PT100 till PC interface?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

PT100 till PC interface?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skulle behöva mäta temperatur i kokande vätska mellan någon minus till 250 grader ca. men så exakt som möjligt till billig penning.

Så, min fundering är PT100 givare och någon typ av PC interface, finns detta färdigt att ansluta lös standardgivare till vettigt pris, tex till USB eller?

(Givarspetsen måste vara minst 150mm lång, gärna mer så att den går att sticka ned i vätskan genom sidoöppningen till en laboratoriekolv. Samt gå att täta mot med en vanlig vakuumgenomföring för standard (laboratorie)termometer)

Vätskan jag vill mäta kokar först vid strax över 220 grader, så 230-240 grader är ett minimum.
Men jag behöver också hålla koll så exakt det går med rimliga medel mellan 60 till 100 grader i vätskan, helst ned till minst 0,5 grader upplösning för att kunna skilja olika destillationsfraktioner åt.
H.O

Re: PT100 till PC interface?

Inlägg av H.O »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Jo, du har rätt i att det kan vara värt att lägga på litet mer för att få bättre grejer. :tumupp:
Detdär kändes prisvärt.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Kan Pt100 till modbus vara något? https://www.amazon.de/dp/B0D6BCSYMM/?th=1
Eller sök på valfri modbus till pt100 och välj en som har modbus över nätverk så blir den enkel att ansluta till PC. Har köpt en annan variant, den fungerade i varje fall som den skulle med Node-RED.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! Det skall jag kolla upp!

(Det skall vara att kontrollera temperaturen i en fraktionsdestillationskolonn för laboratoriebruk som jag använder själv hemma.)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Är noggrannhet viktigt hade jag sökt efter nåt som kommer kalibrerat.
Ska du bygga eget interface med lös givare måste ju denna kalibreras mot något, görbart, absolut. Men att få det färdigt är ju enklast.

Testo är väl lite standard om man ska mäta temp, och för vad man får är dom inte så fasligt dyra ändå.
Jääättelång länk till testo
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Eller om man vill bygga : https://www.instructables.com/Measuring ... n-Arduino/
med arduino och en op-amp. Det har fördelen att man har kontroll över presentationen, man kan driva ett
display, man kan skicka det över rs-232 , man kan kontrollera digitala utgångar för att t.ex. styra reläer.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

FormerMazda skrev: 6 maj 2025, 07:01:17 Är noggrannhet viktigt hade jag sökt efter nåt som kommer kalibrerat.
Ska du bygga eget interface med lös givare måste ju denna kalibreras mot något, görbart, absolut. Men att få det färdigt är ju enklast.

Testo är väl lite standard om man ska mäta temp, och för vad man får är dom inte så fasligt dyra ändå.
Jääättelång länk till testo
Tempmätare med PT100, PT1000 eller andra resistansgivare är enkla att kalibrera.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Enkla att kalibrera, men mot vad?
Om 0,5°C efterfrågas, vad har man hemma som man vet är en exakt temp inom 0,5°C?

Ifrågasätter inte, frågar av nyfikenhet. :)
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

0 °C år väl nåbart med den noggrannheten med issörja, men hur mycket får lufttrycket avvika från "normalt" för att rent vatten ska koka vid 100+-0,5? (Man har ju använt termometer och vattenkok för att mäta höjder i tidigare outforskad områden förr i världen.)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Egentligen skulle det funka med en K givare till detta också.

Det viktiga är egentligen att den kan mäta mellan +1-till strax under +300 grader.
Detta är väl egentligen inte kritiskt på "riktig" laboratorie nivå. :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

FormerMazda skrev: 6 maj 2025, 10:34:08 Enkla att kalibrera, men mot vad?
Om 0,5°C efterfrågas, vad har man hemma som man vet är en exakt temp inom 0,5°C?

Ifrågasätter inte, frågar av nyfikenhet. :)
Resistansgivare har en mycket specifik resistans/temperatur tabell. Det är bara att se till att man har de resistanser (med stor nogrannhet) som motsvarar de temperaturer man är intresserade av. Med tre resistorer kommer du långt, men man kan naturligtvis ha många flera.
Med resistorer motsvarande 0%, 50% o 100% ser du att ändpunkterna stämmer och 50% ger en uppfattning av linjariteten.
Skriv svar