Ferguson 3218 rullbandspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lennon

Ferguson 3218 rullbandspelare

Inlägg av lennon »

Jag har fått en rullbandare från 1964 där remmen som driver uppsamlingsspolen från svänghjulet måste bytas, men jag vet inte hur det ska gå till. Efter upplysningen om att maskinen liknar Thorn DB42 hittade jag kopplingsschemat i en artikel i tidskriften "Tape recorder" maj 1967 men där står inget om rembytet.

Lennart
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Ferguson 3218 rullbandspelare

Inlägg av MiaM »

Tips: Facebookgruppen "Bandspelare".

Tror också det finns nåt brittiskt forum som nog kan vara bra för denna typ av frågor. Minns inte vad det heter, men får ibland träffar på det forumet när jag googlesöker på (oftast brittiska) apparater från 60-70-talet.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, tack Rolf, exakt det forumet tänkte jag på!
lennon

Inlägg av lennon »

Jag har letat där, både efter Ferguson, Thorn och Ultra, men inte hittat det jag sökte. Nåja, bandspelaren fungerar även om jag önskar mer drivkraft på uppsamlarhjulet för jämnare lindning. Stelnat fett hindrade länkarmar från att röra sig men det avhjälptes med fotogen, kontaktsprej krävdes i den mångpoliga skjutomkopplaren och kristallkapseln i mikrofonen är bytt till en fungerande. Till min överraskning befanns Hunts-kondensatorerna vara felfria.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag råkade hitta den här sidan:
https://www.service-data.com/product.ph ... 677/e11822
Inte en aning om det är hela servicemanualen eller om sajten är ok.

Annars:
Har du lossat baksidan?
Lägg gärna upp lite bilder.
(Det går att ladda upp och bifoga bilder direkt här.
Klicka på ”Bilagor”, strax under skicka-knappen.)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Håller med, bilder kan vara bra för att få mer tips.

Men också: Registrera dig på det där engelska radioforumet (ifall vem som helst kan göra det) och starta en egen tråd, gärna med bilder. Om du ska hitta nån som skruvat med dessa och minns nåt rent praktiskt så lär det vara där.

Mitt intryck är att brittiska bandspelare inte var särskilt vanliga i Sverige. (Deras Garrard och BSR skivspelare var dock vanliga, och också dels budgetstereo som Fergusson och Amstrad, och dels toppmärken som Naim, Quad osv, och såklart många finare högtalare). Därför lär det väl inte finnas så jättemånga som har erfarenhet av dem här i Sverige. (Jag har iofs haft en monorullbandspelare av skolmodell, oklart vilket officiellt märke det var på hela burken, men den använde BSR T18 mekanism, sextiotalsgrej med mekanisk varvtalsregulator som bullrade lika illa som de flesta sextiotalsbandspelare med mekanisk varvtalsregulator. Utöver detta har jag sett ett Fergusson kassettdäck från 70-talet. Det är alla brittiska bandspelare jag sett, och jag har ändå jobbat extra i radio-tv-butik då det begav sig så har sett en del både nya och begagnade prylar genom åren). Dvs chansen att hitta nån med koll på Fergusson rullbandspelare i Sverige är nog rätt låg.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Tyvärr står det om servicedokument med röd text att de är förhindrade att sälja till EU sedan Brexit.Möjligt att det finns någon smitväg...
Sajten har jag frekventerat i massor av år och allt är absolut 100% seriöst.
Gör som MiaM föreslår och regga in där.Finns det kunskap så finns den där.Jag har en hel del om Ferguson,men det gäller mest stereo,radio,högtalare och traktorer.
Din bandspelare tycks ha chassi DB42 och det finns lite sprängskisser på rm.org
https://www.radiomuseum.org/r/thorn_db42.html
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Märkligt att de inte "får" sälja till EU.
Det måste väl mer vara fråga om att de inte orkar med byråkratin?

Sidospår: Jag är helt övertygad om att sidor som tar betalt för manualer inte äger rättigheterna till manualerna. Därmed så ifall man är trött på dessa siter så kan man sprida manualen vidare till sidor som delar den utan kostnad, som för att "hämnas".

Sidospår: Kan förstå att radiomuseum tar visst betalt, men det känns lite förlegat. De kunde istället fylla sidan med enorma mängder reklam som finansierar verksamheten. Webbhotell är många gånger billigare nu än när de drog igång verksamheten. Man kan också tycka att de kunde bjuda på schema/manualer åt alla för det som är lite i utkanten av deras område, d.v.s. transistoriserade apparater.
Skriv svar