm mellan lindningarna i normalfall

se denna video för en förklaring hur det hänger ihop på en 5 kabel expansionsventil, det finns 6 kabel och 5 kabel modeller

så köp en ny expansionsventil direkt, eller ja drivhuvudet för den såklart inte ventilen i sig även om de ofta kommer tillsammans

expansionsventilen består av en inkapslad drivaxel med en nålventil och en extern stator som öppnar och stänger nålventilen. du kan vrida på drivhuvudet och ta loss det. drivhuvudet med statorn är tyvärr ofta av en modell som är anpassad för sydligare förhållanden och inte fuktskyddad. så fukt kryper sakta in och kortsluter skiten. det finns bättre kapslade modeller att köpa oftast men var man hittar dessa kan jag inte svara på.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Ulf627,
hur är omgivande miljön för din din expansionsventil (ursäkta: inte 4-vägsventil) där den sitter? Fuktigt? Sitter inte värmepumpens innedel med denna expansionsventil inomhus?
Motorkalle ovan har kanske en poäng med fuktigheten.

Din värmepump är en luftluftvärmepump.
Senast redigerad av Haralt 17 maj 2025, 14:10:18, redigerad totalt 3 gånger.
motorcoil

Inlägg av motorcoil »

4 vägsventilen har inget med detta felet i expansionsventilen att göra

en 4 vägsventil ändrar bara riktning på varm/kall flödet i rören i princip beroende på om man vill ha värme eller kyla innomhus.

den sitter monterad i utedelen och drivs av en solenoid, dvs de två gula kablarna på den ensamma kontakten, ca 2kohm brukar de ligga på om man mäter DC resistansen. fast det kan ju finnas olika modeller då denna tydligen mätte 22 ohm, kan ju även den vara kass dock, man får kolla med tillverkaren.

även expansionsventilen sitter i utedelen ganska nära 4 vägsventilen. det är en liten motor som drivs av en PWM signal via kretsarna som brunnit.
Ulf627

Inlägg av Ulf627 »

Ok, det tar sig! så nu har jag förklaring till att de två kretsarna bränt, 6 ohm istället för 45 ohm i två av fyra spolar pga fukt.. Så ny spole för 700 kr och byta bufferkretsarna.
Men felkoden F11 gäller ju egentligen 4vägsventilen. Kan den vara trasig också? Ser ine i servicemanualen och undrar var jag kan hitta korrekt motståndsvärde för spolen med två gula ledningar. Som drar 4vägsventilen Den är märkt 15.4 V DC 920.

Några förslag? Med 22 ohm som jag mätt upp och 13 volt {?) blir det 0.5 A och 11 watt. Verkar det rimligt? Eller är det för hög effekt? Hittar inte heller huir den försörjs. Borde det inte vara bufferkrets även för denna? Men antar att denna måste dra ström hela tiden i antingen kyl eller värmemode och är det rimligt
med 0.5 A hela tiden?
motorcoil

Inlägg av motorcoil »

larmkoderna är ibland väldigt kryptiska, Ex kommunikationsfel mellan ute och innerdel kan betyda nästan vad som helst, är det en 15v spole så är ju 22 ohm ett OK värde hade det varit en 230v spole hade 2kohm varit närmare sanningen

nått man behöver veta är ju dock att ULN2003 kretsarna används som nivåkonverterare för drivspänningen till motorn, då de ofta går i kortslutning vid överström så kan mycket väl den matande sidan som kanske är utgångarna från en microcontroller vara körda de med. Det är ju värt att testa att byta dem såklart, men man får vara beredd på att det kanske inte hjälper och att man behöver byta hela kretskortet till utedelen om man inte orkar felsöka djupare än så.

Detta är ett väldigt vanligt fel på moderna luftvärmepumpar, man brukar byta både expansionsventilshuvudet samt kretskortet när man får dessa fel för att göra det enkelt för sig.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

motorcoil: Mycket bra och intressant info :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag vet inget om denna specifikt, men:

Eftersom två kretsar verkar stekta och den misstänkta överbelastningen "bara" använder fyra signaler, så är det nog hygglig risk att förmågan att styra andra saker också lagt av pga de stekta kretsarna.

P.S. idag lärde jag mig att expansionsventilen är elektriskt styrd på vissa värmepumpar. Jag har bara tittat invändigt i gamla on-off-styrda värmepumpar, där inomhusdelen matar ut 230V on/off till kompressor, fläkt och fyrvägsventil och ytterligare ett ledningspar går till en tempgivare på utedelen.
Skriv svar